Militärhistoria iFokus

Militärhistoria

Etiketterbergrumbunkrar
Läst 6725 ggr
[julatopp7018]
4

Bombsäker bunker till salu

Är du ljudkänslig? Sugen på att bo ostört? Rädd för explosivt material som faller från himlen? Då kan du just nu passa på att köpa dig en bombsäker bunker i Torbjörntorp i Falköping.                                    

http://www.dn.se/ekonomi/bombsaker-bunker-till-salu/

[Jimmy.L]
0

Ja man lär få en bostad som är rätt så säker.

[Björn.B]
0

Om man skulle slå till 🤪…

[julatopp7018]
0

Gissar att det blir ett lager eller serverhall.

[ludden]
0

Utförsäljning av dessa anläggningar är tråkigt att se.

[Björn.B]
0

Dom river ju inte stället som med andra anläggningar…

felle-j
0

bättre att dom säljs än att dom rivs/plomberas eller liknande.

[Jimmy.L]
0

Ja kan dom komma till användning är det bättre än att det plomberas.

e99frho
0

Hej. Jag har personligen varit och avvecklat denna anläggning. Anläggningen är i två plan med ett ordinarie inslag och en nödutgång. Total anläggningsyta är ca 665 kvm. Tomtarea ca 1 ha. Det roliga är att till anläggningen hör också en mobilmast om ca 53 höjd. Falköpings kommun hyr ut delar av masten till bl.a. Telia Framtida användningsområde för anläggningen torde vara som serverhall. Dock måste anläggningens AC system och reservkraft förnyas. Har p.g.a. fotoförbud rådde inte några foton att dela med mig. Mvh F

[Jimmy.L]
0

#8 Välkommen hit. Det var ingen dålig yta. Kul att du berättade lite mer om stället.

Vanligt med fotoförbud i sådana här anläggningar även om den är under avveckling.

[Björn.B]
0

8 Kördes allt i bunkern till skroten som man brukar göra?

e99frho
0

Inget av de fastställda inventarierna kördes till tippen utan bara de föremål som skulle avvecklas, t.ex. gammalt datorsystem, m.m. avvecklades. Reservelverket har om jag minns rätt inte gått 1000 H ens Däremot måste AC anläggningen rustas upp om det ska bli aktuellt som serverhall/backupcentral men det är de nya ägarnas huvudverk.

ElLobo
0

Många nyfikna på bunker

Det minst sagt udda objektet lockade en strid ström av intresserade besökare när mäklarna hade visning av bunkern i Torbjörntorp, utanför Falköping, i dag.

Länk: Många nyfikna på bunker

[ludden]
0

Nog inte många av dom som vill köpa stället.

[Jimmy.L]
0

Nä fast klart är folk är nyfikna på stället även jag.

ElLobo
0

Många har lagt bud på bunker

När sista dagen för att lägga ett bud på bunkern utanför Falköping gått ut hade inte mindre än 26 anbud kommit in. "Det hade jag nog inte riktigt väntat mig" säger Tohmy Pettersson på Egendomsmäklarna som också tagit emot bud på de andra kommunägda fastigheterna som är till salu.

Länk: Många har lagt bud på bunker

[julatopp7018]
0

Ja det var många bud.

[Jimmy.L]
0

Den köpare som vann budgivningen för bunkern i Torbjörntorp, som Falköpings kommun har till salu, har dragit sig ur affären.

http://www.skaraborgslanstidning.se/artikel/73848/bunkerkopare-angrade-sig

[ludden]
0

Detta med att det måste finnas fler utrymningsvägar gör att det blir krångligt att visa bergrum/ skyddsrum tråkigt.

[Jimmy.L]
0

Ja det är en dum lag.