Militärhistoria iFokus

Militärhistoria

Etikettvapensystem
Läst 1091 ggr
[julatopp7018]
0

Gissa kanonerna

En Kluring om olika kanoner.

Leon1973
0

Heter det inte mörsare? ;)

be inte om hjälp om du inte vill ha den

JanGBG
1

Det gick ju ganska bra Alla rätt, men kanoner är ju mitt ämne.

Ordet "fotmörsare" är lite vanskligt att använda.  På engelska betyder ju ordet "foot mortar" något helt annat.

Leon1973
0

Jag är ingen kanongubbe, så jag hade ju två fel…
Trodde den heter Fotmörsare för att den hade en "fast" fot.

På tal om kanoner, finns det modeller man kan köpa av enbart kanoner? Gärna i metall för tyngd och känsla.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

[ludden]
1

#1 Nog bara ett stavfel lätt hänt. Det är en fotmörsare.

starhawk
0

#3: Visst finns det det, fast mestadels plastmodeller och inte så brett utbud

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[julatopp7018]
1

Blev ett stavfel ber om ursäkt för det 🙂

JanGBG
0

Häng inte upp er på stavfelet det var inte det jag menade.

När man sätter ordet "Fot" före någon typ av artilleri pjäs så har det den "Historiska" betydelsen att servicen "går" (marschera till fots) bakom pjäsen.

Men visst "julatopp" du är inte helt fel ute! Jag har sett det utrycket som du använder på just denna typ av pjäs i svensk pjäs litteratur. Trots att det är tvetydigt.

Men ber att få tack för en bra Kluring! Det är så lätt att sitta och vara kritisk, det var inte det jag menade.

[julatopp7018]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Ingen fara, på skylten står det följande.

JanGBG
1

Ja, skyltar i all ära!

Han som skrev skylten visste inte om att pjäsen vilade på en bädd av ekstockar som låg lösa för att ta i mot rekylen. Dom är ju den i verkliga lavetten. Dom kunde ju röra sig. Om den hade suttit fast i fästningsmuren hade den (muren) ju skakat sönder av rekylen.

På äldre " mörsare  barkaser " och så kallade "bombfartyg" satt ju pjäserna fast i skrovet men då överfördes kraften i rekylen till vattnet. Fartyget "neg" i vattnet.

Just mörsare kunde bli väldigt träffsäkra , det var ju möjligt att räkna ut banan och prov skjuta in sig. (Temp och fukt i luften påverkade krutet)

Köpenhamn blev ju av Nelson ordentligt förstört under Napoleon krigen. Just genom bombardemang av mörsare på fartyg. Det omnämns i historien som det första riktig "terror bombademanget  " av en stad i Europa.

[Björn.B]
0

Bara 4 rätt…

[Göteborgaren]
0

5 rätt :)

JanGBG
0

Angående Mörsare!

Vill ni läsa lite "Udda" litteratur om "att skjuta med Mörsare".

Kan VARMT rekommendera en av "ROMANERNA"  om sjöhjälten "Hornblower"  av C. Forester .

Romanen där man skjuter med "Bombfartyg" är "Kommendör Hornblower "  eller i andra utgåvor "Hornblower i Östersjön".

Häng inte upp er på att dom beskrivna "bombfartygen" är av tidig 1700-tals modell placerade i tidigt 1800-tal. Hanterandet och eldledning och pjäshantering är som ur en manual fast i spännande romanform.

Nelson hade betydligt modernare bombfartyg när han förstörde Köpenhamn.