Annons:
Etikettövrigt
Läst 3880 ggr
[Jimmy.L]
3/1/14, 12:19 PM

Skeppsholmen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Test mobil.

Testade mobilen idag med att ta lite bilder på några föremål på Skeppsholmen i Stockholm.

Annons:
[Jimmy.L]
3/1/14, 12:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

M1898 15,2 cm snabbskjutande kanon tillverkad av Bofors räckvidd 9000 meter. 5 skott i minuten. Kanonen har renoverat på Skeppsholmen.

[Jimmy.L]
3/1/14, 12:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Mina.

[Jimmy.L]
3/1/14, 12:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Torpeder.

[Jimmy.L]
3/1/14, 12:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Bak på torpederna.

[Jimmy.L]
3/1/14, 12:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Mindre torped.

[ludden]
3/1/14, 3:34 PM
#6

Ser att du har hittat torpederna på Skeppsholmen, börjar med den lilla som är en 40 cm torped. Dom två stora är övningstorpeder i nosen ser du krokar för att kunna plocka upp dom ur vattnet har för mig dom heter torped 42.

Annons:
[Jimmy.L]
3/1/14, 4:33 PM
#7

Tack undrade lite vad det var för torpeder du vet inget om minan?

[T-Johan]
3/1/14, 5:41 PM
#8

Ankaret, den nederdelen på minan känner jag inte igen. Dom minor jag lärt mig fälla ligger ner och har ett rektangulärt ankare försedda med fyra hjul. Detta för att kunna rullas på minräls. Detta på bilden kanske är en mina avses för en "fast minering". (gissning av mig)

[Jimmy.L]
3/1/14, 5:46 PM
#9

Kan det vara en KA mina?

[T-Johan]
3/1/14, 7:27 PM
#10

Näää….nu har jag snokat runt lite. Ludden är rätt ute……det som gjorde mig lite konfys var att jag borde ha känt igen "prylarna". Jag gick o snubblade öder torpeder o minor var dag i lumpen. Grejen är att det är "museiföremål". Dom var inte i bruk i slutet på60-talet. Torpedens röda nos är till för att man lättare ska se den när den stannat. Då vänder torpeden sig 90 grader och hela den röda nosen sticker upp ovan vattenytan. Vi sa att torpeden "blåser". Om torpeden inte blåste utan sjönk, blev det en våldsam aktivitet. Som regel låg det ryska fartyg intill och följde torpedskutningara. Och det gällde att vara förts att bärga torpeden. Minan är en vanlig sjömina av samma typ som jag var utbildad på. Men ankare är av en äldre typ. Det sitter även på detta ankare fyra hjul för att underlätta hantering o fällning. På Lidingö kring Gåshaga, fanns en experiment avdelning för utveckling av torpeder. Kanske är det torpeder från deras tid.

[Jimmy.L]
3/1/14, 7:48 PM
#11

Jo Marinens Telelaboratorium vid Gåshaga har jag läst om, dom hade ju även ammunitionsförråd på Fjäderholmarna.

[T-Johan]
3/1/14, 8:34 PM
#12

Den lille gröna torpeden ser ut som en "labb torped" och inte en skarp. Men vi får vara glada att inte terrorister är tillräckligt kreativa för att se vad man kan ha en sjömina till. En skarp sjömina på en vanlig släpvagn………hemska tanke. Sjöminor är otäck på många sätt.

[Göteborgaren]
3/2/14, 8:27 AM
#13

Jobbar i området och det finns en Torpedverkstad och Minverkstaden just där dessa bilder är tagna där man skall ha förvarat torpeder.

Annons:
[ludden]
3/2/14, 9:13 AM
#14

Det stämmer som #13 nämner Torpedverkstaden kunde förvara 200 torpeder. Än idag kan man se splittervärn och brandboden.

[Jimmy.L]
3/2/14, 9:18 AM
#15

#14 Finns det splittervärn på Skeppsholmen vart då det har jag missat.

[ludden]
3/2/14, 9:21 AM
#16

Tror den ligger vid södra brobanken. Ligger mellan två hus lätt att missa den. Brandboden ligger inte så långt ifrån där du tog bilderna.

[Jimmy.L]
3/2/14, 9:23 AM
#17

Tack får ta en heldag ute på Skeppsholmen.

[Stoffe.]
3/2/14, 11:53 AM
#18

Var har kanonen suttit på?

[Jimmy.L]
3/2/14, 12:34 PM
#19

Pansarbåt av 1:klass dom båtarna skrotades men kanonerna hamnade vid Kustartilleriet tror Gotland hade ett par med en pansarhuv.

[Björn.B]
3/2/14, 7:29 PM
#20

Fina bilder. Du bjuder alltid på något trevligt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: