Militärhistoria iFokus

Militärhistoria

Etikettandravärldskriget
Läst 1718 ggr
[julatopp7018]
0

Auschwitz-vakter

50 f d Auschwitz-vakter riskerar rättegång

Tyska ordningsmakter har 70 år efter andra Världskrigets slut spårat upp ett 50-tal före detta vaktar vid koncentrationslägret Auschwitz. Inom kort kommer de att dras inför rätta för medverkan till folkmord.

http://swedish.ruvr.ru/2013_04_06/50-fore-detta-Auschwitz-vakter-loper-risken-for-rattegang/

[Jimmy.L]
0

Klart dom skall ställas inför rätta även om dom är så gamla.

ElLobo
0

Åtal kan vänta 30 Auschwitz-vakter

30 före detta vakter vid koncentrationslägret Auschwitz kan komma att ställas inför rätta i Tyskland, sedan utredare på tisdagen meddelat att de överlämnar fallen till åklagare. 

Länk: Åtal kan vänta 30 Auschwitz-vakter

[Jimmy.L]
0

Bra att man prövar deras fall.

graleh
0

Är det inte preskriptionstid på brott? (Nej jag menar inte att jag tycker vad de gjorde skulle ha varit bra)

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

[Jimmy.L]
0

Inte krigsbrott.

graleh
0

Ohfan ok. Bra det på ett sätt :)

[Jimmy.L]
0

#6 Jo, pågår även rättegångar mot misstänkta krigsförbrytare från kriget i forna Jugoslavien.

graleh
0

Shit. Ja skam den som ger sig :D

Nu är jag inte superduperinsatt i alla namn från 1a och 2a världskriget (men ett stort intresse finns dock) men var det inte ngn snubbe som avrättades relativt nyligen som var med och gjorde medicinska försök i koncentrationslägren? Man hittade honom då han gömt sig och var väl rätt gammal och har för mig han inte heller tyckte han hade gjort något brottsligt. Anyways.

[Jimmy.L]
0

Har dålig koll på det men Horst Fischer avrättades 1966 med att halshuggas.

[Jimmy.L]
0

Kan även vara Adolf Eichmann du tänker på som Israels agenter grep i Argentina och avrättades 1962.

Den här artikeln har av Wikipedias skribenter bedömts vara en utmärkt artikel.

JanGBG
0

Jag tror att frågan får se ur vinklar!

1 = Brottet är så fassansfullt att minsta medverkan måste klarläggas inför domstol. Medverkan fastslås och dömas för.

2 = Personerna är så gamla att ( 80 -90 år) att varje straff är ju att se som någon form av anstalt för äldre där är dom väl redan idag ?

Domen och utredningen är ju viktigare än avtjänande av straffet när brottslingarna är 90 - 100 år gamla.

graleh
0

#10> Ja det är nog han! Jag kände faktiskt inte till honom alls förrän kanske ett år sedan. Många kockar i den där soppan :)

[Jimmy.L]
0

#12 Det gjordes en film om det.