Militärhistoria iFokus

Militärhistoria

Etikettflygvapnet
Läst 368 ggr
[ludden]
0

Tybee-olyckan 1958

Den 5 februari 1958 kolliderade två amerikanska flygplan, ett B-47 bombplan och ett F-86 jaktflygplan i luften vid en övning. F-86 piloten fick skjuta ut sig medans bombplanet blev skadat men var någorlunda flygdugligt. Besättningen tvingades kasta ut den mk 15 vätebomb som B-47an var bestyckad med. Bomben slog i vattnet utanför ön Tybee utan att explodera och har än idag ännu ej återfunnits.

http://en.wikipedia.org/wiki/1958_Tybee_Island_mid-air_collision

[Jimmy.L]
0

Var den skarp? I så fall verkar det ju inte vara så smart att flyga omkring på hemmaplan med en sådan bomb.

[ludden]
0

Den skall ha varit skarp.

ElLobo
0

Ja, att slarva bort en sådan bomb är väl aldrig nyttigt … 😉

Efter vad det står så var flygningen inte godkänd med en skarp bomb ombord.

Konstigt att sökningarna efter bomben startades först ett halvår efter olyckan. Undrar om det fanns bevakning i området under tiden?

ElLobo
0

Om det är någon som läsa mer om olyckor där amerikanska kärnvapen varit inblandade kan läsa en rapport från det amerikanska försvarsdepartementet, Narrative summaries of accidents involving U.S. nuclear weapons 1950-1980.

[ludden]
0

Jag tycker det är en märklig historia, att inte söka efter bomben förens sex månader efter olyckan.

ElLobo
0

#5: Nej, det var jag som läste fel i hastigheten. Sökningar startades i februari samma år, ingenting annat. Så jag stryker sista stycket i #3 så det blir rätt.