Tybee-olyckan 1958
Den 5 februari 1958 kolliderade två amerikanska flygplan, ett B-47 bombplan och ett F-86 jaktflygplan i luften vid en övning. F-86 piloten fick skjuta ut sig medans bombplanet blev skadat men var någorlunda flygdugligt. Besättningen tvingades kasta ut den mk 15 vätebomb som B-47an var bestyckad med. Bomben slog i vattnet utanför ön Tybee utan att explodera och har än idag ännu ej återfunnits.
http://en.wikipedia.org/wiki/1958_Tybee_Island_mid-air_collision
Var den skarp? I så fall verkar det ju inte vara så smart att flyga omkring på hemmaplan med en sådan bomb.
Den skall ha varit skarp.

Ja, att slarva bort en sådan bomb är väl aldrig nyttigt … 😉
Efter vad det står så var flygningen inte godkänd med en skarp bomb ombord.
Konstigt att sökningarna efter bomben startades först ett halvår efter olyckan. Undrar om det fanns bevakning i området under tiden?

Om det är någon som läsa mer om olyckor där amerikanska kärnvapen varit inblandade kan läsa en rapport från det amerikanska försvarsdepartementet, Narrative summaries of accidents involving U.S. nuclear weapons 1950-1980.
Jag tycker det är en märklig historia, att inte söka efter bomben förens sex månader efter olyckan.

#5: Nej, det var jag som läste fel i hastigheten. Sökningar startades i februari samma år, ingenting annat. Så jag stryker sista stycket i #3 så det blir rätt.