Militärhistoria iFokus

Militärhistoria

Etikett: övrigt
Läst 1123 ggr
[Jimmy.L]
0

Värnplikten var tvångsarbete

JOHAN NORBERG: Det börjar resas krav på att någon slags värnplikt ska återinföras. Vänsterpartiet och Folkpartiet flörtar med tanken och en undersökning i Svenska Dagbladet visar att 48 procent av svenskarna vill ha värnplikt. Det är i och för sig ett ras från de 63 procent som ville det 2009, men tas ändå till intäkt för att värnplikt är tillbaka på agendan.

http://www.metro.se/kolumner/johan-norberg-varnplikten-var-tvangsarbete/EVHnaC!8MCZh3T69EBtQ/

[ludden]
0

Han vet inte vad han pratar om. Värnplikt finns även i våra nordiska grannar och i Ryssland. Jag hade 14 trevliga månader i den svenska flottan.

[Jimmy.L]
2

Ja värnplikten var faktiskt kul även om man blev utskälld några gånger så hade man bra kamrater och fick mycket erfarenhet.

Leon1973
2

Jag ser framemot ett införande av värnplikten igen, jag har en dotter som gärna vill göra lumpen.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

[Jimmy.L]
2

Ja jag tror många ungdomar faktiskt hellre vill göra en typ av värnplikt än att göra dagens GMU.

johanH
0

bort set den pissiga ersättningen så var det en trevlig tid

[ludden]
1

Ja ersättningen var inte någon höjdare det kunde ha varit bättre.

Leon1973
0

Ersättningen var ganska okej i mina ögon, staten betalade hyra för lägenheten osv och sen hade man lite fickpengar, man levde ju inte ett speciellt kostsamt liv, gratis käk 3/4 av månaden i stort sett..

be inte om hjälp om du inte vill ha den

[Jimmy.L]
2

Vi hade faktiskt bra käk på P10 och på Utö skjutfält där vi även fick efterrätt ibland 🙂.

[Göteborgaren]
1

Tyckte min värnplikt var bra och jag har faktiskt 2 kompisar kvar från den tiden.