Värnplikten var tvångsarbete
JOHAN NORBERG: Det börjar resas krav på att någon slags värnplikt ska återinföras. Vänsterpartiet och Folkpartiet flörtar med tanken och en undersökning i Svenska Dagbladet visar att 48 procent av svenskarna vill ha värnplikt. Det är i och för sig ett ras från de 63 procent som ville det 2009, men tas ändå till intäkt för att värnplikt är tillbaka på agendan.
http://www.metro.se/kolumner/johan-norberg-varnplikten-var-tvangsarbete/EVHnaC!8MCZh3T69EBtQ/
Han vet inte vad han pratar om. Värnplikt finns även i våra nordiska grannar och i Ryssland. Jag hade 14 trevliga månader i den svenska flottan.
Ja värnplikten var faktiskt kul även om man blev utskälld några gånger så hade man bra kamrater och fick mycket erfarenhet.
Jag ser framemot ett införande av värnplikten igen, jag har en dotter som gärna vill göra lumpen.
be inte om hjälp om du inte vill ha den
Ja jag tror många ungdomar faktiskt hellre vill göra en typ av värnplikt än att göra dagens GMU.

bort set den pissiga ersättningen så var det en trevlig tid
Ja ersättningen var inte någon höjdare det kunde ha varit bättre.
Ersättningen var ganska okej i mina ögon, staten betalade hyra för lägenheten osv och sen hade man lite fickpengar, man levde ju inte ett speciellt kostsamt liv, gratis käk 3/4 av månaden i stort sett..
be inte om hjälp om du inte vill ha den
Vi hade faktiskt bra käk på P10 och på Utö skjutfält där vi även fick efterrätt ibland 🙂.
Tyckte min värnplikt var bra och jag har faktiskt 2 kompisar kvar från den tiden.