Fort Rinella
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Imponerande att kanonen funkar än idag.
Kul att den även idag används.
Har den en vikt på 100 ton?
Var en fet kanon…
Får en att tänka lite på Vaxholmslinjen.
Nog för att kanonerna är borta men kan man en smula om kustartilleri så ser inte inloppen till stockholm sådär jättevälkomnande i höjd med Vaxholm !
#4 Håller med dig Värmdölinjen var imponerade med grova kanoner, Finns om jag inte tar fel två eldrör uppställda vid oskar fredriksborg.
Bilder på det finns ju här http://militarhistoria.ifokus.se/articles/4fc3650788f4723878000236-oskar-fredriksborg

Tyvärr måste jag göra er besvikna den är inte i funktions dugligt shick!
Lavetten saknar slädarna med åtta små hjul på varje sida som gör att den kan av rekylen går till baka och sänker ner mynningen under bröstvärnet. Det skall var två mekaniska/hydralik ladd stationer en på vänster och en på höger sida. Dessa finns inget alls kvar av. Inte heller det maskineri (ånga) som gav kraft som gjorde att man kunde rikta och ladda pjäsen.
Det "skott" ni ser på filmen är en fyrverkeri pjäs som är tillverkad för att se ut som ett skott.
Har varit där på Malta och sett pjäsen, den är imponerande, skrev en artikel om den i tidningen "Krutkornet" för några år sedan.
Okej där ser man trodde den var renoverad.

Det finns en exakt lika dan i Gibraltar, men har ej sett den. Så jag vet inte vilken kondition den är i.