Raoul Wallenberg
Wallenberg lyfts fram på museum i Berlin
Raoul Wallenbergs gärning är i stort sett okänd i Tyskland. Men lagom till hans 100-årsdag har en permanent utställning om den svenska diplomaten som räddade judar från Förintelsen öppnat i Berlin.
Blir det något minnes stund i sthlm?

Jag har inte läst eller hört om någon missstund i Sverige. Det enda jag vet om är utställningen För mig finns inget annat val – Raoul Wallenberg 1912-2012, som visas på Stockholms stadsmuseum fram till mitten av augusti innan den fortsätter på turné.
Länkar:

Jag läste just i aftonbladet.se att det kommer att hållas något slags minnesarrangemang för Raoul Wallenberg i Sigtuna den 4 augusti.
Får nog skippa den, kaos i stan till helgen.

Familjen ger inte upp om Wallenberg
Den 4 augusti skulle Raoul Wallenberg ha fyllt 100 år – svensken som än i dag hyllas som hjälte världen över efter sin insats för att rädda judar undan den nazistiska förintelsen.

USA ger medalj till Raoul Wallenberg
Raoul Wallenberg tilldelas den amerikanska kongressens guldmedalj postumt.
Det var han värd.

Raoul Wallenberg sökte ingen hjälteroll
I morgon är det 100 år sedan Raoul Wallenberg föddes. Författaren Ingrid Carlberg ser en hjälte vars drivkraft var en djup samhörighet med det främmande.

Lite TV-tips inför kvällen med anknytning till Wallenberg:
SVT2 20:00-21:55 God afton, herr Wallenberg
Kunskapskanalen 22:00-22:30 Wallenberg i Budapest
Kunskapskanalen 22:30-23:00 Han hejdade tidvågen

”Ge Wallenberg en årlig minnesdag”
På hundraårsdagen av Raoul Wallenbergs födelse föreslår nu demokratiminister Birgitta Ohlsson (FP) att den 4 augusti ska bli Raoul Wallenbergs egen årliga minnesdag i den svenska almanackan.

"Ett mod utöver vårt förstånd"
Linköpings kommun uppmärksammade en av 1900-talets största hjältar vid monumentet i Vasastan.

Wallenberg hedrades i världen
Svensken som idag skulle ha fyllt 100 år, och som räddade tusentals judar undan den nazistiska förintelsen, hedrades på flera platser runt om i världen.

27 augusti blir Raoul Wallenbergdag
Den 27 augusti blir Sveriges Raoul Wallenbergdag.
Länk: 27 augusti blir Raoul Wallenbergdag
”Nu inför vi en minnesdag för Raoul Wallenberg”
27 augusti. I Kanada, Argentina och USA finns en Raoul Wallenberg-dag. Det är viktigt att aktiviteten under Raoul Wallenberg-året 2012 inte förbyts i en ny tystnad. Därför inför vi en Raoul Wallenberg-dag även i Sverige, skriver kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth, f d statsminister Göran Persson, FN:s vice generalsekreterare Jan Eliasson med flera.
Känns bra att man välljer att hedra han med en dag.

KD vill se minnesmärke över Raoul Wallenberg i Falun
Kristdemokraterna vill ha ett minnesmärke över Raoul Wallenberg i Falun.

Raoul Wallenberg hedras i Australien
Den svenske diplomaten Raoul Wallenberg, som räddade judar undan nazisterna i Budapest under andra världskriget, har blivit hedersmedborgare i Australien.
Trevligt även om det är några år sent. Men bra att han hyllas än idag.

Wallenberg hedrad i Australien
Australien hedrade på måndagen sin första hedersmedborgare, den svenske diplomaten Raoul Wallenberg, med en ceremoni i Canberra.
Fint gjort tycker jag.

Wallenbergs anhöriga hoppas på mer
Anhöriga till Raoul Wallenberg kommer att överlämna ett personligt brev till president Barack Obama under hans besök här. Där ber de USA:s regering att fortsätta ansträngningarna för att nå full visshet om den svenske diplomatens öde.