Etikettvapen-minor-och-robotsystem
Läst 1862 ggr
julatopp7018
2013-07-29, 15:31

Strela 2

Foto: wikipedia

Dom första versionerna hade massa barnsjukdomar, den infraröda sökaren blev lätt lurad av störmedel som IR-facklor men även av solljus och varma ytor på marken. Men senare versioner funkar betydligt bättre. Vapnet har sålts till väldigt många länder och finns även kopior av vapnet. Den har en räckvidd på 3500 meter och skulle den missa sitt mål förstörs den.

Jimmy.L
2013-07-29, 17:07

Den används även nu i Syrien har jag hört.

Björn.B
2013-07-29, 18:31

Hur bra är den?…

Skärgårdskocken.

[ludden]
2013-07-29, 20:48

Den är tillräcklig bra för att skjuta ner helikopter och liknande. Stridsflyg vet jag inte om den är tillräcklig i mot.

Zepp
2013-08-03, 22:19

Jag tror inga sådana små handhållna är särskildt effektiva.. men de är avskräcknade.

För de kan som sagt vad skjuta ner helikoptrar, proppellerplan och i viss mån skada jetplan.

Jetplanen kan undkomma om de flyger väldigt fort, men då minskar även tiden över målet.

Engelsmännen hade väl något liknande på Falklandsöarna, fast grövre och på stativ, tror inte man lyckades skjuta ner något plan med den utrustningen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

julatopp7018
2013-08-04, 13:17

Man sköt väl ner sex plan på Falklandsöarna med hjälp av luftvärnsrobotar.

Zepp
2013-08-04, 13:26

Tror det skedde med luftvärnskanoner?

Någon som vet mer?

starhawk
2013-08-04, 13:31

#4-5: 5 stycken sköt dom ner fast det var med Rapier och den kan knappast betecknas som handhållen sen hade dom ju Blowpipe som är handhållen och där sköt britterna och argentinarna ner ett flygplan var.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Zepp
2013-08-04, 13:43

Har för mig att det främst var fartygsbaserat luftvärn som stod för den främsta insatsen?

Det var Blowpipe jag menade och den var värdelös.. vad jag förstår?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blowpipe

Den motsvarar väl våran Robot 70?

starhawk
2013-08-04, 15:09

Helt värdelös är den väl knappast den sköt ju ner två plan varav en var en RAF Harrier och dom kunde ju annars utmanövrera en Sidewinder.

Beträffande dom fartygsbaserade så hade ju dom flesta Sea Cat men av 80 som användes sköts bara en argentinsk Skyhawk ner. Sea Wolf var betydligt effektivare när den fungerade men led av många barnsjukdomar vilket ledde till eldavbrott men 8 avfyrade ledde till två klara nedskjutningar och tre förmodade

Även Sea Slug var med och åtminstone en användes vid Falklandsöarna men den missade sitt mål

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Zepp
2013-08-04, 15:35

Som sagt vad Strela har oxå lyckats skjuta ner både helikoptrar och jetplan, men särskildt effektiv lär den inte ha varit och är nog inte själva syftet heller utan mest att vara billig, lätt att använda och hur som helst avskräckande!

Det är ju hur som helst rätt riskabelt att anfalla fientlig trupp och allt som stör är en faktor som minskar risken för skada på den egna truppen.

Och själva syftet med Strela är väl att skydda infanteri på skyttegrupsnivå eller liknade, likaså pansarskott mot bepansrade fordon?

Dvs det kan bäras med och användas av skyttesoldater med ett rätt enkelt utbildningsbehov.

Upp till toppen