Irakkriget
Mistet alt i veibombe - fikk nye armer
Aldri tidligere har en amerikansk soldat overlevd etter å ha mistet begge bena og begge armene. Men Brendan Marrocco (26) er ikke kjent for å gi seg.
Starkt att överleva en sådan händelse.
Ja verkligen.
I mitt civila liv som ingenjör i ett internationellt företag var jag i Baghdad på Saddam Husseins tid c:a 10 månader före invasionen av USA, UK m.fl. Jag fick en viss insikt i förhållandena. På alla kontor hade man porträtt av ledare etc. På ett stort hotell hade man målat en USA-flagga i lobbyn som de flesta skulle trampa på etc. Jag kunde dock inte tänka mig att USA och dess allierade skulle vara så tokiga de militärt skulle göra invasion där. Sovjet hade ridigare blivit brända. där. Kriget i Vietnam borde också ha varit en tankeställare. Det är inte lätt att avsluta ett sådant engagemang.
Vid mitt besök i Irak ändrades min uppfattning av irakierna. De som satt på höga poster var svåra att få grepp. men med kontakter med de arbetande människorna imponerades man. De hade varit hämmade av FN-sanktionerna, men gjort så bra de kunde med de resurser de hade.
En del var dock sjukt. Byråkratin var omfattande. Lyxiga bilar, datorer etc kunde köpas för västvaluta (USA-dollar) men fattiga hade det bedrövligt.
Man kunde inte köpa en karta över Baghdad där, men kunde laddas hen från USAs förvarsmakt. Bensin t.ex. kostade en bråkdel av dricksvatten i flaska.
bengta41
Dom civila lider ju störst under sådanna här krig. kan inte ha varit någon vidare att sitta inne i husen och höra bomberna falla över Bagbad när USA inledde offensiven.

Soldater utreds efter Irakkriget
En offentlig utredning, rörande anklagelser om att 20 irakiska civila mördades av brittiska soldater i Irak 2004, inleddes i London på måndagen.
Jättebra att man utreder och förhoppningsvis dömmer dom skyldiga.

Iraq 10 years on: the legacy of war - video
Ten years after the US-led invasion of Iraq, the consequences are legion: a country divided along sectarian lines, a new authoritarian leadership, a region destabilised, western armies licking their wounds and international diplomacy discredited like never before.
Känns ändå som Irak kommer att komma på fötterna snabbare än afghanistan.

Minst 116 000 civila dödade i Irak
Minst 116 000 irakiska civilpersoner dödades under perioden från krigsutbrottet 2003 och det amerikanska tillbakadragandet 2011, enligt en ny studie gjord av två amerikanska professorer och publicerad i den medicinska tidskriften The Lancet.
Tråkiga siffror att läsa om.

10 år siden Bagdads fall
Bildspesial
Länk: 10 år siden Bagdads fall
VGs Harald Henden om invasjonen av Bagdad i 2003: - Et sammenhengende mareritt
VG-fotograf Harald Henden forteller om de dramatiske timene da han og journalist Kim Riseth var med de amerikanske styrkene inn i Iraks hovedstad og Saddam Husseins palass. Henden beskriver avgjørelsen om bli med amerikanerne som det vanskeligste valget i sin karriere.
Länk: VGs Harald Henden om invasjonen av Bagdad i 2003: - Et sammenhengende mareritt
För reportrar blev det ju en upplevelse att kunna följa dom olika styrkorna på plats.

Soldiers' families can sue Ministry of Defence, supreme court rules
Court ruling enables families of three soldiers killed in Iraq to sue MoD for negligence because soldiers have a 'right to life'
Länk: Soldiers' families can sue Ministry of Defence, supreme court rules
Families of soldiers win right to sue Ministry of Defence
BRITISH forces risk being “fettered” by a Supreme Court ruling yesterday which gave the families of soldiers killed in Iraq the right to sue the Ministry of Defence for damages.
Länk: Families of soldiers win right to sue Ministry of Defence

Cardinals cheerleader also Iraq vet
For one Arizona Cardinals cheerleader, hearing the national anthem and seeing the American flag before games have a special meaning.