Militärhistoria iFokus

Militärhistoria

Etiketteruniformermateriel
Läst 1545 ggr
ElLobo
0

Gift i soldaternas utlandsuniformer

Försvarsmakten förbjuder soldaterna att använda utlandsuniformerna i Sverige och på planen hem från Afghanistan. Uniformerna är impregnerade med ett giftigt insektsmedel som är farligt för barn, husdjur och svensk natur.

Länk: Gift i soldaternas utlandsuniformer

ElLobo
0

Soldater bär giftiga uniformer

Försvarsmakten totalförbjuder svenska soldater att ha den ljusa utlandsuniformen hemma och på planet från Afghanistan. Orsaken: den är impregnerad med ett giftigt insektsmedel och är för farlig för deras barn, husdjur och den svenska naturen. Men i Afghanistan får de ha på sig uniformen.

Länk: Soldater bär giftiga uniformer

[Björn.B]
0

Verkar ju inte klokt att soldaterna skall gå omkring i giftiga kläder?

ElLobo
0

Nej, FM verkar ha en intressant inställning till det hela.

[Björn.B]
0

Ja, först säga att det är väldigt giftigt och soldaterna inte ska bära kläderna på flyget och sedan säga det bryts ner efter 6 månader i  Afghanistan låter konstigt.

[Jimmy.L]
0

FM borde veta bättre än att använda väldigt giftigt medel på kläder som soldaterna ska bära.

[Björn.B]
0

Lite konstigt att FM är så tysta på deras hemsida?

[julatopp7018]
0

Det här var mindre bra, jag hoppas att FM utreder om man behöver sådant gift i kläderna.

[Jimmy.L]
0

Ja det verkar ingen vidare att man använder sådant kraftigt gift i kläderna.

e99frho
1

Försvarets ökenuniform är behandlad med det insektsdödande medlet Permetrin. Det är främst av miljöaspekter som uniformerna inte får användas i Sverige. Se även: http://apps.kemi.se/bkmregoff/bkmblad/Permetri.pdf

[ludden]
0

Man bör nog utreda det bättre om man skall ha så starka gifter på uniformen.

e99frho
0

Medlet biter bra på den s.k. Sandflugan som finns i ökenklimat.

[Jimmy.L]
1

#11 Kan tänka mig det, fast det är ändå ett väldigt giftigt medel. Tror många finner det konstigt att det går bra att använda det i Afghanistan även Afghanistan har vatten, barn och husdjur. Jag tror det gör att många blir förbaskade på Försvarsmakten.