Gift i soldaternas utlandsuniformer
Försvarsmakten förbjuder soldaterna att använda utlandsuniformerna i Sverige och på planen hem från Afghanistan. Uniformerna är impregnerade med ett giftigt insektsmedel som är farligt för barn, husdjur och svensk natur.

Soldater bär giftiga uniformer
Försvarsmakten totalförbjuder svenska soldater att ha den ljusa utlandsuniformen hemma och på planet från Afghanistan. Orsaken: den är impregnerad med ett giftigt insektsmedel och är för farlig för deras barn, husdjur och den svenska naturen. Men i Afghanistan får de ha på sig uniformen.
Verkar ju inte klokt att soldaterna skall gå omkring i giftiga kläder?

Nej, FM verkar ha en intressant inställning till det hela.
Ja, först säga att det är väldigt giftigt och soldaterna inte ska bära kläderna på flyget och sedan säga det bryts ner efter 6 månader i Afghanistan låter konstigt.
FM borde veta bättre än att använda väldigt giftigt medel på kläder som soldaterna ska bära.
Lite konstigt att FM är så tysta på deras hemsida?
Det här var mindre bra, jag hoppas att FM utreder om man behöver sådant gift i kläderna.
Ja det verkar ingen vidare att man använder sådant kraftigt gift i kläderna.
Försvarets ökenuniform är behandlad med det insektsdödande medlet Permetrin. Det är främst av miljöaspekter som uniformerna inte får användas i Sverige. Se även: http://apps.kemi.se/bkmregoff/bkmblad/Permetri.pdf
Man bör nog utreda det bättre om man skall ha så starka gifter på uniformen.
Medlet biter bra på den s.k. Sandflugan som finns i ökenklimat.
#11 Kan tänka mig det, fast det är ändå ett väldigt giftigt medel. Tror många finner det konstigt att det går bra att använda det i Afghanistan även Afghanistan har vatten, barn och husdjur. Jag tror det gör att många blir förbaskade på Försvarsmakten.