57 mm lvakan M/50
57 mm luftvärnsatomatkanon M/50 är en Boforstillverkad sjöartilleripjäs som inte längre tillverkas.
Foto Jimmy.l
57 mm luftvärnsatomatkanon M/50 bestod av ett gemensamt torn för två eldrör och är helautomatisk. Ammunitionen består av enhetspatroner. Och matas in efter varje skott automatiskt. Den har en eldhastighet på 130 skott i minuten och varje granat väger 2.6 kg. Den maximala längden för sjömål är 14.5 km och för luft är det 9 km.
Magasinen laddas manuellt med hjälp av hissar från underliggande rum. Och hela dubbeltornet väger 20 ton. Pjäsen kom att användes i Sverige på jagarna Halland och Småland. Dom kom även att exporteras till Nederländerna för kryssarna De Zeven Provinciën och De Ruyter.
Källa wikipedia 2012-12-04
Jag tycker det är maffigt med dubbla kanoner på fartygen det ger lite mer respekt.

Hur är det? Själva pjäsen fanns den inte som landpjäs också med bemaning av laddare på lavetten?
#2 Det stämmer ska ha funnits en vid någon militär landningsbana.
#3 Står så här om den:
"Pjäsen fanns också 1956-57 vid Lv1 i Karlsborg "som infanteristöd mot luftanfall" och var bilbogserad på samma sätt som 40mm lvakan vid förflyttning"
Bytt bild. Trevligare med egna bilder.

Absolut! Håller helt med dig.
Finns det orsak att man inte väljer dubbla eldrör nu för tiden? Enda jag kommer på att det går åt mer ammunition men samtidigt ger det större skada.
Tror bara att det är just ammunitionen det handlar om man måste ha dubbelt så mycket med sig.
Är nog onödigt att ha två eldrör till nyare typer av pjäser som har förättras.
Jag tror ändå det är bättre med dubbla eldrör som man hade på jagaren på bilden.