Etikettflygvapnet
Läst 4491 ggr
Jimmy.L
2013-03-25, 12:03

Grumman E-2 Hawkeye

Den senare versionen av E-2 Hawkeye gick under namnet E-2C kom under 1971. E-2C genomgick en stor modifiering under 90-talet och då bytte man ut stort sätt hela innanmätet så som datorer, motorer, radar till modernare utrustning.

Efter den modifieringen kunde E-2C övervaka sjö och luftmål och följa över 2000 mål och leda egna företag mot 40 av dessa. Radarn har en räckvidd på 50 mil mot flycgplan och 20 mil mot kryssningsrobotar. Flygplanet har tre opratörer ombord men radarinformationen kan även länkas till hangarfartyg. Dom israeliska E-2C kan lufttankas via slang eller tratt system.

Planet förekommer främst i länder som USA, Israel, Japan, Egypten, Singapore, Taiwan. 

Den har en längd på 11,60 meter, och en räckvidd på 2850 km eller aktionstid på ca 6 timmar.

Källa: wikipedia Foto: wikipedia

julatopp7018
2013-03-25, 18:02
#1

Ett flygande stridledningcentral.


Björn.B
2013-03-26, 14:54
#2

Blir den inte sårbar i strid?

Skärgårdskocken.

starhawk
2013-04-02, 10:25
#3

#2: Den har som regel två jaktplan som den direktleder och som agerar vakthundar åt den dessutom håller sig dessa flygande stridsledningscentraler inte i främsta linjen precis, snarare i bakre linjen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Björn.B
2013-04-02, 14:41
#4

#3 Okej tack.

Skärgårdskocken.

ElLobo
2014-03-31, 22:11
#5

E-2D Advanced Hawkeye operational with Navy

Northrop Grumman's E-2D Advanced Hawkeye airborne early warning and tactical data aircraft has officially joined the U.S. Navy fleet.

Länk: E-2D Advanced Hawkeye operational with Navy

starhawk
2014-04-01, 07:49
#6

Såg inte det förr: 

Dom israeliska E-2C kan lufttankas via slang eller tratt system.

Inte riktigt korrekt det där, det heter slang och tratt systemet eftersom det är ett system, tankflygplanet har en slang med en tratt i änden och flygplanet som skall tankas har en prob som kopplas ihop med slangen via en koppling som sitter i trattens botten, används av nästa alla flygvapen och flottflygstyrkor utom US Air Force som fortfarande envisas med bom-systemet där tankflygplanet har en teleskopisk bom med en prob i änden denna prob manövreras in i kopplingen som finns på ryggen av flygplanet som skall tankas med hjälp av ett par små vingar på bommen. Ett betydligt känsligare system eftersom dom båda flygplanen måste ligga i det närmaste exakt stilla i förhållande till varandra under tankningen.

Gripen har för övrigt en infällbar prob för tankning via slang och tratt-systemet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen