Flygvapnet

Saab 17

2012-08-03 13:15 #0 av: ElLobo

När andra världskriget hettade till runt Sveriges gränser stod det svenska flygvapnet berett med ett splitter nytt plan – störtbombaren B 17. Det var Saabs första egenkonstruerade stridsflygplan.

Saab B17A

Saab B17A. Foto: Kogo. Permission: GFDL. Bild från Wikipedia en.

 

Saab 17 - den helsvenska störtbombaren


Saab 17 är ett svenskt bomb- och spaningsplan som konstruerades och tillverkades av SAAB.

De första skisserna på Saab 17 ritades på ASJA i slutet på 1930-talet, under arbetsnamnet L 10. Detta flygplan skulle bli det första svenskkonstruerade flygplanet med modern teknik helt byggt i metall med försänkta nitar. För att klara detta anställdes ett flertal ingenjörer från USA som stod för en stor del av konstruktionsarbetet.

Tillverkningen av L 10 kom dock inte igång förrän sammanslagningen mellan ASJA och SAAB var klar 1939 och planet benämndes då Saab 17.

Vingarna på detta lågvingande flygplan gjordes extra starka, för att planet skulle kunna fungera som störtbombplan. Det medförde att landningstället fälls upp rakt bakåt på vingens undersida, och för att skydda landställsbenen byggde man in dessa i stora kåpor. Resultatet blev att när piloten fällde ut stället fungerade det som effektiv dykbroms.

Planet fanns i olika versioner:

B 17A - Bombversion som hade en svensktillverkad Pratt&Whitney Twin-Wasp; 132 tillverkade.

B 17B - Bombversion med en licenstillverkad engelsk Bristol Mercury XXIV; 55 tillverkade.

S 17BL - Spaningsversion med hjulställ; 21 plan.

S 17BS - Spaningsversion med flottörer; 38 plan.

B 17C - Bombversion med italiensk Piaggio PXI; 77 tillverkade.

Totalt tillverkades 323 flygplan.

 

Första flygningen skedde 18 maj 1940 och leveranserna inleddes 1942. Planet fick en kort tid i Flygvapnet eftersom tiden var kommen för jetdrift.

När flygplanen mönstrades ut 1947-1950 såldes 46 plan till etiopiska flygvapnet, som var under uppbyggnad. Några av dessa plan var i tjänst till 1968.

Utöver Flygvapnet användes senare 19 stycken B 17 civilt som målbogserare av främst Svensk Flygtjänst, men även av firma Avia på Gotland. Tre exemplar av dessa letade sig sen vidare till Finlands (2 st) och Österrikes (1 st) flygvapen som målbogserare.

 

I dag finns fem kända exemplar bevarade i Sverige (2 st), Danmark (1 st) och Sydafrika (2 st). Ett av dessa hålls i flygbart skick av Flygvapenmuseum i Linköping

 


Länkar:

Den helsvenska störtbombaren

Wikipedia sv

Wikipedia en

 

Anmäl
2012-08-03 14:31 #1 av: Jimmy.L

Väldigt vackert flygplan.

Anmäl
2012-08-03 14:47 #2 av: Björn.B

Äldre modeller har en härlig form, gillar även "tre kronor" märken.

Skärgårdskocken.

Anmäl
2012-08-03 23:32 #3 av: ElLobo

.

Anmäl
2012-08-03 23:33 #4 av: ElLobo

.

Anmäl
2012-08-04 09:00 #5 av: Jimmy.L

Sista filmen var riktigt häftigt att se.

Anmäl
2012-08-04 20:04 #6 av: Björn.B

Härliga filmer på ett underbart vackert flygplan.

Skärgårdskocken.

Anmäl