andra-världskriget

Vinterkriget bröt ut för 80 år sedan

2019-11-30 06:52 #0 av: Jimmy.L

I dag har det gått 80 år sedan vinterkriget bröt ut. De flesta som var med om kriget finns inte längre kvar för att berätta om det. Carl-Johan Fagerström från Ingå var nio år gammal när de första bomberna föll. Han minns det som i går.

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/11/30/vinterkriget-brot-ut-for-80-ar-sedan-carl-johan-fagerstrom-var-nio-vi-steg-upp-pa

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-11-30 07:23 #1 av: Göstage

Sorgligt att tänka på alla människor som fick hemska minnen för livet, såväl där som i allt annat som hör kriget till...Ledsen

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-11-30 07:30 #2 av: Jimmy.L

Ja det drabbade många.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-11-30 09:53 #3 av: Hayabusa

Tragiskt, naturligtvis. Samtidigt är jag tacksam över Finlands motstånd som såg till att Sovjet inte kom obehagligt nära Sverige.  Om Finland fallit i Sovjets händer, så är det inte särskilt osannolikt att Finland, efter våren -45, hamnat bakom järnridån, dessutom.  Hade Sovjet stannat vid Finland? Sverige & Norge låg ju vidöppet.  

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.