Annons:
Etikettövrigt
Läst 664 ggr
[Jimmy.L]
4/4/19, 7:36 AM

Fängelse för avhopp från värnplikten

Sedan den allmänna värnplikten återinfördes har flera unga dömts till fängelse för brott mot totalförsvarsplikten. Det handlar om fall där rekryter inte dykt upp till sin värnpliktstjänstgöring eller hoppat av.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7192137

Annons:
[Hukanson]
4/4/19, 8:08 AM
#1

Mönstringen är ju till för att dels se om man har det som krävs och dels att man får ett tillfälle att säga om man absolut inte vill göra värnplikt. Att efter en halv dag ångra sig och bara sticka ifrån har aldrig accepterats av militärmakten. Det är ju att desertera. 

Men det borde kanske finnas möjlighet till besök på ett regemente innan mönstringen så att man får se hur det är på ett värnpliktsregemente. 

Attityden av " – Jag tycker det är mitt val. Om jag inte vill så ska jag inte tvingas, säger han. " och bara åka hem har hitintills aldrig klarat någon från fängelse.

[Hayabusa]
4/4/19, 8:37 AM
#2

Saxat från artikeln i #0:

"– Jag tycker det är mitt val. Om jag inte vill så ska jag inte tvingas, säger han." 

I ett samhälle finns det rättigheter men även skyldigheter. Att hävda "jag vill inte" går givetvis, men gäller det även precis allt annat i samhället?

[Jimmy.L]
4/4/19, 8:47 AM
#3

#1 Civilplikt finns även som man kan söka. Försvarsmakten har ofta öppet hus för skolor och prova på läger för ungdomar.

[Hayabusa]
4/4/19, 8:50 AM
#4

Att hoppa av efter 1 dag är att inte ge det en ärlig chans.

[Jimmy.L]
4/4/19, 9:21 AM
#5

#4 Nej verkligen inte.

Lona
4/4/19, 10:40 AM
#6

Halvt OT och det har ju sin historik men egentligen är det rätt befängt att värnplikten gäller enbart killar/män. Det säger jag inte ur något "feministperspektiv" men tjejer/kvinnor skulle vara minst lika lämpliga gällande många uppgifter. En del praktiska saker som behöver lösas i så fall, men om man hade tagit 50/50 av de mest lämpade männen resp kvinnorna hade man definitivt fått ett bättre "grundmaterial". Vad säger ni?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[Hayabusa]
4/4/19, 11:02 AM
#7

#6 Det där är väl ändrat? Värnplikten är könsneutral numera.

[Jimmy.L]
4/4/19, 1:15 PM
#8

#6 Många tjejer är anställda idag i försvarsmakten som soldater och befäl och många gör även värnplikten.

[Hayabusa]
4/4/19, 1:19 PM
#9

#8 Själva plikten är inte baserad på kön, vad jag vet. Dvs är du svensk medborgare, oavsett kön, så kan man bli kallad till mönstring vilket i sin tur kan leda till värnplikt.

[Jimmy.L]
4/4/19, 1:29 PM
#10

#9 Det stämmer.

[Hukanson]
4/4/19, 2:17 PM
#11

Det var ett tag sedan jag gjorde värnplikten. Hur är det egentligen nuförtiden? Sover man på samma sätt i samma sängar och har samma uniformer och samma bössor? Åker man PBV och finns det kvar några Sherman tanks?  Har man kpistar och Sergeant-pistoler och får officerarna fortfarande bära värja?  Nog är väl Dagbefälet fortfarande vakt i matsalen? Apropå mat…finns det fortfarande snyggisar på markan?

Lona
4/4/19, 2:58 PM
#12

Ooops, så uppdaterad var jag! Tack för rättelse! 👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Hayabusa]
4/4/19, 2:59 PM
#13

#11 Shermans i svensk tjänst..? Nej, det har vi aldrig haft (om än något studieobjekt). Inte ens på min tid sov man "i samma säng", vi hade tro det eller ej varsin säng. 😉

Annons:
[Jimmy.L]
4/4/19, 3:08 PM
#14

#11

PBV ersattes av stridsfordon 90.

Alla har var sin säng.

Stridsvagn 122 heter dagens modell från Tyskland.

AK5 C heter dagens vapen men ska ersätts.

Värja används bara vid högvakten och liknande.

Finns ingen markan idag möjligen en och annan soldathem.

Lona
4/4/19, 3:22 PM
#15

😁 När jag var liten trodde jag att man som värnpliktig levde på ärtsoppa (äten ur "snuskburk" givetvis) och Försvarets hudsalva!!! Pappa hade väl sagt någon gång att den gick att äta - helt logiskt att man livnärde sig på den i lumpen. Att pappa själv åt annan mat var jag på det klara med, men han var ju officer, då kanske man blev uppgraderad… 😂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Jimmy.L]
4/4/19, 3:27 PM
#16

Snuskburken käkade jag med under min värnplikt idag äter soldater i fält frystorkad mat.

[Hukanson]
4/4/19, 7:28 PM
#17

Är det korrekt uppfattat att man numera inte har någon kokgrupp som tillagar maten och serverar utan var och en tillagar sin egen frystorkade föda?

Jag antar att man har helt organiserat om i bataljonens struktur och cyklar tillhör historien. Valpar finns väl inte heller. Stridsfordon 90 tar sju passagerare - alla kan väl inte åka så, vad åker resten?

[Jimmy.L]
4/8/19, 8:11 AM
#18

#17 Dom har börjat med kokgrupp igen under senaste storövningen i Norrland var en sådan på plats.

https://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/Militar-food-truck/

Här har du en rad olika fordon som används.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/materiel-och-teknik/mark/

Senaste modellen står inte med som är Granatkastarpansarbandvagn 90

[Jimmy.L]
4/13/19, 7:28 AM
#19

En man i 20-årsåldern boende i Härjedalen döms till böter efter att han inte dykt upp vid mönstringen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/man-fran-harjedalen-vagrade-monstra-doms-till-boter

[Göstage]
4/27/19, 5:02 PM
#20

#19 En till,

"Tonåringen från Helsingborg hoppade över mönstringen och fick 500 kronor i böter. För milt, tycker åklagaren, som vill att 19-åringen ska dömas kraftigare i hovrätten."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/tonaringens-boter-for-missad-monstring-var-orimligt-laga/

Annons:
Upp till toppen
Annons: