Annons:
Etikettandravärldskriget
Läst 519 ggr
[Jimmy.L]
2019-01-27 08:05

Soldater gick på droger under andra världskriget

Under andra världskriget ryktades det om att de tyska soldaterna gick på en drog som gjorde dem orädda, energiska och outtröttliga. Forskning har visat att de brukade metamfetamin. Och de allierade kopierade snart tyskarnas nya strategi.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/soldater-gick-pa-droger-under-andra-varldskriget

Annons:
fancie-
2019-01-27 09:48
#1

Helt riktigt. Bor i Finland och har lite kuriosa jag kan dela med mig av: Min morfar gjorde värnplikt och blev skickad i krig på 40-talet, var där i 5 år och överlevde. Han har i något skede berättat att de fick ca. 20 sprutor i veckan som påstods vara vitaminer.. men han var övertygad om att det var knark. Hur skulle soldaterna annars orka vara vakna och alerta utan ordentlig mat? Sjukt.

LBB
2019-01-28 16:23
#2

Det har väl förekommit i alla tider, med alkohol så dövade man rädslan och peppade modet. Skillnaden var väl nu att drogerna kunde skräddarsys. Ville man ha okänsliga soldater som var kapabla till hemskheter så kunde det ordnas, behövde man soldater som kunde vara vakna och alerta i dygn fanns även den möjligheten. Det senare gavs ofta till Luftwaffes personal, då den överutnyttjades pga brist på erfaren personal.

Farwuq
2023-10-16 09:36
#3

Även ledningen i Tyska riket, nyttjade "piller", det var nog samma piller som Luftwaffes piloter fick. Tyska Wehrmacht delade ut liknande piller till sina SS-trupper och till stridsvagnsbesättningar.
Jag tro att det var metamfetamin, som liknar amfetamin i effekten, men är något kraftfullare.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: