Annons:
Etikettövrigt
Läst 280 ggr
[Jimmy.L]
12/15/18, 8:41 AM

Kvinna filmade vid Saab – greps av polis

– Vakten där har iakttagit kvinnan när hon filmade in mot området. Eftersom det här är ett skyddsobjekt med fotoförbud så ingrep vakten, säger Thomas Agnevik, som är presstalesperson hos polisen.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=7114810

Annons:
Mooniq
12/15/18, 8:46 AM
#1

Bra. 

Och i vårt land kommer vi nog de närmaste åren få mer skyddsobjekt. Jag jobbar inom järnväg och där drar diskussionerna mot att våra stationer ska bli skyddsobjekt och vi som jobbar har blir nog på sikt krigsplacerade. Vi lever i en orolig värld.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Jimmy.L]
12/15/18, 8:56 AM
#2

#1 Jag är tveksam om stationer blir skyddsobjekt möjligen under ofred. det skulle både bli dyrt och svårt att ha skyddsobjekt på alla stationer dessutom får inte obehöriga vistas på station som klassas som skyddsobjekt. Möjligen så skulle man kunna ha skyddsobjekt vid olika bangårdar.

Mooniq
12/15/18, 9:03 AM
#3

#2 Jimmy.L - jag var otydlig - de stationer som har lokalbevakning, alltså stinsen utrymmen. Sen blir det stora husen runt i landet skyddsobjekt där man jobbar . När jag skrev station så förstår jag att du gör kopplingen där resenärer går på/av tågen.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Jimmy.L]
12/15/18, 9:12 AM
#4

#3 Okej,

Ska jag gissa så kan det då bli en mildare form av skyddsobjekt så som polisstationer, hamnar och viktiga civilanläggningar har men dom har ofta bara tillträdesförbud för obehöriga och ej fotoförbud,

KimE
12/15/18, 11:51 AM
#5

Personal på transportstyrelsen (samt från andra myndigheter)  har blivit krigsplacerad.

https://cornucopia.cornubot.se/2018/12/nu-ar-skatteverkets-personal.html

Pyttelite
12/15/18, 12:32 PM
#6

#0 Troligen har incidenten inga kopplingar tlll en ökad hotbild utan hör ihop med en aningslös kvinna med intresse för flyg. Kanske såg hon ett barr från den flygande julgranen.😁 Oavsett anledning kan det leda till dryga böter så var aktsamma ni som har ett intresse för flyguppvisningar såväl formella som informella.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Pyttelite
12/15/18, 12:39 PM
#7

En annan händelse som skedde 2017, tror att han dessutom blev av med jobbet förutom böter. https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/ost/filmade-gripenplan-doms-till-boter


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
12/15/18, 1:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#6 Vanligt att folk inte begriper att det råder fotoförbud vid militära anläggningar därför är det viktigt att läsa skyltar som finns uppsatta innan man börjar fotografera eller filma.

Evenemang och liknande inom militärt område så brukar man upphäva fotoförbudet med vissa undantag att man inte får fota inne i fartyg, plan, fordon och vissa byggnader och det skriver man vid inför varje evenemang.

Pyttelite
12/15/18, 1:24 PM
#9

#8 Instämmer helt med vad du skriver. Mycket bra att vakterna agerade. Tyvärr förstår folk inte alltid vad ett skyddsobjekt är. I takt med att våra telefoner och kameror har fått bättre prestanda behöver man inte alltid vara så nära att man kan läsa skyltarna fast det hjälper föga om man fått med byggnaderna trots att fotoobjektet råkar vara högtflygande.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: