Annons:
Etikettflygvapnet
Läst 539 ggr
sponny
8/21/18, 10:22 AM

JAS-plan krockade med fågel - piloten sköt ut sig

Jas-plan krockade med fågel – piloten sköt ut sig

Ett Jas-plan har störtat i närheten av flygplatsen i Ronneby, efter att ha krockat med en fågel. Piloten sköt sig ut innan planet kraschade och uppges må bra, men är förd till sjukhus.

Olyckan inträffade vid 9.45-tiden på tisdagsmorgonen då Jas-planet ska ha kolliderat med en fågel. Piloten hann skjuta ut sig ur planet innan det störtade i skogen, meddelar Försvarsmaktens presstjänst.

Annons:
MonicaLagerquist
8/21/18, 10:54 AM
#1

Usch jag som i natt drömde om att ett JAS plan störtade.

Stolt ägare till fem La permer

[Jimmy.L]
8/21/18, 10:54 AM
#2

Skönt att piloten klarade sig.

[Göstage]
8/21/18, 11:08 AM
#3

Mycket gäss med mera i luften så här års, så det är nästan märkligt att det inte händer mer krockar.

Tur även att planet gick ner där det inte uppehöll sig några människor, fick en flashback till en händelse i min barndom.

[Jimmy.L]
8/21/18, 1:05 PM
#4

Ja det är skönt att planet inte orsakade större skador.

[Jimmy.L]
8/21/18, 2:21 PM
#5

Jag förstår inte grejen med att fråga vad ett JAS-plan kostar? Det viktigaste är väl att ingen kom till skada?

Vad kostar ett sådant här plan? 

– Kan inte riktigt svara på det, det är åtskilliga miljoner så klart. Det är en dyr pjäs, säger Adam Nelson.

https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-flygplan-stortade-utanfor-ronneby/

[Jimmy.L]
8/22/18, 9:06 AM
#6

Det är bara en fråga om flygtimmar innan ett flygplan kolliderar med fåglar. Det säger före detta stridspiloten Mikael Grev med 17 år inom Försvarsmakten och erfarenhet av fågelkollisioner. – Normalt sett är det inte ett problem. Den här gången var det ett problem, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fd-jas-pilot-om-kraschen-man-kommer-aldrig-att-komma-undan-djurkollisioner

Annons:
[Jimmy.L]
8/23/18, 7:29 AM
#7

En helikopter som befann sig ute på övning var först på plats för att plocka upp den pilot som sköt sig ut från det havererande Jas-planet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/han-var-forst-pa-plats-efter-jas-kraschen

[Jimmy.L]
8/29/18, 9:26 AM
#8

Röjningsarbetet efter Jas-Gripen-kraschen förra veckan är nu avslutad och vrakdelarna har fraktats till en hangar på F17.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/rojningsarbetet-klart-efter-jas-kraschen

[Jimmy.L]
8/30/18, 8:24 AM
#9

Den pilot som fick skjuta ut sig ur det kraschade Jas Gripen-planet ska upp och flyga i veckan igen.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=7031815

Taggeman
9/20/18, 10:51 AM
#10

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Göstage]
9/20/18, 10:54 AM
#11

#10 Var nästan på väg att skriva "skönt"- det talades ju i början om en möjlig tranflock.

[Jimmy.L]
9/20/18, 11:17 AM
#12

Skarven är stor inte konstigt att piloten fick problem.

sponny
9/20/18, 11:24 AM
#13

Enligt Stefan Carneros på haverikommissionen var det troligen flera fåglar, inte bara en.

Haverikommissionen: Storskarv orsakade Jas Gripen-krasch

Radarbilden vid kraschen visar på en större fågelflock.

– Det är ett flyttfågelsstreck som sammanfaller med flygplanets position precis när haveriet inträffade, och det styrker ju att det var flera fåglar som befann sig på samma plats när det hände, säger Stefan Carneros. 

Hur många fåglar planet kraschade med kan han inte svara på. 

– Det är ju stora fåglar så det kan ha räckt med två stycken, men sannolikt var det många fler, säger han.

Annons:
[Jimmy.L]
8/21/19, 7:40 AM
#14

Piloten försökte väja för flyttfåglarna – men en storskarv träffades och trasade sönder motorn. Nu uppmanar Statens haverikommission flygvapnet att införa ett varningssystem för fåglar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/utredningen-klar-efter-jas-kraschen-piloten-raddades-i-sista-stund

sponny
8/21/19, 9:06 AM
#15

En gammal artikel men den kanske kan vara intressant nu när Statens haverikommission vill att försvaret ska införa ett fågelvarningssystem.

Försvarets fågelvarningsystem sparades bort

_I början av 80-talet tog Försvarets meteorologer fram en modell för att undvika kollisioner mellan fåglar och flygplan.
_

– På den tiden förlorade vi ett flygplan om året och ett människoliv ungefär vartannat år. Men efter att vi fick igång varningssystemet minskade antalet haverier till i stor sätt noll, säger han.

Försvaret har ingen offentlig statistik men Jas-Gripen-kraschen norr om Ronneby för en dryg månad sedan, där piloten tvingades skjuta ut sig, blev en smärtsam påminnelse om att kollisioner mellan flygplan och fåglar även drabbar Försvaret.

Bertil Larsson är dock övertygad om att systemet med fågelvarningar som lades ner av besparingsskäl i slutet av 90-talet skulle få ner antalet olyckor. Och flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll ger honom rätt.

Upp till toppen
Annons: