Andra världskriget

Vrak från andra världskriget funnet

2018-08-16 09:42 #0 av: Jimmy.L

https://www.aftonbladet.se/tv/a/262512

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-03-22 08:48 #1 av: Göstage

Med hjälp av en undervattensrobot utsänd från forskningsfartyget R/V Petrel har två legendariska amerikanska hangarfartyg som sänktes hösten 1942 av japanerna i Stilla Havet lokaliserats och dokumenterats på bild. 

"USS Wasp" återfanns på 4200 meters djup, medan "USS Hornet" låg så djupt som  5300 meter under havsytan. På fartygen syns flygplan, traktorer och kanoner, varav en del till synes i oväntat gott skick.

I angreppen dödades 316 amerikaner, medan över 4000 kunde räddas.

Källa

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-03-22 08:59 #2 av: Jimmy.L

Fantastiskt hur bevarat det är.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-03-22 09:10 #3 av: Göstage

Ja, det är som en tidskapsel...

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-04-23 15:55 #4 av: Göstage

Ännu ett vrak från samma tid har återfunnits, nämligen det malmlastade australiensiska fartyget  SS Iron Crown som sänktes utanför Australiens sydöstra kust den 4 juni 1942. Hon låg på 700 meters djup cirka 10 mil från land.

Vid sänkningen omkom 38 av de 43 ombordvarande. Den siste överlevande, 18 år då, avled 2012.

Anmäl
2019-05-12 18:34 #5 av: Göstage

Rysk ubåt från andra världskriget återfunnen vid Tyterskär, som efter Vinterkriget  är ryskt territorium.

"En rysk ubåt från andra världskriget har hittats på Östersjöns botten.
37 besättningsmän dog när ubåten Sjtj-302 gick på en tysk mina och sprängdes i oktober 1942. Ubåten ligger på 67 meters djup vid Tyterskär i Finska viken, uppger nyhetsbyrån Ria Novosti."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nWVdA/rysk-ubat-med-37-doda-hittad-i-ostersjon

Anmäl
2019-11-01 12:08 #6 av: Göstage

Ubåten HMS Urge som försvann på färd mot Alexandria under andra världskriget har återfunnits på havsbotten utanför Malta på 130 meters djup . Ubåten hade lämnat hamn på Malta när hon enligt vad som framkommit minsprängdes.  Alla 32 ombord rapporterades saknade tillsammans med ubåten.

Svensk källa

Anmäl
2019-11-01 12:33 #7 av: Jimmy.L

På det djupet får den ligga rätt så ostört.

Anmäl
2019-11-01 12:36 #8 av: Göstage

Ja, den ser ut att ha blivit ett uppskattat rev för fiskarna...

Anmäl
2019-11-12 09:00 #9 av: Göstage

Ubåten USS Grayback (SS-208) som bombades av japanerna i februari 1944 och försvann med åttio man ombord har återfunnits på 430 meters djup 80 km utanför Okinawa av organisationen Lost 52 Project.

https://nyheder.tv2.dk/udland/2019-11-12-savnet-ubad-fra-anden-verdenskrig-er-fundet-pa-havets-bund

Anmäl
2019-11-12 09:13 #10 av: Jimmy.L

Hon vilar verkligen djupt. Ingen risk för gravplundrare.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.