Annons:
Etikettövrigt
Läst 574 ggr
[Göstage]
2018-06-21 12:43

Sexistisk reklam inom försvaret?

Roligt, plumpt eller könsstereotypt? Döm själv!

"Försvarsmaktens reklamkampanj "Många har många frågor" var tänkt som ett sätt att lyfta allmänhetens spörsmål gällande livet i försvaret. Men en av reklamskyltarna, som bland annat kunnat ses på Västtrafiks bussar och spårvagnar, har väckt starka reaktioner.

Nu har åtta privatpersoner anmält Försvarsmakten till Reklamombudsmannen (RO). Detta då budskapet i reklamen har ansetts sexistiskt och könsdiskriminerande.

Den omdiskuterade reklamen är en vit text på en mörkblå skylt där det står "Måste man kunna göra två saker samtidigt eller kan killar också söka?" En västsvensk anmälare skriver att han inte vill uppfattas som lättkränkt, men "hade vi bytt ut killar mot tjejer så hade den här reklamen tagits ned omedelbart följt av en offentlig ursäkt". En annan anmälare skriver att reklamen "är förminskande och väldigt onormkritisk".---

http://www.gp.se/nyheter/försvarsmakten-anmäls-anklagas-för-sexistisk-reklam-1.6714545

Annons:
[Jimmy.L]
2018-06-21 13:16
#1

Jag tycker att reklamen inte är sexistisk.

[Göstage]
2018-06-21 13:22
#2

Jag blir inte upprörd av den, men särskilt lyckad vet jag inte om den är…

Fast å andra sidan hade väl  inte kampanjen blivit uppmärksammad alls utan anmälningarna, så där får de ju lite publicitet.

[Jimmy.L]
2018-06-21 13:23
#3

Den ska sticka ut tycker jag.

[Göstage]
2018-06-21 13:25
#4

Den lär nog inte bli fälld, hur som helst.

Carmarino
2018-06-21 13:56
#5

Vet inte om den kan räknas som sexistisk direkt, men den är nedvärderande. Fast det är ju rätt vanligt i reklamen numera, att göra sig rolig på männens bekostnad. Den västsvenske anmälaren har helt rätt i det han säger att om det stått "kan tjejer också söka" så hade annonsen försvunnit illa kvickt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: