Annons:
Etikettmarinen
Läst 1269 ggr
[Jimmy.L]
2018-03-30 13:13

Nya uppgifter om ubåtskrisen 1981

Sverige och Sovjet var bara en halvtimme från en väpnad konfrontation under ubåtskrisen 1981. Attackdykare från specialstyrkorna ”spetsnaz” skulle kapa ett svenskt fartyg och frita den grundstötta ubåten U 137, enligt nya ryska uppgifter. – Det var mycket nära att vi gick till aktion 1981, säger amiral Gennadij Zacharov, som ledde den sovjetiska insatsen.

https://www.expressen.se/kvallsposten/sovjetiska-specialstyrkor-skulle-kapa-svenskt-fartyg/

Annons:
Zepp
2018-03-30 15:19
#1

Mm.. prexis.. jag betvivlade inte ens då eller heller nu att stormakterhar resurser för/övat för alla tänkbara scenarion! 

Och jag har lixom inga större tvivel om att regeringen Fälldin på den tiden var ovetande om vilka förhållanden som gällde, Internationell rätt osv!

Inte nog med det, de vidtog alla åtgärder de kunde för att markera svensk neutralitet samt vårt territoriums okränkbarhet.

Osen till den där halvtimmen.. det är mest troligt den tid det tar för att förankra ett militärt angrepp på en annan nation på högsta politisk ledningsnivå i fredstid!

Dvs vi kanske skall vara lite glada för att det finns lite politisk kontroll över militära situationer/ageranden i vårt Östra grannland?

Dvs Fälldins order om att hålla gränsen som gick ut till våra högsta militära befäl nådde oxå vårt grannlands högsta militära och politiska ledning!

Med andra ord, de kunde använt militära medel om de så önskat och vi skulle hur som helst ha väldigt lite att sätta emot.

Iallafall så hade de valmöjligheter, inte lika mycket vi, men de valde en diplomatisk lösning.. enligt folkrätten.

Dvs alla  fartyg är utländskt territorium i fredstid, där gäller egna nationens rätt och det är då ett brott att kränka detta.

Och det har rätt liten betydelse huruvida ubåten varit ute på spionuppdrag eller helt enkelt klantat till det.

Osådåså.. om vi bordat ubåten med vapenmakt så betvivlar jag inte en sekund om att sovjetiska militära enheter hade ingripit.. med max en halvtimmes fördröjning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2018-03-30 15:43
#2

Läste du hela artikeln? Sovjet var rädda att vi skulle sätta in tungt kustartilleri samt att både vårat stridsflyg och ubåtar fanns i området vilket gjorde att dom aldrig vågade genomföra det.

Zepp
2018-03-30 16:11
#3

Jag ögnade artikeln men slutsattsen blir ungefär likadan,, regeringen Fälldin gjorde vad de skulle.. likaså våra högsta militärer.. dvs vi stod upp för vår nationella suveränitet och allokerade de resurser vi hade till förfogande!

Och Sovjet begrep att vi gjorde så oxå det var lixom inga hemligheter.

Och jag betvivlar inte att om det kommit till en väpnad konflickt om vem som skulle vinna denna rent militärt.. men kostnaden diplomatiskt och folkrättsligt var trots allt för hög för en stormakt på andra sidan Östersjön hur som helst!

Aså.. aså, jag har lixom inga problem med att begripa vem som skulle vinna en sådan militär konflikt.. i stunden.. och jag kan avslöja så mycket som så att det inte hade varit vi!

Likt förbannat.. det hade kostat Sovjetunionen Jeltsin/Gorbatjov vem fan som helst en massa ekonomiskt/politiskt/diplomatiskt/på en massa andra sätt!

Dvs det finns knappast några som helst tvivel om att de kunde ha fritagit en ubåt i vår skärgård med militära medel.. grejen är snarare att de alldrig behövde detta iomed regeringens agerande!

För det andra så är det väl rätt tveksamt om de var här på spionuppdrag eller bara klantat sig?

Oavsett det, så skulle Spetznas ha agerat med en halvtimmes fördröjning om vi hade bordat dem utan hänsyn till folkrätten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2018-03-30 16:47
#4

Dom lär ju inte kunnat befria ubåten utan förluster, dom 14 fartyg som sänds till räddning hade ju legat på botten av Östersjön om dom hade försökt. Sen att vi är underlägsna är ju en annan sak och utan tvekan förlorat en konflikt.

KimE
2018-03-31 08:06
#5

Ryssarna märkte att kustartilleriets målradar var aktiv och att kanonen följde dem, de kunde inte veta att de saknade ammunition.

[Jimmy.L]
2018-03-31 08:46
#6

#5 Ammunition fanns, men pjäsen var inte klar att skjuta. Tydligen var inte rätt personal på plats. 

Senare enligt krigsdagbok så sköt man in pjäserna i så kallad korrektionsskjutningarna på ett synnerligen "demonstrativt" sätt. Och då var samtliga pjäsplatser bemannade.

Annons:
Zepp
2018-04-08 15:39
#7

#4

I en krigssituation så kan de eventeulet ta en hel del förluster men knappast i fredstid, med en helt underlägsen nation militärt sett!

Utan då finns det ytterligare påtryckningar.. först diplomatiska, i andra hand att flyga kärnvapenbestyckade bombplan mot stockholmsområdet.. eller bara utrustade med vanliga bomber!

Och då hellre ta en konfrontation i luften!

Grejen är fortfarande att främmande örlogsfartyg är främmande makts territorium under fredstid, de är i princip okränkbara.. oavsett om de kört upp på en kobbe i vår skärgård!

Så vår regering.. på den tiden Fälldin gjorde vad de skulle.. likaså spillran av vår militär!

Sådåså.. hade vi bordat ubåten så tvekar jag lixom inte på att spetznas hade ingripit inom en halvtimme.. med stora förluster!

Och de hade med säkerhet oxå flugit med bombplan mot stockholm för hot samt för att binda upp vårt flygvapen/luftförsvar!

Grejen är fortfarande att vi blev kränkta utav främmande nations örlogsfartyg, vår regering och militär gjorde vad de kunde!

Det löste sig via diplomatiska åtgärder.. vi vet fucking inget om varför de strandade på ett skär!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: