Mm.. prexis.. jag betvivlade inte ens då eller heller nu att stormakterhar resurser för/övat för alla tänkbara scenarion!
Och jag har lixom inga större tvivel om att regeringen Fälldin på den tiden var ovetande om vilka förhållanden som gällde, Internationell rätt osv!
Inte nog med det, de vidtog alla åtgärder de kunde för att markera svensk neutralitet samt vårt territoriums okränkbarhet.
Osen till den där halvtimmen.. det är mest troligt den tid det tar för att förankra ett militärt angrepp på en annan nation på högsta politisk ledningsnivå i fredstid!
Dvs vi kanske skall vara lite glada för att det finns lite politisk kontroll över militära situationer/ageranden i vårt Östra grannland?
Dvs Fälldins order om att hålla gränsen som gick ut till våra högsta militära befäl nådde oxå vårt grannlands högsta militära och politiska ledning!
Med andra ord, de kunde använt militära medel om de så önskat och vi skulle hur som helst ha väldigt lite att sätta emot.
Iallafall så hade de valmöjligheter, inte lika mycket vi, men de valde en diplomatisk lösning.. enligt folkrätten.
Dvs alla fartyg är utländskt territorium i fredstid, där gäller egna nationens rätt och det är då ett brott att kränka detta.
Och det har rätt liten betydelse huruvida ubåten varit ute på spionuppdrag eller helt enkelt klantat till det.
Osådåså.. om vi bordat ubåten med vapenmakt så betvivlar jag inte en sekund om att sovjetiska militära enheter hade ingripit.. med max en halvtimmes fördröjning!