övrigt

Hörde du Hesa Fredrik?

2018-03-05 16:26 #0 av: Jimmy.L

I så fall hjälp MSB genom att fylla i deras resultatkarta.

https://vmaform.msb.se/vmaform/

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-03-05 16:39 #1 av: Carmarino

Har fyllt i kartan. Hörde signalen högt och tydligt. Glad

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-03-05 16:57 #2 av: Jimmy.L

Idag testades varningssignalen ”viktigt meddelande till allmänheten i hela landet – förutom i stora delar av Örebro län där den glömdes bort. – Det var den mänskliga faktorn, säger inre befäl Pelle Lindgren.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/inget-vma-i-orebro-hesa-fredrik-glomdes-bort

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-03-05 17:32 #3 av: JMW

Jag har fyllt i att jag inte hörde ett dugg. Det är nog bara om man bor i en stad som man kan höra tutan. Vi på landsbygden får klara oss bäst vi kan. Skämtar

Anmäl
2018-03-05 17:35 #4 av: Jimmy.L

Jo den finns tyvärr inte överallt. 

Anmäl
2018-03-05 17:38 #5 av: Maria

Jag har fyllt i.

Hörde den tydligt från bussen vid Frölundaborg i Göteborg.

Däremot hörde jag några tonåringar som undrade vad det var men någon längre fram i bussen förklarade.

/Maria

Anmäl
2018-06-04 18:58 #6 av: Jimmy.L

Det blev inget test av varningssystemet VMA (Viktigt meddelande till allmänheten) i Södertälje under måndagen. Kommunen känner ännu inte till orsaken, men MSB (Myndigheten för säkerhet och beredskap) håller på att reda ut saken.

https://www.lt.se/artikel/stockholm/sodertalje/inget-test-av-hesa-fredrik-i-sodertalje-under-mandagen

Anmäl
2018-06-05 05:27 #7 av: Carmarino

Här hördes den tydligt. Det lät som om den satt på husgaveln. Tror dock att den befinner sig ett par kilometer härifrån.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-12-03 18:55 #8 av: Jimmy.L

Hesa Fredrik som testats under måndagen låter numera lite annorlunda. Det beror på ny teknik och det kan uppfattas som att det låter lite lägre.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=7104178

Anmäl
2018-12-04 07:51 #9 av: Göstage

Ja, jag hörde en lägre och kortare signal, och ingen återkallandesignal efteråt.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-12-04 10:53 #10 av: Carmarino

Tänkte inte så mycket på hur det lät, eller om det kom någon återkallandesignal. Hörde bara att det tutade och konstaterade "aha, det är första måndagen i månaden idag". Glad

Anmäl
2019-02-20 07:19 #11 av: Jimmy.L

Varje år testas signalen för Viktigt meddelande till allmänheten, också känd som Hesa Fredrik. Men i december fungerade den inte i Falkenberg på grund av tekniskt strul.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/darfor-tjot-inte-hesa-fredrik

Anmäl
2019-03-04 15:10 #12 av: Göstage

Idag hörde Fredrik av sig.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-03-04 15:13 #13 av: Jimmy.L

Japp den hördes klart och tydligt.

Anmäl
2019-03-04 16:04 #14 av: Carmarino

Samma här. Det tutade ordentligt. Fast här hörs ju till och med färjornas mistlurar ibland - om vinden ligger på från rätt håll. Glad

Anmäl
2019-03-04 23:20 #15 av: Dioramabyggare

Ja, jag hörde signalen, men ag tyckte att den inte lät riktigt lika högt som den gjort tidigare. Märkligt förresten, tycker jag, att formuläret att fylla i om hur man uppfattade signalen är stängd, redan samma dag som larmanläggningen testades...

Anmäl
2019-03-14 07:40 #16 av: Jimmy.L

Hesa Fredrik är hetare än på länge. Uppåt hundra nya utomhuslarm har satts upp i landets kommuner på sistone. Trenden har gått från noll hundra på bara några år.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=7174284

Anmäl
2019-03-14 08:14 #17 av: Farwuq

Jag hörde signalen, men den var svag och hade jag varit inomhus hade jag nog inte hört den. Signalen behöver kompletteras.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2019-06-05 07:23 #18 av: Jimmy.L

Viktigt meddelande till allmänheten, VMA, och även känt som Hesa Fredrik ljöd inte i Nässjö under måndagseftermiddagen. En utredning har påbörjats.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/ingen-hesa-fredrik-hordes-i-nassjo-under-mandagen

Anmäl
2019-06-06 14:25 #19 av: Carmarino

Hörde den faktiskt på jobbet i Malmö. Så där funkade den.

Anmäl
2019-06-07 20:24 #20 av: Farwuq

Jag hörde med nöd och näppe. De borde vara fler, som det är nu vet ingen vad det är och betyder.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

Anmäl
2019-09-02 15:04 #21 av: Carmarino

Nu lät Hesa Fredrik högt och tydligt här.

Det lät nästan som om den satt på grannhuset. Tydligen är det en hund i huset som inte tycker om tutan, för hunden började skälla för full hals. Glad

Anmäl
2019-09-02 15:08 #22 av: Jimmy.L

Här hördes den inte. 

Anmäl
2019-09-02 15:16 #23 av: Göstage

Här hördes den utan problem. 

Anmäl
2019-09-03 06:29 #24 av: Farwuq

Den hördes svagt, det var en ren tillfällighet.
Så... det borde finnas fler av dem.

Anmäl
2019-09-08 12:51 #25 av: Taggeman

Här i skärgården hörs  den inte, möjligen kan man höra mistluren  när det är dimma men det är en annan sak. Skrattar

Medis på Fågelskådning iFokus

🦅 ><> ><> ><> ><> (^I^)><> ><> ><> <>< 🦅

Anmäl
2019-09-08 13:10 #26 av: Dioramabyggare

Jag var nere i stan när larmanläggningen provades och den hördes bra.

Anmäl
2019-11-12 09:45 #27 av: Jimmy.L

Sent på måndagskvällen började ”Hesa Fredrik” tjuta i Bankeryd. Varför det viktiga meddelandet till allmänheten (VMA) gick ut är oklart.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/vma-larm-ljod-i-bankeryd-ingen-vet-varfor

Anmäl
2019-11-14 09:41 #28 av: Göstage

Efter ett vägras nyligen i Norge uppmärksammas åter att landet saknar VMA-varningar (utöver tyfonlarm), vilket det kan bli ändring på efter att samhällssäkerhetsministern personligen varit på plats i USA för att studera moderna former av meddelanden till allmänheten.

I samband med artikeln på NRK länkas till en artikel från januari år, som i sin tur åberopar en undersökning som visar att Norge har 1250 tyfonlarm av den typ som vi kallar "Hesa Fredrik", men att man med endast når hälften av befolkningen med signalen. Dessutom ses systemet som föråldrat, då den inte kompletteras med tillhörande anledning till larmet. 

Enligt krisinformation.se är förhållandena likartade beträffande våra tyfonlarm: "cirka 50 procent av Sveriges befolkning bor inom hörbart avstånd till en siren när de befinner sig utomhus" skriver man om undersökningar gjorda i samband med de månatliga provlarmen.

Lite bonusinformation från krisinformation.se:

"Vad är det för skillnad på VMA, flyglarm och beredskapslarm?

Flyglarm är 2 sekunder signal och 2 sekunders uppehåll under 1 minut. Viktigt meddelande 7 sekunder signal och 14 sekunders uppehåll och repeteras 6 gånger. Beredskapslarm är 30 sekunder och 15 sekunders uppehåll under 5 minuter. Signalen faran över är en signal i 30 sekunder."

https://www.krisinformation.se/faqer/viktigt-meddelande-till-allmanheten#faq-15075

Anmäl
2019-12-02 15:01 #29 av: Jimmy.L

Tuuuuuut tuuuuuut hörs bra här.

Anmäl
2019-12-02 15:06 #30 av: Carmarino

Här också. Hoppade nästan till när det började tuta.

Anmäl
2019-12-02 15:09 #31 av: Göstage

Jadå. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.