Annons:
Etikettluftvärnet
Läst 1217 ggr
ElLobo
2018-02-24 12:42

Sverige satsar på amerikanskt lvsystem -- del 2

Diskussionerna om att Sverige väljer att satsa på det amerikanska luftvärnssystemet Patriot fortsätter.

Länk till tidigare tråddel:

Annons:
Zepp
2018-02-24 12:57
#1

Hur gick det.. jag hörde som sagt vad på radion att vi bör vänta med att köpa Patriot innan vi köpt LV mot kryssningsmissiler!

För att citera, friskt ur minnet/på morgonen/dvs det är inte helt att lita på!

Men hur som helst.. tror mig ha hört någon hög militär säga att utan LV mot kryssningsmissiler så blir man bortskjuten?

Menna, har jag drömt eller vad, iallafall så förespråkades något annat system före att man köper Patriot, dvs minst två olika.. vilket annat förutom Patriot?

Oså har jag ofta.. iallafall ibland pepåkat att vi behöver LV mot små j*vla drönare, det är väl då det tredje behovet?

Aså, aså.. med erfarenheterna från Ukraina så krävs luftvärn på minst tre nivåer, taktisk, operationell och strategisk!

Osådåså.. med Ukraina som exempel.. när drönarna kom in så var det bara att vänta på att artilleri eller raketartilleri slog till.. och man kunde inget göra.. förutom att gräva ner sig så gott man kunde!

Så så, jag vill altså ha reda på vilket LV vi behöver innan vi köper Patriot, förutom att vi självklart behöver axelburet LV på taktisk nivå!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2018-02-26 10:11
#2

#1 Då tar vi det igen, Försvarsmakten vill ersätta robotsystem 97.

Deras önskan var att köpa ett luftvärn som har medellång räckvidd. 

Under Aurora 17 bjöd man in amerikansk patriot och fransk Aster-förband för att dom två var mest intressant och efter Aurora 17 var Patriot som Försvarsmakten ansåg vara den som kan levereras snabbast.

Robot 70 finns kvar men ska som sagt ersättas av IRIS-T SLS.

KimE
2018-02-26 18:39
#3

Patriot konfigurationen som Sverige vill ha:

100Gem T missiler (längre räckvidd)

200 PAC 3 missiler (bra mot ballistiska missiler)

Förmodligen så blir det max hälften.

"The Government of Sweden has requested to buy four (4) Patriot Configuration-3+ Modernized Fire Units consisting of:
-- four (4) AN/MPQ-65 radar sets,
-- four (4) AN/MSQ-132 engagement control stations,
-- nine (9) antenna mast groups, twelve (12) M903 launching stations,
-- one hundred (100) Patriot MIM-104E Guidance Enhanced Missile-TBM (GEM-T) missiles,
-- two hundred (200) Patriot Advanced Capabilty-3 (PAC-3) Missile Segment Enhancement (MSE) missiles, and
-- four (4) Electrical Power Plants (EPP) III. "

http://www.defense-aerospace.com/article-view/release/190970/.html

Zepp
2018-02-26 21:05
#4

#2-3

Inte för att jag vill verka trögtänkt… men ni får bägge lägga ut texten igen för att jag skall kunna koppla ihop det med vad jag hörde på radion en tidig morgon på väg till jobbet!

Aså jag har lixom inte jättesvåra probllem med att förstå skillnaden mellan Aster och Patriot.. men så kommer här oxå in Iris-T.. och att Hawk bör ersättas!

Oså så lär hur som helst inte RBS-70.. mer då RBS-90 funka mot de där J*vla drönarna!

Är det dessa som Iris-t skall ersätta.. på taktisk nivå??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2018-02-26 21:10
#5

Robot 97 ska ersättas av Patriot.

Robot 70 ska ersättas av den uppskattade jaktroboten Iris-T.

http://www.luftvarn.se/hot/vlv_1301_iris_t_sls.pdf

https://www.nyteknik.se/nyheter/saab-chef-besviken-over-val-av-ny-luftvarnsrobot-6401051

Zepp
2018-02-26 21:15
#6

Mm.. såådåså.. om jag nu fattat det rätt/hört rätt en tidig morgon, dvs vi bör först köpa Iris-t för att använda på taktisk nivå innan vi köper Patriot på strategisk nivå?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Jimmy.L]
2018-02-26 21:54
#7

Tanken är att Iris-t ska sitta på ett fordon men exakt hur är inte riktigt klart det finns olika prototyper som har visats upp.

Zepp
2018-02-26 22:05
#8

Då bör de förmodlligen sitta på PBV 90 och Visbykorvetterna?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2018-02-27 06:54
#9

Nej dom kommer sitta på ett "släp" som ställs upp.

Zepp
2018-02-27 20:40
#10

 Så Visbykorvetterna kommer att släpa pråmar efter sig?

Jisses altså.. ibland så får jag bara för mig att de som i princip lade ner försvaret gjorde rätt.. om vi fucking inte kan köpa bättre utrustning från våra sk vänner?

Självklart skall taktiskt luftvärn för våra förband bäras av våra egna lastbilar/PBV 90 och liknade enheter samt installeras på våra korvetter!

Då kan vi ju lika gärna köpa Pantsir.. det räcker säkert att vi leasar ut slite hamn för att vi får köpa för en spottsyver?

https://en.wikipedia.org/wiki/Pantsir-S1

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2018-02-27 22:04
#11

I dagsläget finns det inga planer för LV robotar på Visbykrovetterna.

Av dom testmodeller jag har sätt så ska dom kopplas ihop med bandvagnar.

Zepp
2018-02-28 20:16
#12

Ja altså det är väl för väl om de kan kopplas till våra bandvagnar!

Så vi slipper köpa helt nya från Koschkos!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2018-05-07 19:05
#13

FMV har tagit emot det amerikanska försvarets offert för luftvärnssystemet Patriot. Offerten omfattar fyra eldenheter. Men kostnaden är hemlig. Det har tidigare uppgivits att budgeten i första skedet är omkring 10 miljarder kronor, men att systemet i slutändan kan kosta mer än det dubbla.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-har-fatt-offert-pa-amerikanskt-luftvarn-for-hemligt-miljardkostnad

Annons:
KimE
2018-05-09 10:02
#14

"Men kostnaden är hemlig"

Nej då förfrågan är offentlig handling i USA.

Med nuvarande kronkurs har sverige begärt att få köpa de fyra systemen med 300 robotar för ca 28 miljarder sek/3,2b$. Hur mycket Sverige i verkligheten kommer att köpa är oklart men vi behöver minst dessa fyra för att ha ett fungerande luftvärn på en eller två platser i Sverige.

https://cornucopia.cornubot.se/2018/05/mop-mandag-ar-detta-den-svenska-patriot.html#more

KimE
2018-05-09 10:24
#15

FMV vill beställa MAN lastbilar till Patriot i stället för de amerikanska standard fordonen.

http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/Patriot-offerten-har-kommit/

[Jimmy.L]
2018-05-09 10:36
#16

Bara det inte blir dyrare.

KimE
2018-05-09 11:04
#17

Det kan bli en ny Helikopter 14 affär av det 10år försenat och några miljarder dyrare. Men det är klart det vore ett enkelt sätt att skjuta upp problemet med försvarsbudgeten ytterligare 5-10år. På samma sätt som regeringen låter kronan falla för att dölja svagheter i ekonomin före valet.

[Jimmy.L]
2018-05-09 13:15
#18

Skulle inte förvåna mig om det skulle hända.

Zepp
2018-05-09 18:34
#19

#15

Prexis som jag nämnt tidigare, Patriot i svensk version bör iallafall bäras av svenska fordon.. typ MAN/Scania.. eller Volvovarianter!

Helst samma fordon som bär Archersystemet, dvs terängående midjestyrda fordon som lämpar sig mer för Svenska/nordiska förhållanden.

Annars så behöver vi lixom inte köpa några fordon för patriot, de kan ställas upp i Stockholm.. permanent… fungera som någon sorts politisk gisslan samt slås ut av Spetznas i första slaget!

Oandrasidan.. vill vi ha en försvarsförmåga efter förstslaget.. så skall de kunna allokeras ut i våra nästan oändliga skogar.. följa våra militära förband dit.

Nu så har vi inte så många sådana förband.. men om vi vill vara neutrala/alliansfria osv så¨får vi börja bygga upp sådan kapacitet!

Dvs vi får dels satsa på manöverförband, flygvapen/pansar dels satsa på infanteriförband som kan dra sig tillbaka till sin redut.. de måste ha luftvärn som klarar Nordiska förhållanden!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2018-05-09 18:45
#20

#17

Miljarder dyrare eller flera år senare.. det är vad vi har att välja på?

Iallafall Patriot kommer på Oskoschassien, stora tunga. lämpar sig mest för asfalt, 

Iallafall så funkar Aster på Renaultlastbilar.. samt opå deras örlogsfartyg?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Jimmy.L]
2018-05-09 18:59
#21

Aster finns ju inte ens tillverkade.

Zepp
2018-05-09 21:28
#22

Låter suspekt hur som helst`?

"Aster is primarily operated by France, Italy, and the United Kingdom and is an integrated component of the PAAMS air-defence missile system, known in the Royal Navy as Sea Viper. As the principal weapon of the PAAMS system, Aster equips the Type 45 destroyers and the Horizon class frigates. Aster also equips the French and Italian FREMM multipurpose frigates, though they will not be operating as part of a PAAMS air-defence suite itself but through Franco-Italian specific declinations of this suite."

"Aster 30 has been successfully incorporated into a land based SAM system, fulfilling the "Ground-based area defence" mission requirement. It comes in the form of the Eurosam SAMP/T (Surface-to-Air Missile Platform/Terrain). The system uses a network of sophisticated radars and sensors - including 3D phased array radar - enabling it to be highly effective against all types of air threats. SAMP/T uses an upgraded version of the Arabel long range radar, with improved performance developed under the Aster 30 block 1 upgrade program, in order to extend the system's capability against higher speed targets and higher altitude targets. The system can intercept missiles with a 600 km range (short range ballistic missile targets)."

"There are currently two versions of the Aster missile family, the short-medium range version, Aster 15, and the long range version, Aster 30. The missile bodies are identical; Their difference in range and intercept speed is because Aster 30 uses a much larger booster. Total weights of the Aster 15 and Aster 30 are 310 kg and 450 kg respectively. Aster 15 has a length of 4.2 meters, rising to just under 5 meters for Aster 30. Aster 15 has a diameter of 180mm.[1] Given the larger dimensions of the Aster 30, a naval based system requires the longer tubes of the Sylver A50 or A70 vertical launching system (VLS). Additionally the American Mark 41 Vertical Launching System can accommodate Aster 30."

https://en.wikipedia.org/wiki/Aster_(missile_family)

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2018-05-30 21:04
#23

Sverige är nära att slutföra köpet av det amerikanska luftvärnssystemet Patriot från försvarstillverkaren Raytheon. Det uppger Joakim Lewin vid Försvarets Materielverk (FMV) för Reuters. Affär väntas vara värd runt 10 miljarder kronor och efter att FMV nu förhandlat klart kommer de att be regeringen om lov att skriva under kontraktet. Leveranserna beräknas inledas 2021, skriver Finwire.

https://omni.se/sverige-nara-att-skriva-pa-avtal-om-nytt-robotsystem/a/L0GGqp

KimE
2018-06-01 08:11
#24

Sverige kan komma att köpa så få som 2 robotar till Patriot det är ungefär så många 10 miljarder räcker till utöver systemens kostnad.

https://cornucopia.cornubot.se/2018/06/sa-fa-som-tva-robotar-kops-in-till.html#more

[Jimmy.L]
2018-06-01 08:22
#25

Det känns löjligt, då kunde man lika bra ha låtit bli att köpa Patriot.

Zepp
2018-06-01 20:54
#26

Dvs man köper i stället Oskoschfordon?

Hade det inte varit bättre att köpa luftvärn för pengarna.. helst på Scania/Volvo chassien!

I värsta fall på Renaultchassin.. utifall man satsat på Aster?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2018-06-01 20:56
#27

Aster igen när ska du förstå att Aster måste tillverkas i Frankrike och Aster ska genomgå en modifiering om några år då måste Sverige köpa helt ny igen.

Annons:
Zepp
2018-06-01 22:00
#28

Jaja.. varför då inte köpa några hundra utrangerade Asterrobottar till vrakpriser?

Näe jag förstår fortfarande inte problemet med Aster så helt uppenbarligen funkar iallafall i Frankrike Italien och i England.. om inte annat så kunde de ingå i Visbykorvettens LV.

Soo tell my all about it, dvs vi kan köpa Oskochchassin med allt på från USA.. men bara två robbottar.. tell my more abot varför vi inte kan köpa Renaultlastbilar med allt på från Frankrike.. med två robbottar!

Aså vore det fan inte enklare och billigare att köpa luftvärn från Ryssland.. i värsta fall får vi väl hyra ut slite hamn för att få affären i hamn?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

KimE
2018-06-02 07:12
#29

Då kan vi ju lika gärna köpa gamla patriot robotar som finns i överflöd. Nä det är väl ett öppningspris  som kan bli bättre i slutet av  förhandlingen, lägger vi bara 20 miljarder extra så får vi det vi behöver (Det är bara ca 10 mil snabb järnväg).

[Jimmy.L]
2018-06-02 21:20
#30

Aster modernare men dyrare i inköp.

Om vi knappt har råd med att köpa Patriotrobotar hur skulle vi ha råd med Asterrobotar?

Zepp
2018-06-03 12:42
#31

#29, #30

Aså jag upplever mest att hela grejen är förvirrande.. dvs jag erkänner att jag knappast har koll!

Dvs jag erkänner att det är svårt att ha koll på vilka luftvärnsrobbottar som bäst motsvarar vårt framtida behov är!

Iallafall så drar jag slutsatsen om.. iallafall för oss som självständig nation så finns det minst tre olika potenta system att välja mellan, dvs ett från USA, ett annat från Frankrike/England/Italien och sen oxå från Ryssland!

Dvs på slutändan så verkar det snarare som att det handlar om politik.. dvs vi bör knappast närma oss Ryssland i politiskt hänseende, för att få till en vapenköpsaffär.. Aster som uppenbarligen funkar rätt bra i Frankrike, Italien och England blir litta dyrt.. även om det kanske är modernare.. oså kan vi då köpa Patriot men bara två robbottar.. men de finns lagrade i Norge och i händelse av krig så "kanske USA" kan tänkas ladda våra luftvärnsenheter med robbottar.. men bara kanske!

Såå.. jag har lixom inte jättesvårt att förstå vår försvarsministers dilemma… dyrt blir det hur som helst.. minst tio miljarder bara för fordonen/systemen!

Dvs vårt nuvarande beslut kommer att påverka vårt framtida politiska beroende utav andra nationer hur vi än väljer på gott och ont!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2018-06-06 06:40
#32

Till den norska försvarsnyhetssajten Aldrimer uppger svenska FMV:s Joakim Lewin att man har en option på att köpa 300 robotar till det eventuellt ammunitionslösa Patriotluftvärnet för 14.5 miljarder. Tillsammans med överskottsinformation från USA bekräftar detta att inga robotar köps in i den initiala ordern.

https://cornucopia.cornubot.se/2018/06/fmv-kop-av-300-patriot-robotar-kostar.html

KimE
2018-06-06 14:33
#33

Ja optionen finns längre upp i tråden, men de 14.5miljarderna finns inte.

Zepp
2018-06-06 15:24
#34

Dvs vi pratar således om en affär i klassen 25 Miljarder??

Ursäkta mig om jag tycker att det hela börjar närma sig Boforsaffären!

Dvs vad är det för fel att för väljarna lägga fram vad det kommer att kosta.. att försvara landet?

Att det eventuellt kommer att kosta skjortan och att några kommer att få lov att pynta de pengarna?

Sådåså.. vad vill väljarna, skall vi ta ut det miljarderna på fastigheter, bränsle, kapitalinkomster.. flygresor, tågresor, bussresor, mat, eller som en extraskatt på eldrivna cyklar/bilar?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Jimmy.L]
2018-06-06 15:38
#35

#34 Mindre invandring/ ta i mot färre flyktingar till och börja med. Afghanska flyktingar som inte ens kan ses som flyktingar kommer kosta minst 3 miljarder kr ta dom pengarna till och börja med.

Zepp
2018-06-06 15:57
#36

Mm iomed att vi i princip behöver varenda Afghansk flyktig person för att i framtiden hålla oss med arbetskraft för att serva/försörja alla våra äldre så ser jag det knappast som en lösning alls på vårt försvarspolitiska dilemma!

Nämenaltså jag håller med om att vi alldrig skulle sattsatat miljarder på öresundsbron, de kunde ha använts betydligt bättre på att stärka vårt försvar och på äldreomsorgen!

Dvs det vore betydligt värre  om nativiteten var högre, det hade kostat betydligt mer än 3 miljarder.. om folk bara slutade köpa preventivmedel!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2018-06-06 16:09
#37

#36 Finns ingen anledning att låta dom stanna. Alla dom kommer knappast jobba inom hemtjänsten, Dessutom ljuger många av dom om deras bakgrund.

Zepp
2018-06-06 16:34
#38

Jaja.. dvs om Samerna och Finnarna som var först i den här landmassan.. hade fått bestämma så hade vi andra aldrig kommit hit.. och någon form av Ugriska hade varit vårt modersmål?

Oså om du nu själv är så himla Ursvensk.. behärskar du Mienkäli/samiska?

Vi  är fucking en nation av invandrare.. främst germanska områden i andra hand från Anglosaxiska, de är fucking oxå germaner!

På det så var vår landmassas  urspungsbefolkning främst Ugriska.. men det har blivit en minoritet

Iallafall så är vi en tredje rangens nation inom den den europeiska befolkningen, vi vill helst förbli självständiga och inte bli en del av den större Ryska infllytandesfären.. så vi har behov av att importera arbetskraft hur som helst.

Dvs det är knappast första gången vi får sådana gyllene tillfällen,, det mesta handlar om huruvida vi vill och har lust att lägga resurser på att innlemma främmande personer i det vi vill att Sverige så småningom skall bli!

Aså jag har sedan en längre tid inte några som hellst dubier  om att du hellre  såg att vi som nation hellre lade oss under Putins inflytande!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2018-06-06 16:45
#39

#38 Säger du samma sak till den polis som fick en kökskniv i nacken? Han fick en flygbiljett av socialen till semester i samma land han lämnade. 

https://www.expressen.se/nyheter/ljog-om-sin-alder-fick-lagre-straff-for-knivattacken/

Säg det till flickan som blev sexuellt utnyttjad på lägret av talespersonen på Medborgarplatsen från Afghanistan han fick stanna kvar i Sverige.

https://www.expressen.se/nyheter/konfirmandledare-doms-for-sexuellt-ofredande/

Tror du på allvar att alla som kom följer svensk lag eller kommer utbilda sig till din drömvision?

Zepp
2018-06-06 17:13
#40

Näe jag säger inte samma sak till dig som till han som fick en kökskniv i nacken!

Oså säger jag däremot till dig.. utifall du vidmaktahåller dina rasistiska ställningstaganden.. varför utvisar vi inte alla svenskar som är brottslingar/begår brott/är hemska föräldrar/what ever?

Dvs utvisa alla pensionärer som inte lyckats skrapa ihop till sin egen försörjning på sin ålderdom.. de har ju för fan fått ett helt liv i Sverige ett land med ett av världen högsta levnandsstandard att skrapa ihop en mindre förmögenhet.. inte minst på grund av Alliansregeringens skattelättnader på kaptial!

iallafall om man är som du så borde man som Svensk behärska Samiska och eventuellt även Mienkäli för att ens få lov att kalla sig svensk.. för att få del av det svenska välfärdssysetemet/pensioner/äldrevård/socialförsäkringar!

Grejen är att vi har utvecklats.. vi fortsätter att utvecklas, vi är en invandrarnation, vi kommer fortfarande att vara dels beroende utav ytterligare invandring ännu ett tag,.. iallafall innan vi blir en del av Ryssland.

Näemenaltså jag betvivlar lixom inte att vi  förr eller senare kommer  att bli en del av Ryssland med tanke på den nuvarande politsiska utvecklingen.. och om det då är någon tröst för dig så kommer det förmodligen inte lika  många från mellanöstern att söka sig hit som flyktingar!

Men iomed att ryssland har en stor Muslimsk befolkning så kan jag lixom inte garantera dig att du kommer att få slippa höra muslimska böneupprop i  svenska samhällen, de är lixom inte något konstigt där i vissa delar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2018-06-06 17:24
#41

#40 Rasistkortet så fort man ifrågasätter en grupp som i Svensk lag inte har asylrätt?

Dom har ingen som helt rätt till asyl i Sverige det är tre partier som låter dom stanna!

Dom kommer fly så fort vi hamnar i en konflikt med Ryssland.

Finns bättre hål att stoppa 3 miljarder kr än vuxna män som saknar asylskäl!

FN säger dom inte klassas som flyktingar!

Kom in i matchen och läs på 

Du vet va att förtal är åtalsbart?

Gör oss en tjänst och avsluta ditt konto!

Annons:
[VSK]
2018-06-06 17:54
#42

Tre miljarder kronor kommer inte räcka. Antagligen kommer slutnotan hamna på 5 kanske 6 miljarder kronor.

[Hayabusa]
2018-06-08 08:10
#43

På tal om kostnader (för att travestera ett par år gammalt uttalande). 

”Det kostar oss alltså två quattro stagionis, en stor Fanta och ett Netflix-abonnemang…"

Hur som haver, ska Sverige ha ett försvar så kommer det att kosta. Det måste det få göra - om det ska vara värt något mer än namnet. Hur pengar/resurser används för att få ett optimalt försvar för en given summa, det är en svår fråga.

[Jimmy.L]
2018-06-08 08:21
#44

Ja dom står inför stora utmaningar hur man ska få loss mer pengar till FM.

[Jimmy.L]
2018-06-28 06:36
#45

Liberalerna drar tillbaka sitt stöd för köpet av luftvärnssystemet Patriot. De vill se en omstart av hela luftvärnsupphandlingen, skriver Dagens Industri.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/l-backar-från-stödet-för-patriotaffären-1.6812156

KimE
2018-06-28 23:14
#46

Upphandlingar fungerar bara om det finns tillräckligt med alternativ nu kan en ny upphandling bara sinka ett köp.

[Jimmy.L]
2018-06-29 07:14
#47

Ja risken är att Sverige kan få skjuta upp ett köp på lång tid.

[Jimmy.L]
2018-08-01 12:23
#48

Klockan 13 i dag kommer försvarsminister Peter Hultqvist (S) att informera riksdagens försvarsutskott om anskaffningen av nytt luftvärn. Kostnaden uppskattas till minst 10 miljarder och valet står mellan amerikanska Patriot och det franska SAMP/T. Offerten för Patriot löper ut inom drygt en vecka.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/besked-om-luftvarnsaffaren-vantas-inom-kort

Annons:
[Jimmy.L]
2018-08-01 12:59
#49

Sverige kommer att köpa det amerikanska luftvärnssystemet Patriot från USA. Regeringen fattar beslut i morgon och det är en affär på minst 10 miljarder kronor. Försvarets Materielverk, FMV, får nu i uppdrag att genomföra köpet.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7011538

[Jimmy.L]
2018-09-28 10:28
#50

Efter att Sverige tidigare köpt det mycket dyra Patriot-luftvärnet, lägger nu USA en första order på Boeing/Saabs skolflygplan T-X. Denna första delorder på sju miljarder, men är bara en bråkdel av inköpen av nya skolflygplan till amerikanska flygvapnet. Man kan bara fråga sig hur mycket Patriot-anskaffningen har påverkat här, även om det inte ska förelegat några motköp rent formellt.

https://cornucopia.cornubot.se/2018/09/sverige-kopte-patriot-usa-koper.html

[Hayabusa]
2018-09-28 12:07
#51

#50 Omöjligt att svara på, men goda kontakter brukar främja affärer. I största allmänhet.

[Jimmy.L]
2018-09-28 12:10
#52

#51 Jo det är svårt att veta.

KimE
2018-09-28 17:29
#53

Inte mycket alls Boeing-SAAB TX har marknadsförts som 95% amerikanskt. Alla de tre tillverkarna hade utländska företag teamade med amerikanska. Leonardo T100 ett Italiensk-Ryskt plan med DRS, KAI T50A Korea - Lockheed-Martin båda de planen är äldre konstruktioner som är modifierade för TX anbudet.  Leonardo 346 använts av bl.a. Polen och Italien, KAI T50 av Korea och Filipinerna.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: