armén

Kö för att få öva i Arvidsjaur

2018-01-27 14:13 #0 av: Jimmy.L

Just nu är det fullbelagt på Jägarbataljonen. Drygt tio nationer är på plats för att öva i snö, mörker och kyla och trycket att få komma till Arvidsjaur för att öva är stort.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6867977

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-01-27 15:31 #1 av: Aleya

Men va? Kan man inte lika gärna öva i lule eller boden? Där är det ju också snö

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-01-27 15:48 #2 av: Jimmy.L

Man väljer den mest lämpliga övningsområdet, dom andra är ju uppbokade för andra typer av övningar

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-01-27 15:49 #3 av: Aleya

Ja jag bara tänkte då det finns snö på andra ställen. Men kul att dom vill till Norrland. Bra reklam.

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-01-27 15:59 #4 av: Jimmy.L

Förstår det, tror tyvärr inte det finns så många bäddar i Boden eller Luleå. 

Tydligen ett välbesökt område för utländsk militär som vill öva där uppe.

http://www.arvidsjaur.se/sv/kommun/nyheter/besok/

Anmäl
2018-01-27 16:04 #5 av: Aleya

Det stämmer nog. Har dock aldrig varit på f21 eller I19. Men har sett I19 och det är ganska så stort.

Men nu när övning är på tapeten så var det ju någon övning i Umeå förra året. Höll personligen på att svimma då jag såg pansarvagnar komma rullande på rad på gatan. Trodde vi blivit invaderade

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-01-27 16:20 #6 av: Jimmy.L

Många förband väljer att åka till norra Sverige för att öva vinterstrid och lära soldaterna att klara sig i kyla. 

Anmäl