Mm.. iomed att jag lever i min "Röda bubbla" så är det nog dags att jag replikerar?
Altså.. jag har demonstrerat mot en massa saker, tex Vietnamkriget, Rhodesias deltagande i tennisturneringar, kärnkraftens utbyggnad, Öresundsbron, EU-medlemskap.. en massa annat!
Inte nog med det.. en före detta granne var ledande (ordförande) inom kvinnor för fred och frihet.. numera inte längre granne men högt upp i Feministiskt Initiativ!
Vissa, men inte alla har blivit äldre och landat .. (äldre har vi blivit) och så har verkligheten förändrats under tiden.. under tiden vi blivit äldre!
Det finns alltid grundläggande saker som man kan hålla fast vid, tex demokrati/alliansfrihet i krig och fred.
Samtidigt som man alltid måste ta hänsyn till olika förändringar i omgivningen.. vem f*n kunde ens föreställa sig Sovjetunionens kolaps?
Och vem f*n var det som kom på den dumma iden att slopa vårt nationella försvar/värnplikten?
Och iomed att jag fortfarande lever i min "vänsterbubbla".. värnplikten är lixom en garant för att militären inte tas över av de som lever i "högerbubblan"!
Och man behöver nog knappast vara särskildt historisk påläst för att förstå att det militära i en modern svensk stat har sina historiska rötter i ledunsgplikten!
Senare i Indelningsverket.. som följdes av allmän värnplikt!
Menna.. allt låter bra så länge.. men finns det inga nackdelar?
Jodå vi kan prata om Alsnö Stagda.. där de som kunde ställa upp med häst, rustning, väpnare och allt, fick förmåner(skattebefrielse) utifall de ställde dessa till kungens förfogande.
Till slut blev de till adel med särskilda priviligerier, de slutade som regel att ställa upp som krigare själva, utan de bidrog med soldater.
Eh.. för att förkorta det hela.. ett försvar/militära enheter som kan försvara vår nationella suveränitet behövs utifall vi vill vara nationellt suveräna.. det är en sak, vill vi dessutom att den försvarsmakten skall ha förankring i folket samt vara demokratiskt inriktat så bör det baseras på värnplikt.. vilket inte behöver betyda att vi inte har en yrkesarme på det!
Det räcker nog med att för att pepåka mina synpunkter att hänvisa till vår reservofficersutbildning.. de flesta toppolitiker var reservofficerarare.. förutom Sträng och C H Hermansson.. för att nämna några ur vår historia.
Iallafall.. de är döda.. samhället/omgivningen har förändrats.
Omgivningen kommer att förändras framöver.. vem vet vad som händer efter Putin/Medvedev?
Och den där Trump verkar hur opålitlig som helst, dvs vi får allt mer lita på vår egen förmåga.
Eh.. grejen är, vad är det för fel på att lita på sin egen förmåga, samt vår alliansfrihet i krig?