Annons:
Etikettövrigt
Läst 601 ggr
KimE
12/22/16, 11:59 AM

Ryssland skänker Serbien 6st MiG-29

som förnuvarande anväds i Rysslands flygvapen, 30 t72b och 30 stridsledningsfordon utan ekonomisk ersättning gåvan kommer att förändra den Serbiska militären radikalt.

http://defence-blog.com/news/serbia-to-receive-six-mig-29-fighter-jets-from-russia-in-2017.html

Annons:
landsbygdsbo
12/22/16, 12:30 PM
#1

Är egentligen inte oväntat. Ryssland har av tradition alltid stött den slaviska delen av befolkningen i Balkan. Det troliga är, eftersom Kroatien numera är EU-medlem att deras gamla mig 21:or kommer att bytas ut mot ngt som är adaptivt med EU-ländernas NATO utrustning.

Med tanke på att dessa kärror introducerades för över 30 år sedan så har väl ryssarna gott om flygande materiel som man vill bli av med…Kan man samtidigt röra om i ett getingbo som gränsar till EU så fyller ju gåvan ett ryskt syfte ..

KimE
12/22/16, 12:38 PM
#2

Nej det är ingen överaskning att Serbien skaffar rysk materiel frågan är bara vilken motprestation som förväntas av dem.

landsbygdsbo
12/22/16, 12:46 PM
#3

Det räcker gott att fortsätta med att vara en serbisk/slavisk nation som agerar som sådan.

KimE
12/22/16, 1:04 PM
#4

Serbien har tidigare försökt hålla sig väl med både väst och ryssland, jag tror att för att få sådana här gåvor måste de ha valt sida. Ryssar har försökt mörda politiker i Montenegro via serbien så det finns risk att gamla konflikter blossar upp igen.

landsbygdsbo
12/22/16, 2:51 PM
#5

#4

Framförallt i Bosnien/Hercegovina är risken stor.Landet har en stor andel Serbisk befolkning som skulle kunna ge en ursäkt till intervention. Serbien o Kroatien försökte ju kohandla om att dela landet mellan sig men det lyckades man ju inte med.   Kosovo är ju en annan varböld.

Upp till toppen
Annons: