Annons:
Etikettövrigt
Läst 352 ggr
[Jimmy.L]
12/12/16, 9:42 AM

Svenskt jordbruk skulle slås ut av långvarig kris

Svensk livsmedelsproduktion riskerar slås ut av en långvarig kris, till exempel vid en krigshändelse. Det visar ett pågående forskningsprojekt vid Sveriges lantbruksuniversitet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6578678

Annons:
VildaVittra
12/12/16, 10:15 AM
#1

Jupps, helt korrekt. Det är en av orsakerna till att jag är självhushållare. 

Man kan ju inte bärga skörden utan bränsle heller, så det gäller ju inte vara saker som mjölkmaskiner. Under andra världskriget så hade gårdarna fortfarande arbetshästar och hästdragna jordbruksredskap kvar, så ser det ju inte ut av idag.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Jimmy.L]
12/13/16, 9:24 AM
#2

Våra beslutsfattare har agerat som att en stor kris är så osannolik att det inte är värt att investera för att skydda sig mot den. Det är ett tänkande som föregått många katastrofer.

DN

VildaVittra
12/13/16, 9:30 AM
#3

#2 Tyvärr kan man inte skylla på enbart beslutsfattarna. Jag kommer ihåg på 90-talet när folk klagade över att staten hade så många lokaler osv som kostade pengar, många av dessa var ju faktiskt förråd. Politiker gör ju egentligen som folk vill, de skar ner på sådant och sparade pengar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Jimmy.L]
12/13/16, 11:28 AM
#4

#2 Nerläggningen stora delar av försvarsmakten och beredskapsförråden kan man skylla på beslutsfattarna. Civilförsvaret las ner och man la hela ansvaret på kommunerna som i sin tur avvecklade allt från skyddsrum till beredskap för krig, större el och vattenavbrott. Det är knappt att kommuner vill installera UV-filter i deras vattenverk. Inte heller övar många kommuner på kriser som kan uppstå i vårat samhälle. 

I min hemkommun vill man inte sända ut krisinformation till sina kommuninvånare vilket är illa.

http://www.lt.se/stockholm/sodertalje/lt-play-darfor-skickar-sodertalje-inte-ut-krisinfo

ElLobo
12/13/16, 12:02 PM
#5

Det är verkligen illa!

landsbygdsbo
12/14/16, 5:31 PM
#6

Jordbruket idag är så beroende av import att det inte ens skulle klara av en skörd eller ett vårbruk utan tillgång till öppna gränser.

De flesta maskiner såsom traktorer eller tröskor har sina centrallager nere i Europa….

Så gått som alla herbe/ pesticider importeras, samma sak gäller konstgödsel o bränsle.

Jag bor själv på en gård och skulle med stora svårigheter kanske klara min egen försörjning. Har i snitt ca 5 kubik diesel hemma så det räcker kanske vår o höstbruk. Men sedan är det stopp

Annons:
[Jimmy.L]
12/14/16, 5:36 PM
#7

Förr fanns det militära beredskapslager av bränsle, men det är ju borta och man har lagt det ansvaret på privata företag.

landsbygdsbo
12/14/16, 5:43 PM
#8

#7 Jag har hittills inte upplevt en odlingssäsong utan att ngt någon gång har gått sönder. Senast var det en oljekylare till traktorn. Var hemma dagen därpå, men kom från Köpenhamn.

Där ligger det svåra.

Den första traktorn jag körde hade 4 växlar framåt och 1 bakåt. Idag är det turbiner o datorer som sköter kraftöverföringen. Går ngt sönder är det inget annat än att ringa på reparatör och invänta reservdelar….

[Jimmy.L]
12/14/16, 5:51 PM
#9

#8 Ja grejorna förr var enklare att underhålla än dagens fordon.

Zepp
12/14/16, 7:09 PM
#10

Mm.. vi gick med i EU, då skulle inga beredskapslager behövas!

Dessutom så var det ett aber att ha nationella särbestämmelser.. med inriktning på att under kris/krig kunna försörja befolkningen/ understöda vår militära och civila/politiska ledning!

Fast rent ut sagt så anser jag det resonemanget är Bullshit.

Pengarna gick i stället till skattesänkningar och ökade subventioner.

"Alliansregeringen beslutade 2012 att bryta sönder Försvarsmaktens underhåll och understöd. Motivet var att spara pengar enligt en fredstida köp och sälj-modell från näringslivet. 2013 flyttades därför 1 500 personer som arbetade med förråd, service, och verkstäder från Försvarsmakten till Försvarets materielverk (FMV). Parallellt har Försvarsmakten haft kvar 1 200 personer som arbetar med logistik.

Men reformen som kostat en halv miljard kronor fungerar dåligt i dagens sämre omvärldsläge. En chef för ett flygvapenförband kan inte höja sin beredskap själv. Först måste chefen i god tid beställa stridsflyg och vapen från FMV som efter fördröjning i bästa fall kan tillhandahålla några Gripenplan."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsvaret-bor-aterfa-ansvar-for-krigsmateriel/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Cojimar
4/10/22, 7:06 AM
#11

2022 När krisen i det närmaste står för dörren, då börjar myndigheterna att "fundera".

"När det gäller livsmedel är ansvaret uppdelat mellan Livsmedelsverket, Jordbruksverket och Statens veterinärmedicinska anstalt. Enligt Camilla Asp, överdirektör på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, är deras uppdrag är att komma med förslag och lösningar på livsmedelsförsörjningen framöver.

– Målet är att vi ska klara minst tre månader med väldigt svåra samhällsstörningar och till och med ett väpnat angrepp. Det är det myndigheterna har att fundera på nu, hur får vi till det här, säger Camilla Asp i SVT:s Aktuellt."---


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

I mitten av nittiotalet såldes de sista förråden av Sveriges beredskapslager av livsmedel ut. I dag finns inga stora statliga beredskapslager utan man utgår från en så kallad ansvarsprincip.  – Målet är att vi ska klara minst tre månader med väldigt svåra samhällsstörningar och till och med ett väpnat angrepp, säger Camilla Asp på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Upp till toppen
Annons: