övrigt

Svenskt jordbruk skulle slås ut av långvarig kris

2016-12-12 09:42 #0 av: Jimmy.L

Svensk livsmedelsproduktion riskerar slås ut av en långvarig kris, till exempel vid en krigshändelse. Det visar ett pågående forskningsprojekt vid Sveriges lantbruksuniversitet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6578678

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2016-12-12 10:15 #1 av: VildaVittra

Jupps, helt korrekt. Det är en av orsakerna till att jag är självhushållare. 

Man kan ju inte bärga skörden utan bränsle heller, så det gäller ju inte vara saker som mjölkmaskiner. Under andra världskriget så hade gårdarna fortfarande arbetshästar och hästdragna jordbruksredskap kvar, så ser det ju inte ut av idag. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2016-12-13 09:24 #2 av: Jimmy.L

Våra beslutsfattare har agerat som att en stor kris är så osannolik att det inte är värt att investera för att skydda sig mot den. Det är ett tänkande som föregått många katastrofer.

DN

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2016-12-13 09:30 #3 av: VildaVittra

#2 Tyvärr kan man inte skylla på enbart beslutsfattarna. Jag kommer ihåg på 90-talet när folk klagade över att staten hade så många lokaler osv som kostade pengar, många av dessa var ju faktiskt förråd. Politiker gör ju egentligen som folk vill, de skar ner på sådant och sparade pengar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2016-12-13 11:28 #4 av: Jimmy.L

#2 Nerläggningen stora delar av försvarsmakten och beredskapsförråden kan man skylla på beslutsfattarna. Civilförsvaret las ner och man la hela ansvaret på kommunerna som i sin tur avvecklade allt från skyddsrum till beredskap för krig, större el och vattenavbrott. Det är knappt att kommuner vill installera UV-filter i deras vattenverk. Inte heller övar många kommuner på kriser som kan uppstå i vårat samhälle. 

I min hemkommun vill man inte sända ut krisinformation till sina kommuninvånare vilket är illa.

http://www.lt.se/stockholm/sodertalje/lt-play-darfor-skickar-sodertalje-inte-ut-krisinfo

Anmäl
2016-12-13 12:02 #5 av: ElLobo

Det är verkligen illa!

Anmäl
2016-12-14 17:31 #6 av: landsbygdsbo

Jordbruket idag är så beroende av import att det inte ens skulle klara av en skörd eller ett vårbruk utan tillgång till öppna gränser.

De flesta maskiner såsom traktorer eller tröskor har sina centrallager nere i Europa....

Så gått som alla herbe/ pesticider importeras, samma sak gäller konstgödsel o bränsle.

Jag bor själv på en gård och skulle med stora svårigheter kanske klara min egen försörjning. Har i snitt ca 5 kubik diesel hemma så det räcker kanske vår o höstbruk. Men sedan är det stopp

Anmäl
2016-12-14 17:36 #7 av: Jimmy.L

Förr fanns det militära beredskapslager av bränsle, men det är ju borta och man har lagt det ansvaret på privata företag.

Anmäl
2016-12-14 17:43 #8 av: landsbygdsbo

#7 Jag har hittills inte upplevt en odlingssäsong utan att ngt någon gång har gått sönder. Senast var det en oljekylare till traktorn. Var hemma dagen därpå, men kom från Köpenhamn.

Där ligger det svåra.

Den första traktorn jag körde hade 4 växlar framåt och 1 bakåt. Idag är det turbiner o datorer som sköter kraftöverföringen. Går ngt sönder är det inget annat än att ringa på reparatör och invänta reservdelar....

Anmäl
2016-12-14 17:51 #9 av: Jimmy.L

#8 Ja grejorna förr var enklare att underhålla än dagens fordon.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.