Annons:
Etikettövrigt
Läst 464 ggr
[Jimmy.L]
2016-11-16 07:14

Misstänkt vapenman greps på militärområde

En ung utländsk medborgare greps i september inne på militärt skyddsklassat område i gamla KA4 i Göteborg. Men väskan som militärpolisen sett mannen bära på ryggen var som försvunnen. Två veckor senare hittades en ryggsäck inne på området - med en misstänkt revolver och en pistol. Men då hade den mystiske mannen, för länge sedan, satts på en spårvagn som tog honom bort från området.

http://www.expressen.se/gt/misstankt-vapenman-greps-pa-militaromrade/

Annons:
KimE
2016-11-16 08:28
#1

Släppt utan att ta reda på identiteten på personen!!!

[Jimmy.L]
2016-11-16 08:29
#2

Ja det är en miss som åklagaren får ta på sig.

Zepp
2016-11-16 20:07
#3

Eh misstaget är nog främst att de borde kört honom till psykakuten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2016-11-16 20:43
#4

#3 Är ju ett brott att ta sig in på ett skyddsområde. Och allvarligt om det är en som inte är Svensk medborgare. Snarare skulle personen anhållas för brott mot skyddslagen.

Zepp
2016-11-16 21:15
#5

Mm.. själv tagit mig in på sk skyddsområde i min ungdom.. fick en utskällning och så åkte vi i väg.

Iallafall tar man sig in med två luftpistoler i en ryggsäck så är jag mer inne på att det handlade om ett psykfall!

Dels så är det skillnad huruvida man varit medveten om skyddsförordningen, haft olovligt syfte samt uppsåt.

Nu så har jag vistats i just det området.. lagligen, iomed att jag har jobbat där, på Fortifikationen, det är lixom inte världens mest bevakade hemliga område.

I början visade jag min legemitation och passerkort vid vakten, när de slutade titta på dessa så gick jag bara in.. utan att visa varesig det ena eller andra.

Senare så körde jag in och parkerade på området.

Iallafall, det var rätt länge sedan och numera är det främst bostadsrätter och cafeer.

Det är det område där man utbildar läkare i främst krigskirurgi.

Det är väl det enda som finns kvar av gamla KA4?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Zepp
2016-11-16 22:09
#7

AMF4 lades ner 2004!

Enda återtående försvarsenhet.. vad jag känner till som fortfarande verkar där är Försvarsmedecincentrum?

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsvarsmedicincentrum

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ElLobo
2016-11-16 22:26
#8

Se vad som står i länken i #6:

"Älvsborgs amfibieregementes traditioner förs idag vidare genom 17. Bevakningsbåtkompaniet, Amf 1. Hösten 2005 flyttades Försvarsmaktens sjukvårdscentrum (FSC) från Hammarö utanför Karlstad till före detta Amf 4:s område. Den 1 januari 2007 omorganiserades FSC till Försvarsmedicincentrum (FömedC) med bihehållen lokalisering. Chefen FömedC är tillika chef för Göteborgs garnison som förutom FömedC även omfattar 17. Bevakningsbåtkompaniet och Säkerhetskompani Sjö ur Amf 1 på Berga samt Sjöinformationskompaniet från Marinbasen i Karlskrona. Elfsborgsgruppen är också grupperat inom Göteborgs Garnison. Gruppen organiserar fyra bataljoner som ingår i Nationella Skyddsstyrkorna (Hemvärnet)."

Zepp
2016-11-16 23:10
#9

Mer än vad jag kände till!

Iallafall.. troligen samma område?

Dvs mest en rätt liten del av gamla KA4?

Oså på det.. det framgår lixom inte.. hur många är stationerade där permanent?

Hur som helst.. tunnlarna i Kärringberget är nog mer hemliga, fast alla känner till dessa, jag har även gått där nere.

Samt i tunnlarna på Nya varvet.. inga särskildt märkvärdiga anläggningar, samt i Oskar IIs fort.

Inte så mycket att se faktiskt!

http://www.sfv.se/sv/fastigheter/sevardheter/vastra-gotalands/oscar-iis-fort/

Mest pysslade jag med att måla säkerhetsmarkeringar och söka elfel!

Jag var fena på att hitta gamla utslitna tygklädda elledningar i pansarrör.

Det var lixom inte så svårt.. tygklädseln var gammal och nött, band på nya moderna plastklädda kablar och drog dem i pansarrören.

Främst i det gamla logementet och i husen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: