övrigt

Förslag: Värnplikten återinförs 2019

2016-08-31 18:04 #0 av: Jimmy.L

Värnplikten återinförs 2019 som ett komplement till det frivilliga yrkesförsvaret. Totalt kan några tusen personer om året – både kvinnor och män – tas ut för mönstring. Det är tyngsta förslaget från utredningen om personalförsörjningen i Försvarsmakten, erfar Svenska Dagbladet.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/forslag-varnplikten-aterinfors-2019

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2016-08-31 18:16 #1 av: Farwuq

Tummen upp

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2016-08-31 18:20 #2 av: KimE

Konstigt förslag 2/3 ska anmäla sig frivilligt och resten ska fylla i en enkät för att kunna tvingas göra värnplikt trots att 90% av en årskull slipper :)

Anmäl
2016-08-31 18:26 #3 av: [helga21]

Bravo det har vi slagits för!

Anmäl
2016-08-31 18:31 #4 av: Jimmy.L

#2 Vi får se hur detta går, kan inte bli sämre än vad det är nu.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2016-08-31 20:42 #5 av: flyingdragon

Vettigt att återinföra värnplikten, den skulle aldrig ha tagits bort.

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Anmäl
2016-09-01 07:17 #6 av: Jimmy.L

#5 Håller helt med dig. Eller så skulle man ha tittat på Norge hur dom gjorde.

Anmäl
2017-08-02 11:36 #7 av: [Carpinus]1

I Blekinge rustar man för årets kullar av rekryter, och står även förberedda för en förväntad dubblering 2023.

Källa.

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.