Annons:
Etikettevenemang
Läst 530 ggr
[Jimmy.L]
5/9/16, 7:57 PM

Tusentals ryssar firar "Segerdag" med parad

Måndagen den 9 maj firas "segerdagen" i Ryssland till minne av Nazitysklands kapitulation 1945. Dagen är en av landets viktigaste och firas med en stor parad – med åren har det blivit ett sätt för Ryssland att spänna musklerna för omvärlden.

http://www.expressen.se/nyheter/tusentals-ryssar-firar-segerdag-med-parad/

Annons:
Zepp
5/9/16, 9:12 PM
#1

Unnar dem i princip detta iomed att de fick offra så mycket!

Det är värt att fira och en av de viktigare historiska händelserna i Ryssland!

Sen så vet vi ju alla att det används för politiska syften, så även i dag.. som kanske inte är helt överens med resten utav Europa.

Ryssland förtjänar en eloge för sina insatser inte tu tal om saken, de har en hel del att vara stolta över oxå!

Grejen för oss andra att förstå är att det leder till ett annat synsätt än vad vi, de flesta andra Europeer har, iomed detta!

Deras syn på saken är att de ständigt blir angripna/inringade/utmanövrerade och att de inte får tillräckligt erkännade dels för sina insatser, dels för deras behov att behöva styra och ställa i sin omgivning.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

KimE
5/10/16, 2:25 PM
#2

Bilder på paraden med T14, T15, S400, Buk m2, mig 29, su27, mi28, mi8, YARS rs24 Interkontinental robot.

http://www.reuters.com/article/us-ww2-anniversary-russia-idUSKCN0Y00TJ

Cojimar
4/28/22, 8:32 AM
#3

Enligt återkommande uppgifter har Putin haft som mål att kunna utropa seger i Ukraina på "segerdagen" den 9 maj, som i ryska ögon kanske till och med är större än 1 maj. Men nu riskerar hans storvulna planer att gå i stöpet, och historieprofessorn Klas-Göran Karlsson skriver på Kvartal att man ägnar sig åt historieförfalskning.

"Den politiska ryska historiebilden har numera tillgodogjort sig att ondskan alltid har att göra med nazister och folkmördare, varför ukrainarna har fått dessa epitet som kopplar samman dem med den onda sidan av Stora fosterländska kriget. Att det är Putin och ryssarna som idag gör sig mer förtjänt av dessa begrepp tycks inte föresväva dem."---

"Ceremonin innehåller inte bara parader, utan också människomassor som står med fotografier på förfäder som offrade sig och var hjältar under kriget mot Nazityskland. Intressant blir att se om parallelliteten med Ukrainakriget drivs så långt att även de ryska offren och hjältarna i Ukrainakriget, de som återkommit till Ryssland i liksäckar, kommer att visas upp på bild. Min gissning är att det inte blir så.

Kanske det rentav finns ryssar som ser jämförelsen mellan Stora fosterländska kriget och Ukrainakriget för vad det är, ett groteskt missbruk av historia?"


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Snart ska segern över nazisterna 1945 firas i Ryssland. Men hur blir det i år?
  • Redigerat 4/28/22, 8:33 AM av Cojimar
Cojimar
5/3/22, 8:50 AM
#4

Ovissheten stiger i omvärlden inför vad Putin kommer att presentera den 9 maj.

"– Vi har god anledning att tro att Ryssland kommer att göra vad de kan för att använda dagen i propagandasyfte, säger amerikanska UD:s talesperson Ned Price enligt CNN."---


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Putin planerar att annektera Donetsk, Luhansk och Cherson inom några veckor. Enligt en amerikansk diplomat kommer Ryssland sannolikt hålla riggade val.
  • Redigerat 5/3/22, 8:52 AM av Cojimar
Cojimar
5/8/22, 8:31 AM
#5

#4 #3 Samtidigt som spänningen är stor i omvärlden och sannolikt även i Ryssland om vad Putin kommer att presentera i morgon talas det också om hur Putin förvandlat segerdagen till en propagandadag som för tankarna till Hitlers offentliga politiska teater för att vilseleda folket. TT skriver:

"Kristian Gerner, professor emeritus i historia och Rysslandskännare vid Lunds universitet, går ett steg längre i sin beskrivning av segerdagens vikt för Putin.

"– Putin har upphöjt segerdagen den 9 maj till ett eget Rysslands grundningsmyt – det är det viktigaste i hela världshistorien och Ryssland befriade mänskligheten från fascismen, som han sade då. Men sedan har Putin bytt språk och sagt att han bekämpar ”nazismen i Ukraina”, säger Gerner.

Att fira segerdagen som vanligt medan kriget pågår i Ukraina ser Kristian Gerner som ”oerhört konstigt”, men också som en världshistorisk händelse:

– Vi befinner oss vid en regim som är lika desperat och verklighetsfrämmande som Hitlers regim våren 1945."


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

En viktig högtid, som blivit alltmer militariserad och nationalistisk under de senaste åren. Rysslands segerdag, den 9 m
  • Redigerat 5/8/22, 8:32 AM av Cojimar
Cojimar
5/8/22, 4:18 PM
#6

Blågul demonstration utanför Ryska ambassaden I Stockholm i morgon på "Segerdagen".


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Rinkebyrun arrangerar en löpnings- och gångdemonstration runt den ryska Stockholmsambassaden i morgon måndag den 9:e maj klockan 12:00 - 14:00. Klä dig i blågult, och tag gärna med en ukrainsk flagga och spring eller gå ett antal varv runt ambassaden vid tillfället. Det går också bra att ha picknick
Annons:
Cojimar
5/9/22, 7:12 AM
#7

Vilda spekulationer inför Putins segerdagsbudskap. De mest pessimistiska verkar förbereda sig på ett diktatorutspel som inte står Hitler långt efter.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Världen håller andan när det ryska segerdagsfirandet timme för timme närmar sig. Både vänner och fiender väntar sig stor
Cojimar
5/9/22, 7:40 AM
#8

Genom tidsskillnaden startar de ryska aktiviteterna tidigt. I Moskva inleds de klockan 10, svensk tid. Efter sedvanliga militärparader kommer presidenten traditionsenligt att hålla tal på Röda torget. Källa TT/HBL direktrapportering.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

  • Redigerat 5/9/22, 7:54 AM av Cojimar
Cojimar
5/9/22, 10:16 AM
#9

Kremlologer som analyserar Putins tal hittar inget nytt i det, utan bara upprepningar av kända ståndpunkter. Samtidigt känner många en lättnad över att det inte kom någon officiell krigsförklaring - något som hade kunnat varsla om en upptrappning från rysk sida.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

I dag firas segerdagen i Ryssland. Under sitt tal till nationen försvarar Putin återigen kriget i Ukraina. – Alla solda
Cojimar
5/10/22, 10:13 AM
#10

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

När president Vladimir Putin gick ut på Röda torget i Moskva för sitt segerdagstal var det inför ett annorlunda Ryssland än under tidigare år. – Det är ett tecken på att vi får förbereda oss på en mycket långvarig konflikt, säger Rysslandskännaren Gudrun Persson.
Cojimar
5/11/22, 6:34 PM
#11

De ryska hökarna upprörda över för tamt budskap från Putin på segerdagen.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Uttalanadet kommer efter Putins tal i samband med den så kallade "segerdagen" där varken Ukraina eller "krig" nämndes.
Upp till toppen
Annons: