Annons:
Etikettmarinen
Läst 1548 ggr
[Jimmy.L]
5/6/16, 11:55 AM

Vägfärja krockade med HMS Carlskrona

 Strax efter halv elva på fredagsförmiddagen krockade Aspöfärjan i Karlskrona med en stor militärbåt. "Det såg ut som att de ville hinna före färjan", säger ögonvittnet Ida Arvebro.

http://24blekinge.se/2016/05/06/tv-har-krockar-militarbaten-med-aspofarjan/

Annons:
[helga21]
5/6/16, 12:27 PM
#1

Det var det jäkligaste! Så HMS Carlskrona var ute och flöt?

[Jimmy.L]
5/6/16, 12:44 PM
#2

Ja hon var ute och åkte.

[Jimmy.L]
5/6/16, 1:07 PM
#3

2 skadade ombord på vägfärjan och HMS Carlskrona fick en uppsliten reva på sidan.

http://24blekinge.se/2016/05/06/forsvaret-aspofarjan-hade-vajningsplikt/

Zepp
5/6/16, 2:18 PM
#4

Kommunikationsproblem mest antagligen?

Missförstånd?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
5/6/16, 2:24 PM
#5

Möjligt, högerregeln gäller, alltså ska Aspöfärjan släppa förbi Carlskrona.

[helga21]
5/6/16, 2:34 PM
#6

# 5 Aspöfärjan är inte van vid att det kommer några fartyg i den farleden i den storleken. De upptäckte det inte innan det var för sent. Javisst HMS Carlskrona är både större och kommer från höger så de har företräde!

Annons:
[Jimmy.L]
5/6/16, 2:53 PM
#7

Läste att man hade radiokontakt. Då borde Aspö 1 ha saktat ner och släppt förbi HMS Carlskrona.

Zepp
5/6/16, 3:04 PM
#8

Mest troligt missförstånd, altså pluss att Aspö1 som regel är van att ha företräde?

Dvs fartyg/färjor i linjetrafik kör på schema och fritidsbåtar brukar släppa dem före?

En god regel i sjöfarten.. men i detta fall så var det ett stort örlogsfartyg.. man borde kanske ha kommunicerat bättre

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
5/6/16, 3:13 PM
#9

Fritidsbåtar skall alltid släppa förbi yrkestrafik i farleder.

Zepp
5/6/16, 3:51 PM
#10

#9

Prexis vad jag menade.. dock så fick jag bråttom iväg iomed att jag bokat tid för hjulskifte.

Mest troligt så kan befälen på Carlscrona sjöreglerna.. mer troligt att befälet på Aspö 1 följt gammal vana.. och då gällande mest fritidsbåtar?

Dvs de är förmodligen mest vana vid att alltid ha företräde?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
5/6/16, 4:04 PM
#11

#10 Möjligt att befälhavaren på Aspö 1 följt gammal vana. Från styrshytten på Aspö 1 borde dom ha sätt HMS Carlskrona men även i radarn och AIS.

[helga21]
5/6/16, 4:06 PM
#12

Ja Aspöfärjan är van vid att få köra där och ha företräde dock ligger marinbasen inte långt därifrån och HMS Carlskrona bör ses även av Aspöfärjan. Den som seglar för sitt nöje väjer för den som seglar för sitt bröd lyder regeln. Här seglar bägge för sitt bröd och den som kommer i från höger är dessutom större så Aspöfärjan gjorde fel.

"kommer vi hinna eller inte?" sa en besättningsman ombord på Aspöfärjan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22768517.ab

Zepp
5/6/16, 4:21 PM
#13

Den mänskliga faktorn med andra ord?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[helga21]
5/6/16, 4:22 PM
[Jimmy.L]
5/6/16, 4:56 PM
#15

#13 Ja.

#14 Finns sjöpolisen kvar i Karlskrona eller kustbevakningen, brukar vara deras jobb att rycka ut och kontrollera befälhavarna med alkotest och vittnesuppgifter.

[helga21]
5/7/16, 1:11 PM
#16

# 15 Nej någon sjöpolis har vi inte här längre sen många år tillbaka! Kustbevakningen finns där med Amfritite och så hela administrationen på Stumholmen men de lär nog inte göra något. Det hela utreds nu av polis stod det i dagens tidning. Färjan var på väg till Aspö när de kolliderade och kunde fortsätta dit och vända igen.  Och enligt samma tidning så var det färjan som hade lämna företräde då HMS Carlskrona kom från höger. Denna färja slog fullt back hade de inte gjort detta så hade de blivit träffade midskepps och vält.

[Jimmy.L]
5/22/16, 8:07 AM
#17

När Försvarsmakten av olika anledningar har omskrivits i media den senaste tiden så har jag flera gånger noterat att det förmedlas en bild som i vissa gånger är både felaktig och framför allt väldigt ensidig. Jag får känslan att vissa skribenter nästan förmedlar en bild likt den som skildras i filmen från 1958 med titeln ”Åsa-Nisse i Kronas kläder”.

http://www.blt.se/ledare/trafikverket-vet-uppenbarligen-inte-vad-de-pratar-om/

[Jimmy.L]
6/8/16, 6:58 PM
#18

Det var den mänskliga faktorn som orsakade kollisionen mellan Aspöfärjan och örlogsskeppet HMS Carlskrona 6 maj. I det här fallet att befälhavaren ombord på färjan misslyckades med att slå back i maskin i tid. Det visar Trafikverkets egen utredning av incidenten.

http://www.expressen.se/kvallsposten/beskedet-darfor-krockade-batarna/

[helga21]
6/9/16, 12:15 PM
#19

Det har  diskuterats i lokal media kan jag säga och detta att Aspöfärjan och dess befälhavare inte känner till högerregeln. Mänskliga faktor betyder just att denne inte känner till högerregeln.

[Jimmy.L]
6/9/16, 12:33 PM
#20

Märkligt hur dåligt utbildad befälhavaren var då, med tanke på att inte känna till högerregeln.

Annons:
Upp till toppen
Annons: