Annons:
Etikettövrigt
Läst 503 ggr
[Jimmy.L]
2016-01-01 10:27

Nato hot i rysk säkerhetsstrategi

Rysslands president Vladimir Putin har undertecknat en uppdaterad version av landets nationella säkerhetsstrategi. I den beskrivs Natos utvidgning som ett hot mot Ryssland, skriver BBC. Enligt strategin har Rysslands "oberoende inrikes- och utrikespolitik" utlöst "motåtgärder" från USA och dess allierade.

http://www.corren.se/nyheter/varlden/nato-hot-i-rysk-sakerhetsstrategi-8998310.aspx

Annons:
[Jimmy.L]
2016-01-02 20:52
#1

I ett nytt strategiskt dokument som Rysslands president Vladimir Putin undertecknade på nyårsdagen pekas för första gången USA ut som ett hot mot Rysslands nationella säkerhet. Det ses som ett tecken på hur relationerna mellan länderna försämrats de senaste åren.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/ryssland-pekar-ut-usa-som-hot-i-nytt-dokument/

Cojimar
2022-05-15 09:31
#2

2022 Ola Wong på Kvartal är inte övertygad om att säkerhetsfördelarna för Sverige med ett Natomedlemskap är så uppenbara som de framställts. Han skriver:

"Själv menar jag att Sverige bör gå med i Nato och skicka vapen till Ukraina av moraliska skäl. Likaså anser jag att Europa bör skaffa egna kärnvapen, vilket jag argumenterat för i en krönika i Expressen. Men till skillnad från i frågan om europeiska kärnvapen är jag inte övertygad om att ett Nato-medlemskap gör Sverige säkrare, även om det är bra för Nato som helhet.

Det finns en typ av argument som inte har lyfts fram i lika stor utsträckning. Vi kan kalla dem för egoistiska, eller Usama bin Ladins fråga."---

" I en videoinspelning från 2004 vände sig Bin Ladin direkt till det amerikanska folket och sade: ”[President George W. Bush] säger att vi hatar frihet. Men kan han då förklara för oss: Varför attackerade vi inte Sverige?” Terrorledaren redogjorde sedan för sina motiv till attacken den 11:e september: USA:s samarbete med Israel, stödet till Israels invasion av Libanon, alliansen med korrupta diktaturer i Mellanöstern, och så vidare. Hans budskap var att det amerikanska folkets säkerhet låg i deras egna händer: ”Ingen nation som attackerar oss kommer undgå att bli attackerad”. USA:s svar på bin Ladins attack var att skicka iväg Nato på det tjugoåriga fiaskot i Afghanistan.

På samma sätt argumenterade Rakhmat Akilov i en chatt med IS-kontakter: ”Ja, min bror, men de [Sverige] är inte med i Nato och de har inte sina militärer som krigar med någon.” Nu blev Akilov övertygad om att utföra terrordådet på Drottninggatan ändå. Men det är belagt att synen på USA och dess allierade i många fall är en faktor för ungdomar som tar steget över till våldsbejakande islamism, vilket beskrivs i boken The insurgent archipelago: from Mao to bin Laden.

Problemet blir inte mindre av att Moskva har systematiskt visat sig villigt att utnyttja jihadister för att skapa instabilitet och underminera västmakter, som konfliktforskaren Svante Cornell skrev i Kvartal nyligen."---


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Säkraste sättet att bli inblandade i våra mer utsatta europeiska grannars problem är att ingå en militär allians med dem.
  • Redigerat 2022-05-15 09:32 av Cojimar
Cojimar
2022-05-15 09:49
#3

"Kärnvapenparaplyet" - trygghet eller fara?

Expressens ledarsida 1 mars:

"För små stater med hotfulla stormaktsgrannar står det klart: Antingen behöver man egna kärnvapen, eller så behöver man bindande överenskommelse om att man får skydd under andras kärnvapenparaply."---

Aftonbladet 14 maj:

"Det finns inga ”fientliga intentioner” mot Sverige, enligt det ryska utrikesministeriet.
Men om man blir en del av Natos kärnvapenparaply kommer retoriken att skifta.
– Då kommer Ryssland med ett passande svar, säger biträdande utrikesminister Aleksandr Grusjko."---


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Det finns inga ”fientliga intentioner” mot Sverige, enligt det ryska utrikesministeriet. Men om man blir en del av Natos
  • Redigerat 2022-05-15 09:49 av Cojimar
Cojimar
2022-05-18 07:45
#4

Det talas om förstärkt rysk vapennärvaro på andra sidan Östersjön efter de svenska och finska ansökningarna om Natomedlemskap, samtidigt som nyfikenheten ökar på den redan befintliga vapenarsenalen i samma område. Expressen:

"Redan nu finns det alltså vapen att tillgå i den ryska exklaven i Kaliningrad.
– Självklart finns det avancerat luftvärn där, deras S400. Det finns garanterat någon form av kryssningsrobotar där, och ytstridsfartyg. Allt annat vore konstigt, säger Rein Pella, lärare på institutionen för försvarssystem vid Försvarshögskolan.

S400 är ett modernt luftvärn som används för att skjuta ner flygplan på längre avstånd. Det ska även ha förmåga att skjuta ner kryssningsrobotar i vissa utgåvor, enligt Rein Pella.

Han menar att det är osannolikt att det kommer att ske en militär upprustning i Östersjö-området den närmsta tiden. För närvarande finns det mindre trupp på plats jämfört med så sent som i somras.

– Just nu så är den militära närvaron under den normala, i och med att förbanden är insatta i Ukraina. Jag tror ryssarna har svårt att gå tillbaka till den normala nivån på ett tag."


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ryssland väntas förstärka sin militära närvaro runt Östersjön. Redan nu finns dock avancerade vapen i den ryska enklaven Kaliningrad.
  • Redigerat 2022-05-18 07:46 av Cojimar
Cojimar
2022-05-20 13:02
#5

#4 Verkar som experten tippat fel: enligt ryska medier som TT refererar till är ett av de ryska svaren på Finlands och Sveriges Natoansökningar etablerandet av nya baser i västra Ryssland. "Innan årets slut kommer tolv nya enheter att inrättas i den ryska militärens västra distrikt", säger den ryske försvarsministern.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ryssland kommer att etablera nya militärbaser västerut som svar på Sverige och Finlands Nato-aspirationer. Försvarsminister Sergej Sjojgu beskriver de nordiska
  • Redigerat 2022-05-20 13:04 av Cojimar
Upp till toppen
Annons: