Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
flygvapnet

Lockheed Martin F-35 Lightning II -- del 3

2015-10-28 13:38 #0 av: ElLobo

Diskussionerna går vidare.

Länkar till tidigare trådar:

Anmäl
2016-01-09 12:10 #1 av: KimE

Restriktionerna för lätta piloter kan ändras först 2018 då ny katapultstol är fullt testad.

http://www.defensenews.com/story/defense/2016/01/08/f-35-ejection-seat-fix-delayed-2018-pilot-restrictions-continue/78519892/

Anmäl
2016-01-14 11:29 #2 av: KimE

LM får en order på att byta ut delar av bränslesystemet på alla F35a retroaktivt.

Anmäl
2016-01-16 10:33 #3 av: KimE

Priset på motorer sjunker efter ett avtal mellan MOD och Pratt&Wittney med 3,4% i nästa " low rate production units" 9 och 10, 167 motorer.

http://www.defensenews.com/story/defense/policy-budget/industry/2016/01/15/france-sets-export-sales-record-175b/78851676/

Anmäl
2016-01-16 10:51 #4 av: Jimmy.L

#3 Mycket bra, tillverkningen är dyr.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2016-01-16 11:04 #5 av: KimE

Ja och med tanke på att bränsle system och katapultstol på 150 flygande prototyper måste byggas om så behövs det.

Anmäl
2016-01-23 11:03 #6 av: KimE

USAs försvarsdepartement är oroliga att programvaran i f35 (3F)  inte blir klar under 2017, utan kanske måste skjuta upp delar av inköpen. De rapporterar problem med 3i programvaran som ska komma under 2016 innan flygvapnets initiala operativa förmåga annonseras.

http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/2016/01/22/dod-weapons-tester-concerned-f-35-software-development/79191890/

Anmäl
2016-01-25 12:31 #7 av: ElLobo

  . KimE . 2015-12-01 21:58 


F-35 pris och stealth

Förklarat på ett barnvänligt sätt.

https://www.youtube.com/watch?v=IWJeqrvoF6M

Anmäl
2016-01-25 12:31 #8 av: ElLobo

 . Zepp . 2015-12-01 22:25


F-35 - Runaway Fighter - the fifth estate

Anmäl
2016-01-25 12:31 #9 av: ElLobo

 . Huygens . 2016-01-25 11:17

#7 Den var ganska bra och lite rolig på slutet då dom drar åt snaran runt fifflande skurkpolitiker.

Speciellt när berättarrösten säger: "The tail was indeed wagging the dog..."

Anmäl
2016-01-25 13:58 #10 av: Huygens

Flygingenjören Pierre Sprey är ganska rak på saken, "smygteknik är en bluff". Radar som byggdes år 1942 kan upptäcka alla smygplan idag, säger han:

"First thing to know about stealth is, that it's a scam."

Fejk.

.

Planet kan inte smyga, det behärskar inte hundkamp, det är uselt på att bomba osv. Och sen när flygingenjören säger varför USAs Kongress vill att alla ska köpa F-35 (ca 1 min). Syftet med F-35-planet:

"The point is to spend money. That is the mission of the air plane. It's for the US Congress to send money to Lockheed. That's the real mission of the air plane."

Bluff.

Skurkstreck.

En Konspiration.

.

"Beware of the military industrial complex." -- Eisenhower


Anmäl
2016-01-25 14:30 #11 av: KimE

De fick vad de beställde en tulipanaros de sammanförde tre önskemål från flygvapnet, marinkåren och marinen tre olika plan till ett marinkårens önskemål på vertikal lyft och landning dikterade formen på planet för de andra. Stealth är bra att ha men då planet är 10år försenat har motmedel utvecklats irst, x band radar, aesa  och ny programvara i radar. 

Anmäl
2016-01-25 19:40 #12 av: Zepp

Grejen är att F35 "is not good for anything".. nåja något är det säkert bra på men i förstone så är det en investering i teknik och kunnande!

Under tiden de tog fram F35 så har alla potentiella fiender redan utvecklat motsvarande plan och/eller utvecklat motmedel!

Tillomed senaste version av Gripen lär ha bättre överlevnad i strid mot F35!

Hela iden med.. iallafall en stor del av iden handlar om att det kostar minst 50% extra att ta fram nästa generation flygplan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-02-02 09:47 #13 av: KimE

F35b fortsätter att ha problem med överhettning av vapenutrymmet som bara kan ha stängda luckor i max 10min på låg höjd vilket påverkar stealth förmågan. Den har kvar begränsningen på max 3,5g med mer än 50% bränsle pga svagheter tankarna mot 7g för halva bränslevolymen. 11 av 12 vapensystem lider av mjukvaruproblem.

http://www.popularmechanics.com/military/a19199/pentagon-reports-puts-hard-limits-on-f-35s-combat-utility/

Anmäl
2016-02-02 14:23 #14 av: KimE

Senaste MOD rapporten över f35s utveckling.

http://aviationweek.com/site-files/aviationweek.com/files/uploads/2016/01/DOT%26E%202015%20F-35%20Annual%20Report.pdf

Anmäl
2016-02-04 20:08 #15 av: KimE

USAF minskar 2017 års beställning av f35a från 48 till 43 plan de beräknar att de sparar 1b$ (200000$/plan) som går till nya bombplanet, renovering av A10 och nya tankplan.

Anmäl
2016-02-08 12:38 #16 av: Jimmy.L

I England har man börjat ta i mot jaktrobotar till F- 35.

Länk

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2016-02-08 13:00 #17 av: KimE

Britterna är också ansvariga för leveranser av hjälmarna som är för tunga och för stora för att kunna vrida på huvudet utan att ta i cockpit,  har ett hjälmsikte som inte fungerar som är ett måste för asraam, buggar gör att lägesbilden i visiret ligger för sent i tid. Även för katapultstolarna som riskerar att knäcka nacken på piloterna som behöver skjuta ut sig. Lösningarna kommer mellan 2017 och 2019.

Anmäl
2016-02-08 13:04 #18 av: KimE

USA beställer 404st f35 de närmaste fem åren en minskning med ca7% från förra prognosen. Pengarna går till att hålla liv i f18, a10 LRSB bombplan och lufttankningsflyg.

Anmäl
2016-02-09 17:01 #19 av: Jimmy.L

En italiensk pilot testar F 35.

http://forces.tv/13297619

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2016-02-11 17:03 #20 av: Huygens

Varför du alltid ska satsa på Duracell.

Batterierna tog plötsligt slut. Huvudet på flygvapengeneral James Martin började sakta sjunka framåt under presskonferensen om F-35.

En symptomatisk reaktion på det dyraste flygplanet någonsin?


Anmäl
2016-02-11 19:45 #21 av: Huygens

Det ser knepigt ut. Kan det ha varit iscensatt, Carolyn Gleason börjar skratta nästan med en gång och sedan behöver dom i princip dra loss henne från generalen?

Hur kan hon skratta? Ingen vet ju inte om det är en infarkt eller annat allvarligt. Kommentarena är väldigt varierade på nätet, från att generalen äntligen blev medveten om allt blod på sina händer till att han tyst ville visa hur usel F-35:an är.

Sjukvårdshanteringen är också lite knepig, att dom inte lägger honom ner med samma, men det kanske är för att robotpersonalen är säkra på att generalen ska gå igång igen efter slurken med färsk batterisyra han fick?


Anmäl
2016-03-25 13:54 #22 av: KimE

http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/2016/03/24/f-35-fly-until-2070-six-years-longer-than-planned/82224282/
f35 blir fyra månader extra försenad. Livslängden är beslutad att förlängas 6år till 2070.

Anmäl
2016-03-30 23:09 #23 av: ElLobo

Ljus i tunneln för otroligt dyra stridsflyget

Kostnaderna är enorma för USA:s nya stridsflygplan F-35. Nu blir det dyrare igen, fast också billigare. SvD Näringslivs Tomas Augustsson berättar om de senaste turerna.

http://www.svd.se/ljus-i-tunneln-for-otroligt-dyra-stridsflyget/om/naringsliv

Anmäl
2016-05-03 10:09 #24 av: KimE

Pratt&Wittney säger att motorerna till f35 börjar bli färdigutvecklade felet som orsakade en brand 2014 är åtgärdat till 85%. Pris för f135 15,1m $ styck.

https://www.flightglobal.com/news/articles/pw-wrapping-up-f135-engine-development-424810/

Anmäl
2016-05-10 10:49 #25 av: KimE

Mjukvaran för f35s introduktion 3i är färdig att efterintegreras i 114 plan från block 6-8 inklusive de norska, äldre serier (92st) kommer att få uppgraderad block 2 mjukvara. Fortfarande behöver datorsystem startas om efter ca 8 timmar och plan får starta om systemen 2-3 ggr i 30% av starterna. ALIS reservdels programmet ska fixas i den slutliga 3f mjukvaran senare då ca 500 plan kommer att behöva åtgärdas. De norska kravet på interation med NSM sjömålsmissil och bromsfallskärm kommer att integreras i block 4 på 2020talet.

https://www.flightglobal.com/news/articles/f-35-locked-and-loaded-with-improved-block-3i-softwa-425098/

Anmäl
2016-05-18 08:52 #26 av: KimE

US senate har röstat för att lägga ner f35s Joint Program Office och att f35 ska skötas av flygvapnet och flottan i stället. De finner att storleken och budgeten för JPO är stötande 3000 anställda och 300m $. J Mc Cain vill att ett nytt fristående program sätts upp för Block4 uppgraderingarna för 8b$.

https://www.flightglobal.com/news/articles/senate-committee-votes-to-disband-f-35-jpo-425434/

Anmäl
2016-05-20 23:32 #27 av: ElLobo

Apropå F-35 och dess skenande kostnader. Kanada hade redan för några år sedan uppe detta till debatt och kom med ett förslag om en uppdaterad version av den nedlagda CF-105 Arrow.

Avro Arrow cheaper and better than F-35

https://www.youtube.com/watch?v=S74zf0YZX20

Anmäl
2016-05-20 23:33 #28 av: ElLobo

5th Gen SUPERSONIC CF105 MK3

https://www.youtube.com/watch?v=1UmDYc8s3YY

Anmäl
2016-05-25 09:57 #29 av: KimE

Testande och färdigställande av produktions modells F35or drar ut på tiden in under 2018.(anpassning av 23 prototyper till produktions modell och mjukvara uppgradering tar tid)

Kontrakten för lot9 och 10 av preproduktions f35 är två månader sena.

http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/2016/05/24/final-f-35-testing-slips-2018/84885820/

Ingen överenskommelse ännu för priset på f35 finansierade under 2015-2016, US DoD vill inte göra ett stort "blockköp" ännu men vill inte säga att andra länder inte ska göra det.

https://www.flightglobal.com/news/articles/f-35-block-3f-test-schedule-slips-as-lot-9-10-contra-425713/

Anmäl
2016-06-08 10:24 #30 av: KimE

Canada missar delbetalning för att få vara med i f35 programmet.

http://www.cbc.ca/news/politics/stealth-fighter-payment-1.3619469

Canada funderar på att köpa fa18e/f som mellan lösning för att fylla kapacitets gapet innan de fattar ett beslut om nytt jaktflygplan.

http://news.nationalpost.com/news/canada/canadian-politics/liberals-planning-to-buy-super-hornet-fighter-jets-before-making-final-decision-on-f-35s-sources-say

Anmäl
2016-06-10 16:31 #31 av: KimE

Lockheed Martin närmar sig ett kontrakt på 2015 och 2016 års f35 lrip 9-10 150st för 15b$ +motorer och förskottsbetalningar.

http://www.reuters.com/article/us-lockheed-fighter-contract-idUSKCN0YW1GW?mod=related&channelName=Aerospace

Anmäl
2016-08-03 08:52 #32 av: KimE

Den första f35a skvadronen eller halvskvadronen 12-18plan förklaras "stridsklar" IOC ,  efter att de skjutit ner en måldrönare med aim9 i måndags. För att klara klardatumet i tid struntar US airforce i att ALIS data underhållssystemet inte fungerar, tankarna i planet riskerar att kollapsa pga fel form, bränslet måste hållas i kyltankbilar för att explosionsrisken ska minska , planet är fortfarande känsligt för blixtnedslag, mjukvaran för att kunna sikta med kanonen inte är färdig. Bara drygt 50% tillgänglighet för strid ungefär som b52or,.

Anmäl
2016-08-03 09:24 #33 av: Jimmy.L

#32 Märkligt hur man struntar i säkerheten för piloterna.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2016-08-18 09:09 #34 av: KimE

En ny testperiod av f35c på USS G Washington inleds med bl.a. halvautomatiska landningar.

https://www.flightglobal.com/news/articles/us-navy-makes-f-35c-carrier-qualification-push-428594/

Anmäl
2016-09-24 10:07 #35 av: KimE

En f35a började brinna på Luke airforcebase piloten och markpersonalen klarade sig utan skador. Oklart om det är samma motorproblem som 2014, olyckan är under utredning.

http://www.defensenews.com/articles/f-35a-damaged-in-fire-at-air-force-base

Anmäl
2016-09-24 10:45 #36 av: Jimmy.L

Om det skulle vara samma motorproblem igen så är det pinsamt.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2016-09-24 10:55 #37 av: KimE

Måntro om det är ett plan utan de åtgärder som skulle göras eller om det är ett plan med de åtgärder som med de åtgärder som ska minska risken för brand. Om det är ett plan utan åtgärder har de "bara" riskerat personalens liv om det är ett åtgärdat plan så har hela västvärlden ett problem med tillgängligheten på stridsflyg. USAs piloter är yngre än de plan de flyger.  Att skaffa ett plan med en motor med 20% högre effekt än andra motorer ger problem med värme.

Anmäl
2016-11-08 07:58 #38 av: KimE

En f35b fattade eld i luften planet landade "säkert" utan skador på personal, branden inträffade i vapenutrymmet.  Skadorna beräknas kosta minst 2m$.

http://nordic.businessinsider.com/marine-f-35-fighter-fire-2016-11?r=UK&IR=T

Anmäl
2016-11-08 08:08 #39 av: Jimmy.L

#38 Det lät inte bra, tur att det gick bra ändå.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2016-11-08 18:54 #40 av: Zepp

Kan de ha haft en Samsung smartphone i vapenutrymmet.. någon tekniker som glömt sin där?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-11-08 19:22 #41 av: KimE

Kan vara att det är världens varmaste motor med högst effekt i ett trångt plan, de har tidigare fått flyga med luckorna till vapenutrymmet öppna för att inte överskrida temperatur specifikationen för missilerna. Men man kan väl inte förvänta sig att ett plan för 1,1 miljarder fungerar.

Anmäl
2016-11-09 11:37 #42 av: KimE

f35s "integrated power package" som används för att starta motorn och driva system undersöks som möjlig orsak till branden, även ett hydraulik system visade felsignaler.

https://www.flightglobal.com/news/articles/us-marine-corps-investigating-cause-of-f-35b-fire-431286/

Anmäl
2016-11-10 10:02 #43 av: KimE

Det verkar som att f35 använder Lithium Ion batterier av liknande typ som haft problem i Boeing 787 mfl.

http://www.reuters.com/article/us-lockheed-fighter-batteries-idUSBRE91C04B20130213

Anmäl
2016-11-10 18:38 #44 av: Zepp

Det var väl det jag misstänkte!Skrattar

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-11-10 19:20 #45 av: KimE

LM har även kommit på att de skulle driva hydraulsystemet med flygfotogen i stället för hydraulolja för att spara på vikten!!! Måntro vad det gör för brandsäkerheten. Brandsläcknings system valdes också bort av viktbesparings skäl.

Anmäl
2016-11-10 19:52 #46 av: Zepp

Menna.. altså.. krigsplan har några timmars flygtids överlevnad.. det är killratio som är viktigast!

Dvs kan man få en killratio på 2:1 eller bättre så vinner man kriget!

En helt annan sak är hur de överlever fredstida förhållanden.

Under WW2 så hade man ett bortfall på cirka 25% av piloter och flygplan under utbildningen!

I sverige valde vi bort luftvärnet för våra korvetter av besparingsskäl!

Menar, de lär hur som helst inte överleva särskildt många timmar i en skarp situation!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-11-11 09:40 #47 av: KimE

Danmark ansöker om att få köpa f35 delar för 100m dkr  som ska sluta tillverkas av av leverantören i förväg 2016-2017 trots att de ska få planen 2021-2022.

http://www.ft.dk/RIpdf/samling/20161/aktstykke/aktstk14/20161_aktstk_anmeldt14.pdf

Anmäl
2016-11-11 17:56 #48 av: Zepp

De får lov att köpa Kinesiska piratkopior!

För övrigt så tillverkas det över huvudtaget inga mer delar till Abram MBT!

Utan allt återvinns!

Grejen är att allt militärmaterial är färskvaror.. kanske inte allt.. utan mest hela fordon/flygplan!

Såå.. att köpa F35.. eller för den delen JAS 39, så gäller att man åtminstone lägger ungefär samma summa på att köpa på sig reservdelar!

Alternativt så köper man dubbelt så många fordon/plan som man egentligen behöver!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-11-11 20:26 #49 av: KimE

Försvarsutskottet informerades i jas39E projektet i veckan ett beslut om man ska nytillverkade delar eller använda de i c plan förväntas tas om ett par veckor.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.