Annons:
Etikettövrigt
Läst 1263 ggr
[Jimmy.L]
9/21/15, 8:04 AM

Den mörka sanningen bakom flygkatastrofen

Under 15 månader i början på 1960-talet inträffade 75 militära flyghaverier. 46 personer omkom samtidigt som ett 70-tal flygare undkom med blotta förskräckelsen.

http://www.dt.se/dalarna/ludvika/den-morka-sanningen-bakom-flygkatastrofen-soder-om-ludvika

Annons:
Magi-cat
9/21/15, 8:11 AM
#1

Den händelsen hade jag faktiskt inte hört talas om. Det ligger väl något i att det mörkats, förstås.

"Journalisten och författaren Ulf Eneroth fann i en omfattande granskning ett medvetet, kalkylerat risktagande med förödande konsekvenser när ett expansivt svenskt flygvapen blev världens fjärde största under kalla krigets dagar."

Där ser man, hur krigiska ändamål tillåts helga de smutsiga medlen. Med fruktansvärda konsekvenser för helt oskyldiga!

Bra att det kommer fram.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
9/21/15, 8:34 AM
#2

#1 Står ju inget varför dessa olyckor hände eller vem som bär ansvaret. Det borde vara den regering som satt vid makten under denna tid.

Magi-cat
9/21/15, 8:38 AM
#3

Allt var ett enda stort risktagande i kalla krigets klimat.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
9/21/15, 8:49 AM
#4

Hur menar du med allt? Skulle vi sitta och titta på när våra gränser utsattes för kränkningar av främmande länder. Dom Baltiska länderna och befolkningen där skulle ha varit mycket glada om dom med hade ett lika start försvar som Sverige hade. Sovjet riktade kärnvapen mot oss trots vi inte var en fiende till dom.

Upp till toppen
Annons: