Annons:
Etikettmuseum
Läst 1564 ggr
[Carpinus]
8/18/15, 7:37 AM

Krigsmuséet i Munkedal

"Uniformerade skyltdockor, kanoner och bilar. Och en stridsvagn som stolt tornar upp sig på parkeringen. Det är bara några av de tusentals föremålen på krigsmuseet i Munkedal. - På mitt museum står det inga skyltar "Vidrör ej". Jag vill att folk ska känna och klämma. säger Roland Jarl som driver verksamheten."---

Bohusläningen

Annons:
[Jimmy.L]
8/18/15, 7:59 AM
#1

Kul med ett museum där man får känna på sakerna.

[Carpinus]
8/18/15, 8:06 AM
#2

"Global War Museum" har tydligen existerat i 15 år. Det enda museum jag känt till i Munkedal är Munkedal Jernväg.

[Jimmy.L]
8/18/15, 8:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

"Just nu står en stor stridsvagn utanför lokalen, men den är van vid att vara ute på vift. Den har bland annat använts på en filminspelning på Island och varit utlånad till det svenska pansarmuseet i Strängnäs. Det senaste eventet var i Oslo då den lånades ut till filmen Fury och var uppställd utanför biografen Colloseum."

Den har jag på bild.

[ludden]
8/18/15, 11:37 AM
#4

Säkert ett mycket fint museum fast när folk får klämma och känna på sakerna finns det en risk att det går sönder eller att folk tar med sig något.

[Jimmy.L]
8/18/15, 1:12 PM
#5

#4 Visst finns det risker men det är roligare att hålla i saker än se det bakom glas.

[Carpinus]
8/18/15, 4:47 PM
#6

#4 Kan ju vara så att de selekterar det som ömtåligt eller original med sådant som tål att slitas på.

Annons:
[ludden]
8/19/15, 6:46 PM
#7

#6 Vissa saker går inte ersätta men har man ett överskott så går det bra.

[Carpinus]
8/19/15, 7:24 PM
#8

#7 Sant! Nu vet jag om t.ex. repliker hör hemma på ett museum och om det förekommer sådana i Munkedal, men om så skulle vara fallet är det ju viktigt att man upplyser om det. Dessa kan man ju i så fall utsätta för slitage på ett annat sätt.

I övrigt kan man förstås placera ömtåligt material längre in i skyltningen eller på högre höjd o.s.v. Jag förmodar att femton års erfarenhet kan vara bra att ha när man bygger sina utställningar?

Upp till toppen
Annons: