Annons:
Etikettmuseum
Läst 897 ggr
[Carpinus]
8/7/15, 9:01 AM

"En plats full av militärhistoria"

_"Lite undanskymt i Delary finns en gammal militärbas. Den har inte varit i bruk på flera år. Men nu huserar Smålands militärhistoriska sällskap där inne."---

"– Vi försöker intressera alla besökare vad som finns och har funnits i Småland när det gäller militärhistoriska stuket från 1901 och framåt. Vi försöker vara så aktuella som det går.
Smålands Militärhistoriska Sällskap inriktar sig inte på något speciellt inom försvaret. De försöker täcka så mycket som de har plats med."---_

Smålänningen

Annons:
[Jimmy.L]
8/7/15, 9:22 AM
#1

Jag gillar dessa små museum än dom stora. Man brukar få en visning och personalen har mycket kunskap eller erfarenheter.

[Carpinus]
8/7/15, 9:43 AM
#2

Ja, hellre eldsjälar än tjänstemän!

Ett exempel finns bland sommarkyrkorna. Trots att jag inte är religiös hände det förr ibland när jag reste runt i semestersverige att jag stannade till vid någon vägkyrka för att ta en fika, se kyrkan och få veta lite om bygden. På vissa ställen var det skolungdomar som hade det som sommarjobb, artiga och belevade förvisso, men sällan utan perspektiv på sin bygd - frågor utanför vad som stod i "manus" förblev oftast obesvarade. Men fanns det  en kaffetant eller -gubbe på plats så fick man höra mycket roligt och intressant, inte bara om kyrkan utan om hela bygden.

Upp till toppen
Annons: