Annons:
Etikettövrigt
Läst 544 ggr
[Jimmy.L]
6/16/15, 1:00 PM

Försvarsbeslutet är fattat, nu ska det genomföras

I dag den 16:e juni fattade riksdagen beslut om den försvarspolitiska inriktningsproposition som regeringen presenterade i april och som anger inriktningen för Försvarsmakten 2016-2020. I ekonomiska termer innebär beslutet ett tillskott på 10,2 miljarder under perioden.

Försvarsmakten

Försvarspolitiska inriktningen för åren 2016–2020. Förslaget innebär följande. Från och med 2016 ska målet för det militära försvaret vara att enskilt och tillsammans med andra, inom och utom landet, försvara Sverige och främja landets säkerhet. Detta ska ske genom att hävda Sveriges suveränitet, värna suveräna rättigheter och nationella intressen förebygga och hantera konflikter och krig skydda Sveriges handlingsfrihet vid politisk, militär eller annan påtryckning och om det krävs försvara Sverige mot incidenter och väpnat angrepp skydda samhället.

Riksdagen

Annons:
[ludden]
6/17/15, 2:01 PM
#1

Det är inte tillräckligt med pengar som försvarsmakten får.

http://www.dn.se/ledare/signerat/csaba-bene-perlenberg-fortsatt-springnota-till-forsvaret/

[Jimmy.L]
6/17/15, 2:46 PM
#2

Nej det blev inte riktigt som försvarsmakten själva ville ha.

Ordep
6/17/15, 2:55 PM
#3

Håller naturligtvis med Ludden. Vad betyder skrivningen: " målet för det militära försvaret vara att enskilt och tillsammans med andra, inom och utom landet". Kan det tolkas "NATO"?

[Jimmy.L]
6/17/15, 3:01 PM
#4

#3 Gissar Finland, vi har nyligen ingått i en försvarssamarbete till sjöss med den finska marinen och övade med dom i maj månad.

[ludden]
6/17/15, 4:35 PM
#5

#4 Även det avtalet hänger på en lös tråd. Den nya finska försvarsministern hoppade inte av glädje med att samarbeta med Sverige. Gissar att få till några mer avtal kan bli mycket svårt. Och nuvarande försvarsbeslut äts upp av lönekostnader och kostnader till FMV. Kort sagt vi är där vi slutade.

[Jimmy.L]
6/17/15, 4:52 PM
#6

#5 Även finnarna tvekar att gå med Nato, Finns ju inga länder i vårat närområde förutom Finland som vi kan öva med som ligger nära. 

Jag anser att vi borde ta efter Norge som har hälften yrkes och hälften värnplikt det skulle även täcka den brist vi har på soldater.

Annons:
KimE
6/17/15, 5:31 PM
#7

Vi har redan fått tillbaka värnplikten på pappret men det återstår att ordna så att förband kan utbildas.

[Jimmy.L]
6/17/15, 5:43 PM
#8

#7 Det har vi alltid haft på papper. Problemet är ju att folk hoppar ofta av GMU medans Hemvärnet fyller sina behov mer råge.  Vad detta exakt beror på kommer jag inte ihåg riktigt men går vi till en 50% värnplikt skulle vi slippa bristen på soldater och att dom värnpliktiga tar över rollen som högvaktssoldater där kan det sparar några miljoner till övningar i stället.

Sen borde vi skrota systemet med att försvaret måste betala hyra mm till FMV, ett dumt system tycker jag.

KimE
6/17/15, 5:54 PM
#9

Förvarsmakten håller på att plocka ihop förband av de som gjort värnplikt eller gmu som sedan ska repövas. Sen finns det nog planer på att mönstra nya värnpliktiga men det finns inga utbildningsförband som kan ta emot dem än.

Vi har ingen tradition av yrkessoldater att anställas åtta år till en dålig lön , skriva på att kunna få tjänstgöra i vilket land som helst som regeringen tycker, och sen kastas ut utan civil utbildning i 30års åldern, verkar inte lockande.

[Jimmy.L]
6/17/15, 6:13 PM
#10

400 man ska genomföra repmånad ja i höst på ett flertal förband. Nästa år ska GMU förändras det innebär att GMU och befattningsutbildning slås ihop vilket gör att grundutbildningen blir olika lång beroende vilken tjänst man sökt.

  • Fritt boende på logement,
  • Fria måltider 
  •  Fria hemresor varannan vecka samt 4500 kronor i månaden  kommer att gälla under hela utbildningstiden. 

Håller med dig om att lönen är för dålig under GMU samt när man sökt sig vidare till förbanden. Under min värnplikt hade vi fri hemresa alla helger utom dom helger vi tjänstgjorde.

[Söderort]
6/17/15, 6:50 PM
#11

Om man återgår till kostnaden så är en yrkesarmé dyr och onödig. förra året stod det nära 1000 fordon och väntade på att bli lagade även det en dyr historia.

KimE
6/18/15, 4:14 PM
#12

Ja under min värnplikt var det så med, men vi fick tjänstgöra ca varannan helg för att de inte hade råd att skicka hem sörlänningarna.

En viss del av försvaret måste vara yrkessoldater frågan är bara hur stor andel och hur stort förvar man vill ha.

[Jimmy.L]
6/18/15, 4:53 PM
#13

Ska rätta mig själv Norge har 15% värnplikt där man sedan plockar in dom som vill till yrkesrollen. En värnpliktig där gör 12 månader.

Även Danmark har en viss värnplikt 30% av männen kallas in och utbildning på 4-14 månader.

Annons:
Upp till toppen
Annons: