Annons:
Etikettandravärldskriget
Läst 2173 ggr
[Jimmy.L]
2015-06-15 18:39

De allierades massvåldtäkteter tabu?

Även amerikanska, brittiska och franska soldater begick massvåldtäkter mot tyska kvinnor. Inte sällan i sydtyska byar som den fiktiva Tannbach.

DN

Annons:
Magi-cat
2015-06-15 18:48
#1

Så klart de gjorde! Trodde någon att de var annorlunda, bättre?

På tiden det kommer fram, verkligen.

"Amerikanska övergrepp i exempelvis Vietnam har diskuterats länge. Nu verkar det rättsliga sammanbrottet i USA:s utrikespolitik under 2000-talet – Abu Ghraib, Guantánamo, NSA:s massövervakning – öppna för även en genomlysning av andra världskrigets myter."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2015-06-15 19:02
#2

#1 Sovjetiska soldater våldtog fler kvinnor och tar man sig lite tid att läsa artikeln så dömdes dom man fick tag på till långa fängelsestraff.

Japanska soldater våldtog småbarn och kvinnor flera gånger om dagen och skar ut foster på gravida kvinnor.

[ludden]
2015-06-17 11:51
#3

Tänk om USA skulle hålla sig utan alla konflikter tänk vad många krig vi skulle ha idag. En stark taliebanrörelse i Afghanistan, Saddam Hussein som invaderar grannländer, IS som tar kontroll över Syrien. Kvinnor och barn säljs som slavar och sexfruar. 

Ja det vore ett paradis med massor med krig i Mellanöstern och fri tillgång till sexslavar.

Magi-cat
2015-06-17 12:05
#4

Tänk er för innan ni börjar ursäkta allt USA gör…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[ludden]
2015-06-17 12:09
#5

#4 Tänk att man kan glömma bort japanska våldtäkter på kvinnor och barn och att kurdiska kvinnor och barn just nu säljs som sexslavar. USA gör något åt saken vad gör du?

Ordep
2015-06-17 14:22
#6

Magi-cat, sluta spy galla över allting som USA gör och har gjort, då kanske diskussionen kan hållas på en vettig nivå. USA har säkert  mycket att stå till svars för, liksom alla krigförande, men diskutera sakfrågor och låt inte din personliga ideologi dominera.

Men vi kan nog konstatera att hade inte USA gått med i kriget (vilket vi kanske kan "tacka" Japan för) hade Sverige inte sett ut som det gör idag..

Annons:
Magi-cat
2015-06-17 14:27
#7

Nu gällde ju tråden faktiskt brott som de allierade begått, som massvåldtäkter.

Det är bra att det äntligen kommer fram- Bättre sent än aldrig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[ludden]
2015-06-17 14:32
#8

#7 Ditt USA hat finns ju i flera trådar här. Japanernas massvåldtäkter struntade du helt i. Sovjetiska soldater våldtog 10.000 tals inte en enda dömdes för det dom allierade gjorde ju vad dom kunde och faktisk åtalade soldater som våldtog.

Magi-cat
2015-06-17 16:11
#9

Nu gällde ju denna tråd brott som allierade begått, brott som inte diskuterats öppet alls, utan bara andra sidans brott. Men visst kan jag försäkra (ännu en gång) att jag fördömer alla sidors brott, våldtäkter,  grymheter, kemikaliekrigföring, krigshets, vapen och atombomber av alla de slag. 

Att jag skulle strunta i något av det är öppet förtal.

Väx upp och inse någon gång att det inte handlar om änglar kontra  demoner i krig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[ludden]
2015-06-17 16:24
#10

#9 Förtal?  Föreslår du googlar på det och frågar polisen om olika åsikter på ett forum är förtal. Svårt att skriva att man fördömer Sovjet/Ryssland?

Då är alla dina inlägg förtal mot oss och mot amerikanska soldater som stupade för din frihet även mot dom Svenskar som har gett sina liv i FN-tjänst känner sig förtalade.

[Jimmy.L]
2015-06-17 16:42
#11

#9 Hur tänker du nu vill jag veta. Om någon har en annan åsikt än dig är det förtal? 

Ditt inlägg i #4 är det med förtal mot alla amerikaner som stupade under andra världskriget

Nu har du målat in dig i ett hörn.

Magi-cat
2015-06-17 19:34
#12

#11 Om jag har en åsikt talar jag om den och vi diskuterar den.Vad ni gör är att pådyvla mig en helt befängd åsikt, trots att jag upprepade gånger förklarat vad jag anser. Förstår du skillnaden?

Vad tråden gäller (trodde jag i alla fall) är att även de allierade begick hemska brott. Kom ihåg det nu. Glöm det inte igen, för offrens skull.

Segraren skriver historia, men segraren är ingen snövit ängel för den skull.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2015-06-17 20:01
#13

#12 Det gäller ju även att hålla sig till fakta och vad som hände under kriget. Som med atombomberna att komma med något som inte stämmer är ett hån mot dom soldater som gav sitt liv på slagfältet och i fångenskap. Glöm inte att det var dom brittiska, amerikanska, franska, polska som gav sitt liv för att krossa Hitler. Dom gav sitt liv för dig och mig! Dom soldater som överlevde var troligen ett nervvrak av vad dom genomgick på slagfälten. Jag försvarar inte våldtäkterna men inser att det var ett krig som satte många spår hos soldaterna för resten av deras liv.

Annons:
Magi-cat
2015-06-17 20:28
#14

#13  På tal om att hålla sig till fakta så är det ju vad artikeln i början gäller: Granska myterna om 2 vk, ta fram offren, de okända, våldtäktsoffren, de oskyldiga. Se vad segrarna gjorde - också.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2015-06-17 20:42
#15

#14 Anser du det du tog citatet i slutet hör ihop med andra världskriget?

"Amerikanska övergrepp i exempelvis Vietnam har diskuterats länge. Nu verkar det rättsliga sammanbrottet i USA:s utrikespolitik under 2000-talet – Abu Ghraib, Guantánamo, NSA:s massövervakning – öppna för även en genomlysning av andra världskrigets myter."

Katynmasakern nämner artikeln inget om. Eller Baltutlämningen som är en svart historia i Sverige.

Artikeln är vinklad det ser ju alla som läser artikeln om man inser vad denna vill komma med USA hat.

[Björn.B]
2015-06-18 10:32
#16

#15 Begriper inte heller vad det sista stycket i artikeln hänger ihop från WW 2. Är nog som du säger inget annat än USA hat.

[julatopp7018]
2015-06-20 15:37
#17

USA må ha gjort många misstag. Det gjordes mycket vidriga krigsbrott under Andra världskriget. Men denna artikel är bara pinsam att läsa.

Zepp
2015-06-20 16:54
#18

"Också goda krig deformerar människan. Även frihetshjältar kan bete sig som svin."

Krig är ett elände.. det leder till mer elände och de som krigar uppför sig sällan som de hjältar det var meningen att de skulle vara!

Vi kan sluta att anklaga olika sidor för olika övergrepp.. för de lär alltid uppstå iomed krig.. oavsett om kriget var berättigat eller ej!

Alla sidor begår övergrepp.. det är ett resultat av krig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2015-06-20 18:01
#19

#18 Gäller det även vår veteraner?

Zepp
2015-06-20 18:09
#20

Om någon tror att det är en sinnekur att vara stridande soldat kan jag härmed med emfas avfärda detta.. det finns väldigt få hjältar och väldigt många psykiska vrak!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20012452.ab

Du kan ju Googla hur det gick för våra Kongoveteraner.. och vad som hände där nere, vilket de flesta bara vill glömma!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Jimmy.L]
2015-06-20 18:13
#21

#20 Fast den händelsen var ju inte kopplad till uppdraget utan det var när han var hemma.

Även Kongoveteranerna fick extremt lite hjälp när dom kom hem och på plats saknade dom mycket utrustning.

Zepp
2015-06-20 18:21
#22

Grejen är fortfarande att krig inte är någon hälsoresa.. och om man ville måna om befolkningar man vill erövra/okupera skickar man sjuksköterskor och inte militärer!

Fast då finns ingen som gör det smutsiga arbetet.. och det är fortfarande ett smutsigt hantverk!

Ingen går opåverkad av att utöva detta i praktiken.. speciellt inte soldater på marken.

Vill man att detta smutsiga hantverks skall bli utfört får man se mellan fingrarna!

Att olika övergrepp sker i krig är mer legio än undantag.. det är så krigets natur ser ut.. och det är en av anledningarna till att det skall undvíkas så långt det går!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2015-06-20 18:40
#23

#22 Men grejen är ju att utan soldater hade Europa inte sett ut som den gör idag. Det funkar inte sända sjuksköterskor till dagens konflikter som tex Syrien, Nigeria det vore mer oansvarig att sända dom till en säker våldtäkt och stympning.

Zepp
2015-06-20 18:59
#24

Att soldater som utför det smutsiga hantverket behövs behöver vi inte diskutera,, mest beklaga!

Att sen utsätta unga män för deras livs mest traumatiska situationer och vilka konsekvenser det får för deras moral och aktning för andra människors liv och välmåga är en konsekvens!

Finns gott om dokumenterade grymheter utförda av de allierades trupper!

Det fråntar inte själva orsaken till att de stred och ifrågasätter inte heller om de stred för en rättvis sak!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2015-06-20 19:25
#25

Självklart utförde dom allierade mindre bra saker under sin framryckning mot Tyskland det förnekar nog ingen. Ryssland idag förnekar än idag massakern på drygt 22.000 polacker. För att inte tala om Japan som inte ger dom kvinnor som användes som sexslavar en ursäkt.

[Jimmy.L]
2021-01-08 12:33
#26

En domstol i Sydkorea kräver Japans regering på skadestånd till tolv så kallade tröstkvinnor, som tvingades arbeta på bordeller under andra världskriget.

https://sverigesradio.se/artikel/7642048

En domstol i Sydkorea kräver Japans regering på skadestånd till tolv så kallade tröstkvinnor, som tvingades arbeta på bordeller under andra världskriget. För ...
Zepp
2021-01-10 21:40
#27

Jag tycker att vi bör undvika krig till nästan alla pris!

Och att vi bör ha ett försvar som är adekvat.. främst för att undvika att andra länder behöver försvara oss, för att vissa andra länder litar på att vi försvarar oss, så de slipper invadera oss, dvs att deras fiende inte heller behöver invadera oss!

Dvs vi har råd.. om vi vill.. säg 2% av BNP som minimum, det gör att vi får ge eftergifter.. tex fastighetskatt, slopande av RUT-avdrag!
I värsta fall införa allmän värnplikt.. kostar miljarder!

Från det ena till det andra så är jag för en allmän värnplikt.. för både män och kvinnor, samt utökade försvarsansslag… minimum 2% av BNP!

Iallafall så känner jag personer som varit på Cypern, i den svenska kontigenten där.. iallafall de jag känner fick inga psykiska problem!

Grejen är att när man av goda eller dålig skäl skickar ut unga män eller kvinnor i en krigssituation, så är de sällan samma som när de reste ner!

Grejen är att undvika krig, så vi slipper att sända ut våra ungdomar för att dö av goda eller dåliga skäl

Den tredje grejen är att om man sänder ut sin egen ungdom, så lär de bli traumoutiserad om de överlever!?

Iallafall den Finnländska armen hade även de horor som transporterades runt!
Nu säger inte jag att det inte var skillnad, men fråga de Finnländska kvinnorna om de tycker likadant?
Sydkoreas domstol har i princip rätt.. återstår för övrigt Nordkoreas domstol!
Grejen är för det första att vi inte borde skicka ut våra unga män i krig, då de blir trumatiserade.. om de överlever.
På det andra, för de kvinnor och barn som även de lyckas överleva själva kriget!
De är de som håller historien levande och för det vidare till sina effteterlevande.. på så sätt skapas historia.. men under dåliga förutsättningar även generationer av konflikt eller krig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: