Annons:
Etikettövrigt
Läst 2100 ggr
[Jimmy.L]
6/8/15, 3:01 PM

Ubåtsrapportering kritiseras

Formuleringen ”journalister jagar i flock” hörs ganska ofta. Ibland för att kritisera ett massivt drev, ibland för att helt enkelt sätta fingret hur många medier kan vara pådrivande för en tydlig tes i en viss fråga. Ubåtar är just ett sådant ämne.

SR

Annons:
Zepp
6/8/15, 8:04 PM
#1

Mm.. kan inte mer än hålla med.. som ni redan märkt så är jag till stora delar kritisk till ubåtsrapporteringen i massmedia!

Frågan är om inte ett allt för stort intresse gör att folk ser mer ubåtar än vad det finns.. och vi luras att tro att det är ett problem.. som vi och politiker sen skall lägga miljarder på att bekämpa!

När miljarderna i stället borde ha lagts på helt andra militära utgifter!

Och som mest troligt hade varit till större nytta för Svensk försvarsförmåga när det väl gäller!

Oså tycker jag det dras hel fel slutsatsern av hela mediadrevet!

För om det är hart när omöjligt i dag att hitta främmande ubåtar inomskärs så borde man i första vändan ta tillbaka våra minspärrar/avlyssningsstationer/KA-anläggningar med ubåtsnät i skärgården!

I andra hand fucking köpa tillbaka våra ubåtsjaktshelikopptrar!

Men som slutsats.. om det verkligen rör sig om främmande ubåtar, vilket jag betvivlar starkt, så bör man se till att bemanna med kustjägare känsliga anläggningar och skaffa fler egna ubåtar för främmande makt lär ha ännu sämre förmåga att upptäcka våra i våra egna vatten!

WTF.. vad skall vi ha en försvarsförmåga till egentligen.. om främmande makt vill åka omkring i våra farvatten för att reka så är det inte så stort problem som om vi skulle sakna förmåga att motverka en eventuell storskalig landstigning!

De kan få lov att åka ubåt vid slottet om de vill.. så länge vi kan hindra storskalig landstigning med trupp!

Om de är nödiga kan de köpa biljett till den ubåt som brukar åka omkring som turistfälla inomskärs Stockholm!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
6/12/15, 1:31 PM
#2

Mattias Göransson om plastbåten som blev en ubåt - och journalistik utan ansvar

I några mycket stort uppslagna artiklar med start den 11 januari avslöjade Dagens Nyheters reporter Mikael Holmström att förra höstens "underrättelseoperation" efter främmande undervattensfarkoster hade följts av ytterligare en.

En observant hade från sitt hem utanför Lidingö iakttagit och fotograferat en förmodad ubåt - i övervattensläge och fullt synlig, långt inne i Stockholms inlopp.

Mikael Holmström, reporter på Dagens Nyheter.  Mikael Holmström, reporter på Dagens Nyheter.Detta oortodoxa ubåtsbeteende förklarades av en anonym källa som klassisk militärtaktik: först skickar man en farkost som väcker uppmärksamhet - läs: ubåtsjakt nummer ett - varefter man, i det här fallet en vecka senare, skickar nästa farkost som utför det egentliga uppdraget.

Därutöver redogjorde Holmström för diverse faktauppgifter gällande rysk militär samt argumenterade för att observanten var trovärdig. Det aktuella fotot publicerades och på det kunde man i starkt motljus och på en kilometers avstånd ana ett objekt som påminde om ett ubåtstorn.

http://www.aftonbladet.se/kultur/article20953103.ab

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
6/12/15, 1:40 PM
#3

Men var arbetsbåten Time Bandit där? Läste någonstans att dom inte hade varit på plats när detta utspelade sig. Och går det förlita sig helt på AIS-spårningen även den visar ibland fel?

Zepp
6/12/15, 6:00 PM
#4

Time Bandit var där.. oså syns fler andra båtar på fotot!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
6/12/15, 6:06 PM
#5

Kommentar vid Skipper

"Marinetraffic.com anger att Timebandit angjorde Sthlms hamn 15.14.00 den 31a oktober efter att ha varit vid Skarpö 140200 samma dag. Kviman ser ubåten åka in mot Sthlm 15.30."

Zepp
6/12/15, 6:29 PM
#6

Återstår fortfarande att förklara alla andra båtar man ser på fotot!

Och vad f*n en ubåt gör i övervattensläge inomskärs fullt synliga för alla.. även för pensionerade militärer med lika dåliga ögon som jag har!!

Jag tycker det är synd att Skipper och några andra bloggare som är aktiva militärer numera är klistrade till olika tidningar.. det är ett aber att de inte är fristående!

Det har sänkt deras trovärdighet!

Eller så är det en ny Rysk taktik.. vi kör ubåtarna i övervattensläge.. för ingen tror att vi är så dumma att vi vill synas?? 😕

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Jimmy.L]
6/12/15, 6:37 PM
#7

Fast Skipper kan ju ändå inte avslöja hemligheter han har ändå tystnadsplikt om sitt jobb. Man såg ju en "ubåt" utanför Värmdö 2 timmar innan som försvarsmakten inte vet vad det kan ha varit.

Zepp
6/12/15, 6:47 PM
#8

Grejen är fortfarande att ubåtar körs i U-läge främst för att inte synas.. det tror jag ingen tvekar om?

Såå.. om det handlar om ubåtar.. vem f*n kör ubåtar i Ö-läge.. förutom den som är turistfälla i Stockholms skärgård?

Jag tvekar inte en sekund om att främmande makter spionerar på oss.. allt annat vore tjänstefel från deras sida!

Men.. det finns bettdligt enklare sätt att utforska Stockholms skärgård och deras eventuella militära instalationer än att använda ubåtar.. i övervattensläge!

Man kan komma hit i eller hyra/köpa vanliga fritidsbåtar och dykarutrusning, inget är straffbart inom vissa gränser.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
6/12/15, 7:22 PM
#9

U-137 hade inga problem att åka i Ö-läge. 

Jag håller med om att det är märkligt med ubåtar inomskärs men folk säger ju sig ha sätt en ubåt på två olika ställen samma dag med ca 2 timmars mellanrum ser folk så dåligt att dom inte ser skillnad på en båt och en ubåt.

Zepp
6/12/15, 7:49 PM
#10

Vet inte hur det står still med folks syn.. ser man en ubåt i ö-läge inomskärs så är den antingen en vänligt sinnad sådan.. alternativt en synvilla/fria fantasíer!

Att en högsjöubåt åker i u-läge inomskärs tyder mer på att det stämmer som det säger.. speciellt som de var på väg in i skärgård som inte tillåter ens att de åker i ö-läge.. gick de inte på grund där de gjorde så hade de gjort det senare!

Nu inbillar jag mig inte en endaste sekund på att främmande makt saknar sjökort där djup framgår!

Saknar de detta är det bara att köpa dessa via vanliga affärer!

Oså.. frågan som ingen ställer sig.. vad f*n är det för finess med u-båtar fullt synliga i Ö.-läge?

Finessen med ubåtar är att de används i U-läge för att inte synas.. dvs döjla vad de håller med på!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
6/12/15, 7:57 PM
#11

Finns ju inget för en främmande ubåt att vara rädd för i Saltsjön nära Stockholm närmsta marinbas ligger i Haninge minst 2-3 timmar bort för våra fartyg. Inte heller har vi ubåtsjakthelikoptrar som kan sättas in.

Innan försvaret är på plats har den hunnit ut ur sundet vid Oxdjupet. Man saknar ubåtsnätet som fanns där.

Zepp
6/12/15, 8:13 PM
#12

Man kan åka lite var man vill i svensk skärgård tillomed i närheten av skyddsobjekt!

Utländska medborgare oxå, med vissa smärre restriktioner!

Såå varför klumpa till det med en ubåtar, när det är betydligt enklare/billigare/mindre risk för upptäckt att åka med fritidsbåt?

Och det värsta man då kan råka ut för är böter!

Oså.. ubåtar åker inte i ö-läge.. det är lixom inte huvudsyftet med de konstruktionerna!

Sen så återstår ändå frågan om alla andra båtar som syns på fotot!

Eller de oxå kanske var ubåtar från främmande makt.. lite väl mycket konspirationsteorier för min smak, rent ut sagt!

Såå jag vill ha svar på vilka de andra båtarna var och varför de varken rapporterade eller såg något misstänkt?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: