Annons:
Etikettflygvapnet
Läst 591 ggr
[Jimmy.L]
2015-05-26 07:50

Ryssland i stor militärövning

Ryssland har inlett en stor militärövning, med deltagande av upp till 12.000 soldater och 250 stridsflyg och helikoptrar.

SVT

Vore intressant om Vänsterpartiet vågar kritisera Ryssland som med Sveriges flygvapenövning med EU och Nato men det lär väl inte hända.

Annons:
Zepp
2015-05-26 21:30
#1

En annan sak jag funderar på är om Alliansen + SD vågar kritisera sina partibröder i Ryssland?

Sluta blanda ihop V med Ryssland, deras forna partibröder sitter i opposition!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2015-05-27 07:26
#2

#1 Vänsterpartiet är ju det enda parti som kritiserar vårat samarbete med Nato just nu!

Zepp
2015-05-27 19:20
#3

Det kan ju bero på att de är konsekventa i sin politik?

Dvs det spelar ingen roll att det numera är Alliansens+ SDs partibröder som har makten i Ryssland?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[julatopp7018]
2015-05-27 19:36
#4

Vänsterpartiet gnäller ju alltid om Nato trots att denna ryska övning kommer innehålla kärnvapenbärande robotar så möts man med tystnad från ett parti som säger sig vilja ha en nertrappning av vapen. 🤮 Man mår illa hur (V) blundar för ryska kärnvapenbärande robotar och nu vill Ryssland ta fram kärnvapen mot ubåtar.

Zepp
2015-05-27 20:03
#5

Om man säger som så.. V är ett svenskt parti, de sitter inte i Duman, dock i Riksdagen!

Att de har synpunkter på svensk politik ligger så att säga i själva meningen med att vara ett svenskt parti.. som sitter i riksdagen!

Åsikter om kärnvapen har de alldeles säkert, oavsett vilket land som innehar dessa?

Dock känner jag inte till deras åsikter specefikt vad gäller Ryska kärnvapen.. eller om de skiljer sig från andra länders innehav?

Är man ett svenskt parti är det nog inte så konstigt om de vill lägga sig i svensk politik.. det är själva andemeningen med att vara ett svenskt parti!

Sen så tycker jag fortfarande att det är alldeles för lite klargörande från Allianspartiet+ SD vad de tycker om sina partikamrater som sitter vid makten i Ryssland.

Jag har inga dubier om att eventuellt V hellre sett att det vore deras forna partikamrater som hade makten i ryssland.. men nu är det Alliansens + SDs som sitter i regeringen!

Såå.. jag vill ha klargöranden och fördömmande av den politik höger-center-populistiskt kan leda till, varje gång Alliansen och SD uttalar sig om något överhuvudtaget.

Det har varit alldeleles för lite avståndstagande från de hållen.. men det e ju klart.. man tar knappast avstånd från sin egen politiska inriktning?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[julatopp7018]
2015-05-27 20:14
#6

https://www.facebook.com/vansterpartiet/photos/a.10151247679410348.518457.323156205347/10153541324410348/?type=1&theater

Vänsterpartiet på Facebook skriver om att dom ser det som att man provocerar Ryssland. 

1 Denna övning berättade man om för 2 år sen att den skulle genomföras och Ryssland känner till den.

2 Ryssland svarar nu med en helt okänd övning som är dubbel så stor där man övar med robotar som kan bära kärnvapen.

3 Hur lyckas man vinkla till att man provocerar Ryssland när denna övning har varit känd i 2 år?

Annons:
Zepp
2015-05-27 20:52
#7

Mest troligt är övningen riktad mot Norge och Finland syftet är antagligen att förena Sverige med Norge under samma kungahus, samt återbörda Finnland till Sverige.. eller hur?

Eller har du något allternativt scenario man övar mot, för Ryssen kan det ju inte vara!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2015-05-28 07:53
#8

#7 Den ryska övningen är väl riktad mot Nato dom har ju tidigare haft målade amerikanska fordon och soldater och skjutit på.

Zepp
2015-05-28 21:18
#9

Nu tänkte jag på övningen med B52or och hela kittet i sverige!

Men du har förmodligen rätt.. den i Ryssland är garanterat en markering mot den vi är inblandade i!

Nu är jag inte så himla motståndare till att vi övar.. ej heller att vi övar med länder som vi är bundis med.. och självklart har Ryssland samma rätt att öva på motsvarande scenario!

Det jag kan dela med V är att fundera på huruvida vi deltar i något som ytterligare kan provocera och ställa oss i en dager som utgör ett hot mot andra tex Ryssland!

Helst såg jag att vi övade vårt försvar själva i första hand.. tex invasionsförsvar av Gotland vore lämpligt i dessa dagar!

Problemet med en sådan övning är främst att den skulle visa på vår sårbarhet i dags dato.. iomed att vi till stora delar saknar dessa resurser!

Egna övning med välutvecklad styrka visar på vår vilja att försvara oss själva och sänder signaler om dels vår alliansfrihet, vår neutralitet och vår förmåga!

Problemet i dag är vår förmåga, det visar på vår svaghet, sänder oxå signaler om att vi är beroende av andra.. och att vi kan på grund av detta även underordna oss andras ambitioner!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2015-05-28 21:29
#10

Känns lite märkligt att det är vi eller Nato som alltid kritiken riktas i mot. Ryska övningen tycks vara helt normal och är inget som fredsrörelsen kritiserar medans man hugger som en huggorm så fort Nato eller vi övar med Nato.

Zepp
2015-05-28 22:00
#11

Kan ju bero på att man lägger vikt vid vad vi gör och skiter i vad andra gör.. dvs att man bryr sig mest om svensk politik?

Man kan ju ha synpunkter på vad de pysslar med i Saudiarabien och i Kasachstan.. för o inte tala om vad de gör i Nagorno karabakh?

Men det är väl egentligen ointressant.. för Ryssland fattar sina egna beslut, likaså Saudiarabien, Kasachstan och invånarna i Nagorno Karabach!

Om man deltar i svensk politisk debatt så handlar det väl om vad vi gör?

Jag är övertygad om att ryssland skulle välkomna ett närmande från oss till dem kanske tillomed ett utökat försvarsammarbete?

Vi skulle tex kunna hyra ut Gotland som en marinbas i östersjön och få betalt i olja/naturgas!

Är det då lika tabu att kritisera/diskutera?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: