flygvapnet

JAS-plan störtade i Tjeckien

2015-05-19 16:22 #0 av: Jimmy.L

Ett ungerskt Jas Gripenplan har störtat i Tjeckien. Piloterna uppges ha skjutit sig ut ur farkosten. ”De har klarat sig”, säger Sofia Karlberg på Försvarsexportmyndigheten.

DN

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2015-05-19 21:48 #1 av: Zepp

Störtade o störtade.. de kunde inte bromsa när de väl landat.. varvid de sköt ut sig?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-05-20 05:57 #2 av: Jimmy.L

Ja vi får se vad utredningen kommer fram till.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2015-05-20 09:13 #3 av: Jimmy.L

Dom gled av start och landningsbanan

Anmäl
2015-05-20 13:24 #4 av: julatopp7018

Ett  pilotfel det borde inte påverka försäljning av JAS.

Medarbetare på Militärhistoria

Anmäl
2015-05-22 20:42 #5 av: Jimmy.L

Enligt den tjeckiske försvarsministern Martin Stropnický var det inget tekniskt fel på det Gripen D-plan från Ungern som i tisdags havererade i samband med att det landade på en militär flygplats i Tjeckien. Uppgifterna kommer från den tjeckiska radion som återger vad försvarsministern sagt till flera journalister under fredagen.

SvD Näringsliv

Anmäl
2015-05-23 20:14 #6 av: julatopp7018

Som jag misstänkte.

Anmäl
2015-05-23 20:20 #7 av: Zepp

Och vad bestod pilotfelet utav?

Hatar sådana nyhter som ger mer frågor än svar.. de kunde lika gärna säga.. det e inget fel på JAS och vi kan fortfarande sälja det.. goddag yxskaft!

Altså.. glömde han bromsa, glömt var bromspedalen sitter, glömt hur man sänker kraften på motorn??????????????????????????????????????????????????????????????????Galen

Anmäl
2015-05-23 20:21 #8 av: julatopp7018

#7 Tja många har körkort men kan ändå göra fel i trafiken samma sak med en pilot.

Anmäl
2015-05-23 20:24 #9 av: Zepp

Japp.. har oxå gjort fel i trafiken och de var rätt lätt förklarade!

Men.. det är skillnad när ett multimiljonflygplan kraschar, då görs utredningar.. och jag vill veta vad de kom fram till och inget snömos!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.