marinen

Norge sugen på svenska ubåtar

2015-05-08 06:50 #0 av: Jimmy.L

Norge ska nästa år bestämma sig för hur många ubåtar landet ska köpa för att ersätta sina nuvarande sex ubåtar av Ula-klassen. Det blir den största affären för den norska marinen någonsin. Saab är en av de aktuella leverantörerna.

SvD näringsliv

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2015-05-08 07:03 #1 av: [Carpinus]

Svensk ubåt på resa, sannolikt på väg hit. Kanske ett bra försäljningstillfälle att visa att det svenska stålet biter?

Anmäl
2015-05-08 07:06 #2 av: Jimmy.L

#1 Nja det är snarare A26-ubåtarna som Norge kikar på som Saab ska bygga.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2015-05-08 07:17 #3 av: [Carpinus]

Ja, jag menade inte direkt att det rör sig om en produktdemonstration, utan mer som  ett tillfälle att visa upp sig som "mervärde" inför en eventuell försäljning av den tilltänkta ubåten.

Anmäl
2015-05-08 07:27 #4 av: Jimmy.L

#3 Jag tror inte det, dom svenska ubåtarna har visat sig vara mycket effektiva i flera tester tex den amerikanska marinen kunde inte hitta en svensk ubåt

Anmäl
2015-05-08 07:32 #5 av: [Carpinus]

Okej. (Ser nu att du redan uppmärksammat den svenska medverkan i övningen i en tidigare tråd.)

Anmäl
2016-04-08 07:34 #6 av: Jimmy.L

Det Saab-ägda försvarsindustriföretaget Kockums drabbas av ett stort bakslag när Norge nu bestämt sig för att inte köpa ubåtar från företaget utan i stället vända sig till tyska Thyssen-Krupp eller franska DCNS, skriver svd.se.

http://www.di.se/artiklar/2016/4/7/norge-koper-inte-svenska-ubatar/

Anmäl
2016-04-08 07:47 #7 av: KimE

Det var väntat då specifikationerna säger att de ska välja mellan ubåtar redan i drift, med luftoberoende drift och stående missil batteri.

Anmäl
2016-04-09 09:43 #8 av: KimE

Mer om Norges ubåtsköp.

http://www.defensenews.com/story/defense/naval/submarines/2016/04/08/norway-dcns-thyssenkrupp-submarine/82791180/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.