moderna-konflikter

"Högt tonläge mellan Serbien och Kosovo"

2015-04-23 11:12 #0 av: [Carpinus]

"Samtidigt som de EU-ledda samtalen om en bättre relation fortsatt i Bryssel i veckan hotar Serbien med att gripa Kosovos utrikesminister Hashim Thaci om han visar sig på serbisk mark. Det har väckt starka känslor i Kosovos huvudstad Pristina."---

"Många sår är fortfarande oläkta sedan Kosovokriget i slutet av 90-talet. Bland annat kräver EU att Kosovo inrättar en domstol som ska utreda misstänkt organhandel under kriget.En av de som tidigare pekats ut som delaktig i organhandel och andra krigsbrott är utrikesminister Hashim Thaci själv."

SR

Anmäl
2015-04-23 11:15 #1 av: [Carpinus]

Kan man tänka sig att ryssarna har ett finger med i spelet?

Fokus

Anmäl
2015-05-10 07:10 #2 av: [Carpinus]

Enligt hittills obekräftade uppgifter sägs den väpnade grupp som under gårdagen deltog i eldstrid med polisen i Makedonien vara från Kosovo, vilket  förstås gör den redan spända situationen på Balkan än mer bekymmersam.

Anmäl
2015-05-10 08:23 #3 av: Jimmy.L

Ryssland har starka band till Balkan och Serbien. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-12-15 08:48 #4 av: Jimmy.L

Parlamentet i Kosovo har röstat för att landet ska bilda en egen armé, rapporterar AFP. Starka reaktioner väntas från Serbien, som varnat Kosovo för att överhuvudtaget hålla en omröstning om frågan.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kosovos-parlament-godkanner-planer-pa-arme

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-12-15 11:53 #5 av: KimE

Fortsatta oroligheter.

Anmäl
2018-12-15 11:57 #6 av: Jimmy.L

Jo tyvärr. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.