Annons:
Etikettövrigt
Läst 580 ggr
[Carpinus]
2015-04-16 19:29

"Vad hände med försvaret?"

Doument inifrån SVT2 kl. 20.00 ikväll: "För 15 år sedan tog det svenska försvaret time-out för att bli modernare och vassare. I dag förundras omvärld och politiker över hur lite som blev kvar. Vad var det egentligen som hände? Pär Fjällström granskar en revolution där inget blev som det var tänkt. Även 18/4, 19/4 och 21/4 i SVT24."

http://www.svt.se/dokument-inifran/vad-hande-med-forsvaret

Annons:
[Jimmy.L]
2015-04-16 19:55
#1

Tack den ska jag se.

[Jimmy.L]
2015-04-16 20:51
#2

För er som missa den finns den här

[Carpinus]
2015-04-17 07:58
#3

Ett tankeväckande och rätt skrämmande program. Men jag saknade en uppföljande debatt!

[ludden]
2015-04-17 14:21
#4

Måste titta på den innan jag kan säga något.

[julatopp7018]
2015-04-17 18:45
#5

En uppföljning vore ju bra som #3 säger.

[Carpinus]
2015-04-17 21:31
#6

#5 Vid lite eftertanke så spelade kanske försvarsöverenskommelsen en viss roll för att det inte blev någon debatt nu. Många experter väntade nog på utfallet där, och de som visste hur samtalen gått ville väl läsa på och smälta det hela först. Hade nog varit bättre om programmet planerats in endera några veckor tidigare alternativt några veckor senare än vad som nu var fallet…

Annons:
[Jimmy.L]
2015-04-18 05:49
#7

#6 Kikar man vad som skrivs på Twitter är 10 miljarder inte tillräckligt.

[Carpinus]
2015-04-18 07:52
#8

#7 Nej, det förvånar inte! Fast om ryssen bestämmer sig för att titta över lär väl "inga pengar i världen" räcka till att försvara oss på egen hand…

[Jimmy.L]
2015-04-18 12:59
#9

#8 Nej vårat försvar håller max för en veckas strid.

Cojimar
2022-03-25 12:58
#10

2022 "Forskare och politiker om vad det upptrappade säkerhetsläget i Europa betyder för Sveriges säkerhet"- Agenda special TV2 27 mars 20.00-22.15 (med 15 minuters nyhetspaus kl. 21.00). Kan även ses i repris, och/eller på SVT Play till den 23 september.

"Hur ska Sveriges säkerhet stärkas efter att krig brutit ut i Europa? Forskare och politiker från alla åtta partier frågas ut om Natomedlemskap, Sveriges försvarsförmåga och det civila samhällets beredskap. Medverkande politiker: försvarsminister Peter Hultqvist (S), Ulf Kristersson (M), Annie Lööf (C), Nooshi Dadgostar (V), Per Bolund (MP), Nyamko Sabuni (L), Per Söderlund (SD) och Mikael Oscarsson (KD). Den första timmen handlar om det militära och civila försvaret, den andra timmen om säkerhetspolitiken inklusive Natofrågan. Programledare: Camilla Kvartoft och Rebecca Randhawa. "


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Det direktsända Agenda fördjupar sig i de viktigaste händelserna i Sverige och världen och sätter agendan för nästa veckas debatt.
  • Redigerat 2022-03-25 13:00 av Cojimar
Cojimar
2022-03-26 18:17
#11

"Så tycker partierna om försvarspolitiken."---

"SVT har ställt fyra frågor till landets riksdagspartier för att försöka få en överskådlig bild av hur partierna vill förstärka Sveriges beredskap i det här läget."---


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Fyra frågor till partierna för att få en bild av hur de vill stärka Sveriges beredskap.
  • Redigerat 2022-03-26 18:27 av Cojimar
Öland 4ever (oland4ever.com)
#12

Utan att ha sett inslaget (ska se det vid ett lämpligt tillfälle) så är väl min spontana kommentar vad beträffar svensk nedrustning av försvarsbudget, att det har väl inte varit någon svensk eller skandinav som i sin vildaste fantasi hade trott att Sverige "eventuellt" skulle kunna bli indraget i ett krig och ännu mindre i ett världskrig. Det rimmar liksom otroligt illa med den höga kunskap och intelligens människan har uppnått idag att vi skulle börja ett "fysiskt" krig.

Jag minns inte exakt årtiondet när snacket gick att "framtidens krig" skulle bli "stjärnornas krig" men bevisligen har inte Putin hört talas om detta!


Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Cojimar
2022-04-17 08:17
#13

*"Vi såg det inte komma"- ännu en gång? Staffan Dopping på Kvartal ser sig tillbaka i nutidshistorien.

"Det har alltså funnits en lomhördhet för nyanserade bedömningar om den ryska krigsmakten. En ovilja att ta till sig skeenden som är svåra att förvandla till stenhårda nyheter. Den här attityden omfattades av både journalister, politiker och opinionsbildare. Jag skriver om det här för att jag tror att en del av uppståndelsen nu och tappade hakor vad gäller Ukrainakriget och Natodebatten har trådar tillbaka till 90-talet och 00-talet och hur man såg på säkerhetspolitik då."---

"Var detta slutar vet ingen. Men det upprepas från politiskt håll, och i synnerhet av den socialdemokratiska regeringen, att det som hände den 24 februari mitt i Europa – det kunde ingen förutse.

Ingen?"


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Det ryska anfallet den 24 februari kom inte riktigt som en blixt från klar himmel.
  • Redigerat 2022-04-17 08:18 av Cojimar
Annons:
Upp till toppen
Annons: