övrigt

Det eftersatta civilförsvaret

2015-04-06 20:41 #0 av: Jimmy.L

Att Sverige efter år av försummelser och underfinansiering av försvaret och tidvis en till naivitet gränsande bedömning av den säkerhetspolitiska utvecklingen nu äntligen åter börjar satsa på försvaret är välkommet. Nya ubåtar är beställda, förbättrat luftförsvar, enheter på Gotland ska åter komma till och nya satsningar på armén är eller kommer snart på sin plats.

http://www.st.nu/opinion/debatt/det-eftersatta-civilforsvaret

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2015-04-06 21:04 #1 av: [lottas-kaniner]

Jag tycker att det är naivt, att tro, att inget kommer att hända här. Naturligtvis skall vi ha ett starkt försvar. Vi skall kunna visa andra länder att vi kan försvara oss.

Anmäl
2015-04-07 07:39 #2 av: [Söderort]

Finns inga krav längre på civilförsvaret inte heller finns det tillräckligt med skyddsrum och gasmask till civila. För inte tala om att Sverige inte kan försörja oss vid en kris.

Anmäl
2016-09-11 16:39 #3 av: Jimmy.L

I rapporten ”Vem skyddar civilbefolkningen?” finns svar, och de är inte uppmuntrande. Det är i själva verket en dyster läsning. Här slår man fast att Sverige idag inte kan skydda sin civilbefolkning på ett tillfredsställande sätt om vi utsätts för ett väpnat angrepp. Ett viktigt skäl är att vi inte kan upprätthålla samhällsviktig infrastruktur t.ex. elförsörjningen på ett effektivt sätt och att beredskapen för försörjningen av dricksvatten, livsmedel och läkemedel är oacceptabelt låg.

http://kkrva.se/staten-skyddar-inte-sina-medborgare/

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2016-09-11 18:57 #4 av: Zepp

Men WTF.. civilförsvaret är väl inte eftersatt?

Det är nedlagt.. no more krig!

Vi har ju bestämt oss för att det blir inga mer krig!

Grejen är väl att sådant rätt sällan bestäms i Sveriges Riksdag!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.