Annons:
Etikettmodernakonflikter
Läst 666 ggr
[Söderort]
2015-03-16 11:55

Putin övervägde kärnvapen i Krim

Putin beredde sig för ”den värsta tänkbara utvecklingen” när Ryssland förra året tog Krim och väst började straffa Ryssland med sanktioner. Därför övervägde han att sätta kärnvapen i beredskap, säger Putin i en dokumentär som sändes på söndagskvällen.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/putin-overvagde-karnvapen-i-krim/?utm_source=social&utm_medium=fb&utm_campaign=page

En galen man med kärnvapen.

Annons:
starhawk
2015-03-16 13:18
#1

Att sätta kärnvapen i beredskap är inte samma sak som att överväga kärnvapen. Det är ett rejält steg att gå från att sätta kärnvapen i beredskap till att använda dom. Inte ens Putin är tokig nog att använda kärnvapen, men att demonstrativt "ladda geväret" ligger i linje med hans sätt att resonera

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Jimmy.L]
2015-03-16 13:35
#2

Putin tycks inte ha några spärrar alls.

Zepp
2015-03-16 21:52
#3

Fasten jag har vissa tvivel om hur den mannen tänker, så  tvivlar jag  på att han är självmordsbenägen!

Däremot så vet han att hotet är reelt, dvs man kommer inte att sätta in NATO-trupp mot Ryssland.. det gör man nämligen inte mot en kärnvapenmakt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Cojimar
2022-03-19 08:39
#4

#0 Tongångarna känns obehagligt bekanta…🤔


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Cojimar
2022-03-28 17:16
#5

Putins och Lavrovs hot påminner oss om en realitet vi inte kommer att kunna göra oss fria från- vi är dömda att leva med kärnvapenhotet.

"Vladimir Putins kärnvapenskrammel har påmint oss om att dessa domedagsvapen inte försvann med murens fall. Av flera skäl har vi inget annat val än att lära oss leva med vår egen dödsbringande teknik", skriver Håkan Boström på GP:s ledarsida.

"En kärnvapenfri värld är tyvärr en illusion. För det är i praktiken omöjligt att avskaffa en teknik när den väl finns på plats, åtminstone så länge vår civilisation består. Även om vi avskaffar vapnen finns kunskapen hur man bygger dem kvar. Risken är då snarast att ”fel personer” använder den kunskapen.

Vi är med andra ord dömda att leva med kärnvapnen. De utgör inte bara ett existentiellt hot mot vår existens. På ett djupare plan visar de också upp människans existentiella begränsningar under moderniteten. De ställer helt enkelt krav på en förnuftighet hos oss som vi, eller våra beslutsfattare, förr eller senare inte kommer kunna leva upp till."


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Vladimir Putins kärnvapenskrammel har påmint oss om att dessa domedagsvapen inte försvann med murens fall. Av flera skäl har vi inget annat val än att lära oss
Fornöga
2022-09-17 06:50
#6

Ukrainas glädjande framsteg i kriget mot invaderande ryssar ökar tyvärr risken att Putin griper till de yttersta medel som Ukraina och omvärlden fruktar. Adam Cwejman på ledarsidan i GP: Han har ju gjort sådana överväganden tidigare (#0).

"Putin står därför vid ett vägskäl. Vad göra härnäst? Möjligheterna att ”växla upp” är få till antalet. Det mesta ur den ryska verktygslådan – bombningar, raketanfall, luftlandsättningar, massiv artilleribeskjutning – är redan prövat utan nämnvärda resultat. Ukrainarna ger sig inte. Zelenskyj fortsätter envetet att mana till internationell uppslutning bakom det ukrainska motståndet.

Kvar i den ryska verktygslådan finns dock taktiska kärnvapen. Det vill säga kärnvapen som kan användas på slagfält eller mot städer och infrastruktur. I början av kriget yttrades var och varannan dag hot om att utökat västerländskt stöd till Ukraina skulle vara skäl nog för taktiska kärnvapen. Men dessa varningar visade sig vara substanslösa. Ett tänkbart svar, om den pågående ukrainska offensiven fortsätter framgångsrikt, är att Kreml hävdar att ”de ukrainska fascisterna” hotar ryskt territorium och därför måste slås tillbaka med alla medel som står till buds – speciellt om de bägge utbrytarrepublikerna ansluts till Ryska federationen.

Ett sådant sista försvar skulle kunna vara en desperat sista åtgärd när alla andra valmöjligheter – inklusive allmän mobilisering – uttömts. Frågan är om vi inte börjar närma oss den punkten. Det har uppenbarligen inte gått att knäcka det ukrainska försvaret. Trots ett utnötningskrig som har pågått under hela sommaren."---


Re:tired.

Varken utnötningskrig med Ukraina eller energistopp till Europa tycks knäcka motståndet mot den ryska invasionen. Putin har målat in sig i ett hörn där enbart
  • Redigerat 2022-09-17 06:51 av Fornöga
Annons:
Fornöga
2022-09-17 10:04
#7

#6 Putin varnar för ”allvarligt svar” efter motoffensiv, skriver TT.


Re:tired.

Ryssland kan komma att eskalera kriget ytterligare till följd av den ukrainska militärens motoffensiv i nordöstra Ukraina, säger Putin enligt Reuters. Uttalandet
Fornöga
2022-09-18 03:47
#8

President Biden varnar i sin tur Putin för att sätta in atomvapen eller kemiska vapen i kriget mot Ukraina.

"I en intervju med CBS, som sänds i sin helhet på söndagen, får USA:s president Joe Biden frågan om vad han skulle säga till Putin om denne överväger att använda kemiska vapen eller taktiska kärnvapen i Ukraina.

– Gör det inte, gör det inte, gör det inte, säger Biden med eftertryck och lägger till att det skulle innebära en krigföring som inte skådats sedan andra världskriget.

På reporterns följdfråga om hur USA skulle svara är han medvetet otydlig.

– Tror du att jag skulle berätta för dig om jag visste exakt vad det skulle bli? Självklart säger jag inte det. Det kommer att bli följdriktigt."---


Re:tired.

USA fruktar att Ryssland kan trappa upp kriget efter Ukrainas framgångar. Joe Biden skickar en skarp varning till Putin
  • Redigerat 2022-09-18 03:47 av Fornöga
Fornöga
2022-09-21 08:32
#9

Vladimir Putin hotar i ett tal till nationen åter med kärnvapen.

"Putin påminner om att Ryssland har moderna massförstörelsevapen.
–Vårt land har också moderna massförstörelsevapen, sa Putin och tillade:
– Jag bluffar inte."---


Re:tired.

Det sköts upp flera gånger. Men nu håller Rysslands president Vladimir Putin sitt tal till nationen. – Väst försöker fö
[Södra_Stockholm]
2022-09-21 13:02
#10

#9: Han törs inte då blir dom raderade från kartan.

Fornöga
2022-09-21 16:02
#11

#10 Ibland känns det som om gubben är beredd att dra med sig hela världen över stupet - typ "efter mig syndafloden"…🙄


Re:tired.

[Södra_Stockholm]
2022-09-21 16:12
#12

#11: Han hör hemma på dårhus.

Fornöga
2022-10-07 18:25
#13

#9 Biden sade i ett tal på torsdagen att världen inte varit så nära ett kärnvapenkrig sedan 1962, och han varnade för att om det sätts in taktiska kärnvapen (i Ukraina) så slutar det med "Armageddon". Allvarsord från amerikanske håll, men ingen vet om den trängde Vladimir Putin bryr sig om att lyssna.


Re:tired.

Joe Biden varnar för kärnvapenhoten från Vladimir Putin. – Det är en kille jag känner ganska väl. Han skämtar inte, sa U
  • Redigerat 2022-10-07 18:26 av Fornöga
Annons:
Fornöga
2022-10-09 09:45
#14

#13 I en Expressenintervju (ännu ej premiumbelagd) instämmer Sveriges ÖB med Biden om att man måste ta Putins kärnvapenhot på allvar.

"Vi utesluter ingenting", svarar han på frågan om hur han ser på Putins kärnvapenhot.


Re:tired.

ÖB Micael Bydén i exklusiv intervju - om kärnvapenhotet och Vladimir Putin: ”Vi utesluter ingenting.” Han säger också att kriget i Ukraina kan pågå i flera år.
Upp till toppen
Annons: