Annons:
Etikettövrigt
Läst 1178 ggr
[Jimmy.L]
2/5/15, 8:54 AM

De är Putins soldater på nätet

I utkanten av S:t Petersburg sitter 250 inhyrda ”nättroll” och producerar fejkade bloggar och nätkommentarer dygnet runt. De är soldater i ett globalt informationskrig, med uppdraget att hylla Putin, såga Obama och håna Ukrainas president Porosjenko. DN har träffat två av trollen.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/de-ar-putins-soldater-pa-natet/

Annons:
[Söderort]
2/5/15, 12:35 PM
#1

Förvånad är jag inte det märks när man läser på facebook.

kallepudas
2/5/15, 6:58 PM
#2

Ett nytt sätt att föra krigsföring på så jag är inte förvånad.

[Jimmy.L]
2/5/15, 7:38 PM
#3

Dom har funnits ett tag.

kallepudas
2/5/15, 7:54 PM
#4

ja nytt var väl lite att ta men det är ju lättare sedan internet kom till.

[Jimmy.L]
2/5/15, 7:55 PM
#5

Sant det är ju lättare nu att sprida propaganda.

[Göstage]
12/17/18, 10:08 AM
#6

Påverkansoperationer och desinformationskampanjer från främmande makt, speciellt Ryssland, fortgår enligt SÄPO-chefen Klas Friberg. Attackerna under valrörelsen var inte av så stor omfattning som man befarat, men de förekom.

https://www.expressen.se/nyheter/fortsatta-paverkansforsok-fran-frammande-makter/

Annons:
Cojimar
3/24/22, 8:49 AM
#7

2022 #6 I nyhetsförmedlingen om Rysslands invasionskrig i Ukraina hörs allt oftare begreppet "hybridkrigföring". Men vad innebär det? Hämtat från Försvarshögskolans hemsida:

"Begreppet hybridkrigföring handlar om militära strategier som blandar konventionell krigföring med icke konventionell krigföring, som påverkansoperationer, cyberkrigföring och andra metoder för påverkan."---

¤¤¤

"Ett hybridhot är i allmänhet en blandning av militära och icke-militära medel, ofta i en gråzon mellan fred och krig. Det kan inkludera påverkanskampanjer eller politiska, ekonomiska och diplomatiska påtryckningsmedel.

Tillsammans kan åtgärderna användas i syfte att utnyttja motståndarens svagheter för att uppnå specifika mål.

Metoderna är svåra att bevisa och kan förnekas av den som utfört dem. De är en typ av fientlighet som sker utan att utlösa en beväpnad konflikt."

Källa: FRA, Försvarshögskolan


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

I antologin Hybrid Warfare - Security and Asymmetric Conflict in International Relations undersöks olika aspekter av hybridkrigföring och hybrida hot. – Med den här boken vill ge en helhetsförståelse av fenomenet och bidra till diskussionen om hur vi kan hantera den här typen av säkerhetsproblem, säger Niklas Nilsson.
  • Redigerat 3/24/22, 8:58 AM av Cojimar
Cojimar
3/24/22, 9:04 AM
#8

#7 I februari i år konstaterade experter att Ryssland trappade upp den befintliga hybridkrigföringen, något som senare skulle visa sig föregå den direkta invasionen av Ukraina. TT den 4 februari:

"Ryssland har fört ett hybridkrig ända sedan maktskiftet i Ukraina 2004 som döpts till ”orangea revolutionen”, enligt Hanna Smith, expert vid Europeiska kompetenscentret mot hybridhot i Helsingfors. 2014 kulminerade detta i annekteringen av Krim, även om denna skedde med militära medel, och har pågått sedan dess mer eller mindre intensivt, säger hon till TT.

I slutet av förra året inleddes den pågående offensiven.

– Man har intensifierat aktiviteten och den har ändrat karaktär. Det militära elementet har kommit starkare in i bilden, vi ser mer av det och det har blivit obekvämare: militären vid Ukrainas gräns, trupperna i Belarus och att Ryssland planerar väldigt många militärövningar på flera håll just nu.

– Just taktiken har blivit mer aggressiv – man syns mer just nu, säger Hanna Smith."---


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

En rysk offensiv mot Ukraina pågår redan, i ett hybridkrig där trupperna på marken sätter tyngd bakom kraven som landet vill ha igenom. Syftet kan vara att sätta den politiska agendan eller vinna respekt, enligt experter.
Cojimar
4/23/22, 8:16 PM
#9

Enligt Rysslandskännaren Stig Fredriksson har den ryska propagandan och desinformationen riktad mot väst blivit mer utstuderad och anpassad till en nyhetskritisk publik, medan man kan fabulera ogenerat i den inhemska propagandan, där sådant som omedelbart skulle ha avslöjats som lögner i väst inte ifrågasätts av de ryska nyhetskonsumenterna. I takt med att de ryska framgångarna uteblivit har desinformationen riktad mot landsmännen fått en allt mer desperat prägel.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Propagandan från Ryssland har blivit mer skärrad, men är ännu inte desperat. Det säger Rysslandskännaren och journalisten Stig Fredrikson som är förfärad över
  • Redigerat 4/23/22, 8:16 PM av Cojimar
Cojimar
5/3/22, 3:06 PM
#10

Engelska experter har avslöjat ännu en rysk "trollfabrik".

Nu låst artikel.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

En brittiska experter har avslöjat en organisation vars syfte är att sprida ryska lögner på sociala medier. ”Trollfabriken” tros vara Cyber Front Z.
  • Redigerat 5/8/22, 2:42 PM av Cojimar
Cojimar
5/8/22, 2:40 PM
#11

Älvorna bekämpar trollen. DN:

#10 "Brittiska experter presenterade nyligen information om att Kreml ska ha finansierat en trollfabrik som betalar människor för att sprida desinformation. Verksamheten misstänks ha band till affärsmannen Yevgeni Prigozhin med kopplingar till den ökända trollfabriken Internet Research Agency som tidigare försökt påverka USA-valet."---

"Under 2014 bestämde sig Ričardas Savukynas och flera andra personer från olika delar av samhället för att agera mot hatet och lögnerna."---

"Nätverket döptes till älvorna eftersom sagofigurerna slåss mot troll, vilket är synonymt med personer som provocerar och sprider falsk information på nätet. I dag uppges rörelsen ha växt till att innefatta tusentals personer som slår tillbaka på flera plattformar.

Många är anonyma och de flesta känner inte varandra.

– Om jag eller hundratals andra älvor dödas kommer inget att förändras. Grupperna är decentraliserade och alla vet hur man arbetar i och skapar nya grupper, säger Ričardas Savukynas."---


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ričardas Savukynas och Litauens älvor krigar mot de ryska trollen på nätet.
  • Redigerat 5/8/22, 2:48 PM av Cojimar
Cojimar
5/9/22, 6:28 PM
#12

Pågående påverkansoperationer och förtalskampanjer från fejkkonton på nätet inför det svenska Natobeslutet, uppger sajten Cornucopia.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Som förväntat har det nu dragits igång aktiva påverkanskampanjer. Dels flera genuina fejkade konton på Internet som postar fejkade opinionsundersökningar mot Nato. Dels har som väntat smutskastning av Natopositiva profiler påbörjats, åtminstone mot mig.
Cojimar
5/26/22, 8:42 AM
#13

Myndigheten för psykologiskt försvar märker av ökad yttre påverkansförsök mot Sverige, och räknar med att det även kommer att märkas under den kommande valrörelsen. SVT skriver:

"Myndigheten för psykologisk beredskap har sedan tidigare följt Ryssland som en prioriterad aktör men fokus har ökat efter invasionen i Ukraina.

– Vi har också utökat våra resurser för att identifiera möjlig informationspåverkan, säger Henrik Landerholm, generaldirektör för myndigheten.

Han menar att de redan har märkt av en ökad aktivitet när det kommer till påverkan.

#12 – När det gäller Natofrågan så har vi sett en ökad rysk aktivitet i statskontrollerade kanaler sedan en månad tillbaka, och den sista veckan har vi sett att det ökat markant, säger han och fortsätter:

– Det har redan börjat, men vi ser ingen koordinerad påverkan just nu i dag.

Henrik Landerholm anser att det är en självklarhet att det finns en hotbild inför valet 2022 samt perioden under regeringsbildningen. Här ser myndigheten ett antal olika statsaktörer som skulle kunna vara av intresse."---


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Om mindre än fyra månader går Sverige till val och med ett försämrat säkerhetsläge på grund av Rysslands invasion av Ukraina, har riskerna ökat för olika typer av påverkan. – Om en väldigt kraftfull aktör försöker påverka det svenska valet, genom en påverkanskampanj eller en cyberattack, finns det inga garantier för att vi kan stå emot, säger Anna Nyqvist, kanslichef på Valmyndigheten.
Annons:
Upp till toppen
Annons: